Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-18, 10:44
  #1
Medlem
Adobes avatar
Har en Samsung CPL-550 skrivare här hemma som går med ethernet kabel till routern ( 300M Wireless N Router. Model No. TL-WR841N / TL-WR841ND )
För någon vecka sedan drog jag ut denna kabel ur routern då jag tänkte överföra data mellan två bryggor för Philips hue.
Nu igår så drog jag ut den gamla hue bryggan och stoppade tillbaka kabeln till skrivaren. Men nu verkar den inte kunna hitta skrivaren.
Den har alltid varit på 192.168.0.106 men nu hittar den inte alls. Använt mig av både Samsung Universal Printer Driver (som jag förut fick att fungera) samt även utav windows egna installation.

När jag kör troubleshooter så står det att skrivaren inte är ansluten eller liknande.
Skrivaren är helt på och har lite lågt med cyan står det, något som inte spelat någon roll tidigare iaf.

Samt igår så när jag anslöt kabeln igen så skrevs 2 gamla papper ut, så på något vis måste den ha reagerat.
Tryckt även på en liten knapp där bakom routern tidigare då jag försökte installera en mydlink home sensor.

Osäker exakt vad som är problemet, hur kan jag få det att fungera?
Citera
2016-03-18, 11:15
  #2
Medlem
BNCs avatar
Har du ställt manuell IP-adress till skrivaren, eller får den via DHCP?

Om det senare, så har den förmodligen fått en ny IP-adress nu bara. Leta lite i menyerna på skrivaren så hittar du säkert den nya någonstans, men när du ändå är där borde du passa på att ställa in en manuellt istället.
Citera
2016-03-18, 11:17
  #3
Medlem
Logga in i routern och se om du kan sätta en permanent adress (192.168.0.106) på skrivaren. Går det inte att göra, så kan du prova att stänga av allt, koppla in maskinerna i den ordning du gjorde förr och hoppas på det bästa.
Citera
2016-03-19, 11:18
  #4
Medlem
cykelsadels avatar
Du kan säkert skriva ut en skrivarrapport. Då kommer det stå vilket IP skrivaren har fått. Ev kan du se det i routern med att matcha MAC-adressen om den inte har lyckats få fram hostnamnet.

När du har fått fram adressen. Logga in och sätt statisk IP-adress istället för DHCP.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback