Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-19, 16:40
  #13
Medlem
mattiex3s avatar
Innovativ: Jag förstår hur du tänker men den varianten du tänker på har bara funnits på senare år. Det finns tritiumfärg också och den användes cirka 1960 till 1990-talet nångång.
Citera
2016-03-20, 12:54
  #14
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Nån radiologisk myndighet eller motsvarande som SSM borde väl kunna hjälpa dig. Ring och hör med dem.
Nä, det är ingen bra ide, jag lovar...

Citat:
Ursprungligen postat av iGo
Vanliga skolor kan ha geigermätare i fysiklabben. Min gamla skola hade det iaf. Kolla annars om det finns en högskola/universitet i närheten. Fråga kan man alltid göra
Jo, det hade jag gjort, en skola. På min skola hade de en i högstadiet, så det har säkert en på alla gymnasieskolor.
Citera
2016-03-30, 00:33
  #15
Medlem
mattiex3s avatar
Den lyser inte efter att ha varit en längre tid i etr mörkt rum så det var nog inget radium....
Citera
2018-12-02, 21:10
  #16
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innovativ
Det finns ett par test du kan göra.

Om du inte redan gjort det, ska du först avgöra om materialet verkligen är "permanent" självlysande eller bara laddas upp av ljus. Placera den i en mörk låda länge (några timmar). Släck alla ljus och ta fram den på kvällen och se om den fortfarande lyser. Gör den det, innehåller den en strålningskälla.

Då är frågan om det är tritium eller radium. Tritium är en gas och måste därför inneslutas i små glasampuller som på insidan är bemålade med fluorescerande färg ungefär på samma sätt som insidan av ett lysrör. Den radioaktiva strålningen exciterar denna färg som i sin tur lyser. Radium är däremot fast och blandades med det fluorescerande ämnet till en färg som målades på urtavlan. Själva lyskroppen har då en mer matt ytfinish. Det bör alltså gå att avgöra materialet genom att se om det glänser som glas i dagsljus.

Intressant tips! Hittade en gammal trasig väckarklocka från gissar runt 1970-80 talet tillverkad i dåvarande väst tyskland, skall testa ovan tips.tror dock inte den har tritium eller radium visare

Någon som vet om det går göra om Iphone till en strålningsmätare, tydligen togs det efter kärnkraftolyckan i Japan fram en ganska billig enhet som man kunde ansluta till Iphonen och sedan ladda ner en app och sedan kunde man mäta strålningen, självklart ingen exakt precision men ger ju ändå ett hum om något är radioaktivt.
Citera
2018-12-04, 23:31
  #17
Medlem
Sönderfallet av radium ger också gamma, så det går fint att detektera med enklaste GM-räknaren.
Har ett gammalt armbandsur från 40-talet, det lyser inte längre men tickar friskt i GM-mätaren.
Siffrorna lyser inte längre, inte för att radiumet är förbrukat utan på grund av att lysämnet som skall lysa av alfapartiklarna till slut blir förstört. Så, är siffrorna mer grå än gula på en gammal pryl kan det vara radium i färgen.
Citera
2018-12-19, 19:21
  #18
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Nä, det är ingen bra ide, jag lovar...


Jo, det hade jag gjort, en skola. På min skola hade de en i högstadiet, så det har säkert en på alla gymnasieskolor.

Lite skillnad på ärendena väl

"Hej jag har en lysande mätare här hemma och undrar om den är radioaktivt" och "Hej jag har en kärnreaktor här hemma och undrar om det är lagligt"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback