Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-24, 08:55
  #37
Avstängd
Sandwish77s avatar
Ja den var rent ut sakt eländig innan den senaste uppdateringen. Gillar den ändå mer än de flesta pluggar. Den e så allsidig.
Citera
2016-07-14, 02:36
  #38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sandwish77
Ja den var rent ut sakt eländig innan den senaste uppdateringen. Gillar den ändå mer än de flesta pluggar. Den e så allsidig.

Jag har bara den gamla Waldorf Q, när synthar fortfarande gjordes i tungversioner. Både Novation och Waldorf har nu skalat ned budgeten och gör idag mera budgetvänliga "lagomsynthar", vilket jag stör mig på. Jag ska ändå köpa Blofeld framöver för den är prisvänlig och låter godkänt.
Citera
2016-07-14, 16:03
  #39
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Idag är.min favvosynth Virus har dock bara rack B så bara ett fåtal rattar, igår fick PreenFM2 jobba, gillar mjukvarusynthar men det gör inte min dator då den är för gammal (tänker inte köpa ny) nåt som borde vara lätt med ett knapptryck på både mjuk och hård är att stänxa av reverb och delay, absolut viktigaste funktionen förutom ljudet och eller användarvänlighet 🐸🐸🐸🐸🐸
Citera
2016-07-14, 21:02
  #40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnan.och.Moroten
Idag är.min favvosynth Virus har dock bara rack B så bara ett fåtal rattar, igår fick PreenFM2 jobba, gillar mjukvarusynthar men det gör inte min dator då den är för gammal (tänker inte köpa ny) nåt som borde vara lätt med ett knapptryck på både mjuk och hård är att stänxa av reverb och delay, absolut viktigaste funktionen förutom ljudet och eller användarvänlighet 🐸🐸🐸🐸🐸

Egentligen är det lättast att inaktivera effekter som ligger på MIDI- eller Audio-spår i DAW. Två klick med musen, klart. På hårdvaran måste jag skruva på två rattar, inte alls jobbigt men jobbigare än förstnämnt.

Fördelen med rack istället för desktop på Virus är ju priset och platsen (även om jag har min desktop i racket). Men jag vill ha rack och desktop, då är stora synthar som Access Virus Desktop, ännu större Roland JP-8080 och Waldorf Q rack rena drömmen. Vill jag är det bara att sitta kvar på arslet och justera alla hårdvaror med software editor. Valfrihet, man gör precis hur man vill och det gillar jag. Stora synthar, stort MIDI-klaviatur och stora bildskärmar är finemang.
Citera
2016-07-16, 11:49
  #41
Medlem
GlennGBGs avatar
Jag tycker personligen att TS har både rätt och fel; självklart är det lättare att lära sig en synth med ett bra överskådligt interface och "en knapp per funktion", men att påstå att hårdvara låter bättre än mjukvara idag är både tvetydigt och fel.
Jag har ägt en JP8080, och använt en Virus en hel del och ljudet från dessa är både tamt och platt jämfört med många av de mjukvaror som nu finns att tillgå. Ta och titta på Xfer Serum, Massive, u-He Diva, eller experimentella lekstugan Reaktor 6 - där har du kraft och välljud som nästan är helt utan motstycke när det gäller hårdvara, om du inte lägger sjukt mycket pengar.

Sitter idag med både hård- och mjukvara. Har ett par elektron-burkar, DSI prophet-6, DSI Tempest m.m. och visst låter de kanon - men ärligt talat så tycker jag mjukvarorna jag äger ovan låter bättre och för en bråkdel av kostnaden. Men jag gillar det workflow jag har med hårdvaran, samt roliga externa sequencers. Hårdvara och mjukvara kompletterar varann snyggt.
Citera
2016-07-16, 19:06
  #42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGBG
Jag tycker personligen att TS har både rätt och fel; självklart är det lättare att lära sig en synth med ett bra överskådligt interface och "en knapp per funktion", men att påstå att hårdvara låter bättre än mjukvara idag är både tvetydigt och fel.
Jag har ägt en JP8080, och använt en Virus en hel del och ljudet från dessa är både tamt och platt jämfört med många av de mjukvaror som nu finns att tillgå. Ta och titta på Xfer Serum, Massive, u-He Diva, eller experimentella lekstugan Reaktor 6 - där har du kraft och välljud som nästan är helt utan motstycke när det gäller hårdvara, om du inte lägger sjukt mycket pengar.

Sitter idag med både hård- och mjukvara. Har ett par elektron-burkar, DSI prophet-6, DSI Tempest m.m. och visst låter de kanon - men ärligt talat så tycker jag mjukvarorna jag äger ovan låter bättre och för en bråkdel av kostnaden. Men jag gillar det workflow jag har med hårdvaran, samt roliga externa sequencers. Hårdvara och mjukvara kompletterar varann snyggt.

Gällande både JP-8080 och Virus så finns det inga emuleringar som är tillräckligt nära, mjukvara. Vidare så innebär hårdvara även om den är digital, t.ex. Yamaha DX7, imperfektioner i timber vilket skapar karaktäristiskt ljud för just hårdvara. Mjukvara är bara nästan, som mellan en äkta sedel och en bra kopia. Jag märker skillnaden åtminstone, och för att vara ärlig så imponerar inte många elektroniska produktioner på mig idag, rent synth-tekniskt. Jag lyssnar tillbaka på 2000-talets musik och fascineras av hur otroligt långt framme ljudsyntes var redan vid millenniumskiftet.

Jag kommer göra ett omfattande arbete om hårdvara kontra mjukvara, där jag kommer intervjua två professionella ljuddesigners samt göra blindtester på kunniga och okunniga. Detta kanske blir ett examensarbete, vet inte än.
Citera
2016-07-17, 00:30
  #43
Medlem
Virus och JP8k är världens två bästa syntar. Oemulerbara. Proffs har även sagt detta!

Nonchalant, otrevlig och utan koll.
Det var lite svårt att hålla sig för garv stundtals när man läste den här tråden.


Minimoog är annars vida känd som världens bästa synt.

Cheers!
Citera
2016-07-17, 03:13
  #44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ComputerControlled
Virus och JP8k är världens två bästa syntar. Oemulerbara. Proffs har även sagt detta!

Nonchalant, otrevlig och utan koll.
Det var lite svårt att hålla sig för garv stundtals när man läste den här tråden.


Minimoog är annars vida känd som världens bästa synt.

Cheers!


Jag besökte en studio idag, nja, lördag dag, igår. Han är holländare och kan följdaktligen inte läsa detta. Han producerade hardstyle, med bara mjukvara. Zero var förstaval, övriga synthar var Toxic och Sylenth. Jag lyssande noga på hans produktion, och jag tänkte suckande. Det var en rejäl bit ifrån min nivå där jag imponeras. Jag kommer slå denne kille, både i komposition melodiskt, rytmiskt och tekniskt. Ge mig ett år från nu, jag har bland bästa syntharna som någonsin gjorts, jag kan designa riktigt spektakulär ljud från scratch, jag har mer än 15 års erfarenhet av EDM...

Ja, självförtroende är viktigt men det är inte utan substans. Jag kommer få fram en produktion som åtminstone är bättre än de flesta...

Roland JP-8080 är den bästa synthen som nånsin gjorts, bättre än Virus. Jag återkommer med en anonym demo gott folk... Vanligt folk vet inte hur sjukt en JP-8080 låter, samma med MKS-50 eller valfri Alpha Juno. Detsamma gäller Access Virus, speciellt C men också TI. I nuläget så äger inte jag en TI eller TI2, men kommer köpa. Jag äger bara en Virus C inom Access nu. Jag upplyser alla amatörer om att Supersaw och Hypersaw låter snarlikt, och vad många inte kan få in i sin lilla hjärna är att Supersaw med White Noise låter så fruktansvärt bra att det skriver historia. Folk har heller inte hört den bästa demonstrationen av Supersaw, de vet helt enkelt inte hur sjukt bra det kan låta, så det blir min uppgift att visa detta...

En sak som slår mig att många producenter kan för lite synth, en som verkligen behärskar synth är Angerfist, lyssna och bedöm själv. Ja, jag är på fest nu och accepterar inga klagomål...
__________________
Senast redigerad av Qemistry 2016-07-17 kl. 03:36.
Citera
2016-07-17, 10:26
  #45
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Jp8080 gillar jag också men inte såmycket för soundet utan mest användarvänligheten, mks50/alphajuno bästa hooovern (orginalet är bäst) 🐸 🐸 🐸
Citera
2016-07-17, 10:46
  #46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnan.och.Moroten
Jp8080 gillar jag också men inte såmycket för soundet utan mest användarvänligheten, mks50/alphajuno bästa hooovern (orginalet är bäst) 🐸 🐸 🐸

Jag tror faktiskt inte du känner till hela JP's kapacitet. Jag känner en producent i Belgien som hatar Supersaw, och han använder sin JP till allt möjligt utom Supersaw. Många hävdar att JP kan emulera otroligt många klassiska synthar. JP har också intressanta vågformer som t.ex. Feedback Oscillator och Triangle Mod. PWM Square gör också JP karaktäristisk. Filtrena gör JP speciell, särskilt i wobbel-effekt och metalliskt sound, kan låta helt överjävligt...
Citera
2016-07-17, 10:52
  #47
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Jag besökte en studio idag, nja, lördag dag, igår. Han är holländare och kan följdaktligen inte läsa detta. Han producerade hardstyle, med bara mjukvara. Zero var förstaval, övriga synthar var Toxic och Sylenth. Jag lyssande noga på hans produktion, och jag tänkte suckande. Det var en rejäl bit ifrån min nivå där jag imponeras. Jag kommer slå denne kille, både i komposition melodiskt, rytmiskt och tekniskt. Ge mig ett år från nu, jag har bland bästa syntharna som någonsin gjorts, jag kan designa riktigt spektakulär ljud från scratch, jag har mer än 15 års erfarenhet av EDM...

Ja, självförtroende är viktigt men det är inte utan substans. Jag kommer få fram en produktion som åtminstone är bättre än de flesta...

Roland JP-8080 är den bästa synthen som nånsin gjorts, bättre än Virus. Jag återkommer med en anonym demo gott folk... Vanligt folk vet inte hur sjukt en JP-8080 låter, samma med MKS-50 eller valfri Alpha Juno. Detsamma gäller Access Virus, speciellt C men också TI. I nuläget så äger inte jag en TI eller TI2, men kommer köpa. Jag äger bara en Virus C inom Access nu. Jag upplyser alla amatörer om att Supersaw och Hypersaw låter snarlikt, och vad många inte kan få in i sin lilla hjärna är att Supersaw med White Noise låter så fruktansvärt bra att det skriver historia. Folk har heller inte hört den bästa demonstrationen av Supersaw, de vet helt enkelt inte hur sjukt bra det kan låta, så det blir min uppgift att visa detta...

En sak som slår mig att många producenter kan för lite synth, en som verkligen behärskar synth är Angerfist, lyssna och bedöm själv. Ja, jag är på fest nu och accepterar inga klagomål...

Och Angerfist verkar tycka att mjulvarusynthar är ett utmärkt sätt att göra musik med se https://twitter.com/dj_angerfist/sta...05763330248704 och om du inte har twitter:

"Cubase! Synths: Z3ta+, Microtronic, Sylenth1, Drumazon. That should get you rollin "

För en som har jobbat med inpselningsteknik och synthar i över 20 år med gymnasieingengör teleteknik samt video och ljudteknik bakgrund framstår du bara som en osäker amatör som försöker motivera varför du ska ha hårdvarusynthar och racka okunnigt ner på mjukvarudito.

Det är ingen egentlig skillnad på VA och rena plugsynthar mer än att VA har en dedikerad elektronik och intregerad DA omvandlare och all elektronik påverkar signalvägen. Men sätt en TI i en signalkedja där det slutar med hörlurar för mobiltelefon kommer den låta mindre bra. Samma gäller om man tar en bra mjukvaruplugg i ett system där man använder riktigt bra DA omvandlare kommer få en "fet" och "maffigt" ljudbild.

Proffesionella musiker, producenter och tekniker brukar ha sina favorit verktyg men håller sig oftas ifrån att racka ner på mjukvarusynthar för att de inte matchar hårdvarudito eller att de skulle vara sämre sätt att lära sig hur en synth fungerar och att få ljud i den.

Det hadlar mer om vilken arkitektur den utgår ifrån oavsett mjuk- eller hårdvara så som subraktiv/additativ/sample eller hybrider av dessa.

Richard Barberi förklarade för en musikjournalist som skrattade först när han fick reda på att Barberi använde D-50 live. Då förklarade Richard att om man använder man den på rätt sätt är den fantastisk i ljudbilden.

Och det är här du verkar ha helt trampat snett, ljuden ska vara rätt för ljudbilden. En synt kan i en låt vara rent skit och passa utmärkt i en annan oavsett hur mycket hårdvara den än är eller kostar.

Om du nu hållit på i 20 år och ändå skriver att du snart ska göra en demo, ja då tror jag inte du är lika bra som din självbild verkar vara.
Citera
2016-07-17, 11:05
  #48
Medlem
Så om jag förstår det rätt gör en vågform på jp8k att den är världens bästa synt?
Osc, envs, filter, modulering och helheten är mindre viktigt?

Ang. Din holländare... Hur kan man ha en studio med endast software, nån bild?

Jag har vad man kallar en studio. 74 kanals mixer. Där går all hårdvara in (mini, jp4, p5, 2600, 808, 909 + ett dussin till) ut till patchbays och Ubk's, SSL's API osv. Släppte första för 20år sen.

Med alla dina märkliga claims skulle det vara roligt att höra något som du har gjort.
Nu. Inte om ett år. Du är ju världsbäst på jp8k och ljud i allmänhet.

/analogtaliban
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback