Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-17, 20:14
  #13
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Är det verkligen så?

Om det inte framgår i texten eller orden, ja.
De flesta kan skilja ut ironin genom kroppsspråket och tonläget i enkla fraser.
För det mesta är det kroppen som jobbar mer med budskapet än själva orden, som tex:

Om jag stirrar rakt ut i luften med stel blick och tonlös röst och säger; Vilken fin dag. (uppgiven)

Om jag skiner upp och tittar mot himlen med en lycksalig suck; Vilken fin dag. (lycka)
Om jag överdriver intensiteten i tonläget och spottar ut; Vilken fin dag. (Ironi)
__________________
Senast redigerad av BewilderedHulder 2016-03-17 kl. 20:17.
Citera
2016-06-20, 21:09
  #14
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmlerskan
Hur gamla/unga är de som inte förstår ironi? Försvann intelligensen för att förstå ironi när smileyn dök upp?

Jag har aldrig använt en smiley i hela mitt liv men märker att folk födda på 80-talet & senare inte utvecklade den den ironiska förmågan pga smiley-träsket.

Ni som är under låt oss säga 35 eller kanske under 30 vad är det som är svårt med ironi?


Du är för det första efterbliven som tror att detta innefattar alla 80-talister.
Ironi är mitt mellannamn, och jag tillhör din nämnda kategori. Skämmes tamigfan!

Folk överlag verkar inte förstå ironi nuförtiden...
Citera
2016-06-22, 22:26
  #15
Medlem
schiklgrubers avatar
Folk är väl dumma i huvudet, helt enkelt.
Citera
2016-06-23, 12:03
  #16
Medlem
irrljuss avatar
Kanske det är så att det hoppat över någon generation och att 70-talisternas barn som nu snart är vuxna åter igen inför ironi och sarkasm?
Jag kan bara se till mig själv och mina närmaste som alla är födda på 70-talet, våra barn förstår och andvänder ironi och sarkasm regelbundet från att de är 6-7 år.
Citera
2016-08-13, 01:50
  #17
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
Jag förstår ironi om du lägger till:
"närå" alternativt "ba'skoja" efter, en kombination av de båda funkar också.


Förstår du inte ironi utan att någon lägger till "närå" eller "ska'ba okoja" så förstår du inte ironi.

Vänligen från en "den ironiska generationen" (född 1970).
Citera
2017-07-18, 11:23
  #18
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
Jag förstår ironi om du lägger till:
"närå" alternativt "ba'skoja" efter, en kombination av de båda funkar också.

Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Förstår du inte ironi utan att någon lägger till "närå" eller "ska'ba okoja" så förstår du inte ironi.

Vänligen från en "den ironiska generationen" (född 1970).

Jag tror jag undvek att svara på den här för att det kändes lite småaktigt att markera när jag läste den för ett år sen men när jag såg den igen så var jag bara tvungen att bumpa den för det är sådan härlig meta-humor i att någon missar ironin i ett inlägg i en diskussion om ironi genom att påstå att jag inte förstår ironi. Lite ironiskt på något sätt liksom.

Det roligaste vore väl om Charmaine också var ironisk med sin kommentar och att jag är ironisk med det här inlägget... närå.
Citera
2017-07-18, 11:24
  #19
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Om det inte framgår i texten eller orden, ja.
De flesta kan skilja ut ironin genom kroppsspråket och tonläget i enkla fraser.
För det mesta är det kroppen som jobbar mer med budskapet än själva orden, som tex:

Om jag stirrar rakt ut i luften med stel blick och tonlös röst och säger; Vilken fin dag. (uppgiven)

Om jag skiner upp och tittar mot himlen med en lycksalig suck; Vilken fin dag. (lycka)
Om jag överdriver intensiteten i tonläget och spottar ut; Vilken fin dag. (Ironi)

Ja så måste det vara!
Citera
2017-07-18, 13:10
  #20
Medlem
Bortanför tangentbordet har jag inte märkt av att folk uppfattar ironi sämre än för till exempel 20 år sen. Om man däremot ska vara ironisk på nätet krävs det att man tänker till hur man skriver då det i många fall krävs tonläge och kroppsspråk för att uppfatta någon som ironisk som tidigare påpekats. Detta verkar många skribenter både här och annorstädes ha svårt för.
Citera
2017-08-02, 16:41
  #21
Medlem
Herr Lindholms avatar
Folk tröttnade på det. Man kan säga att ironi är den extrema minimalismen. Det är bara att återupprepa något med en liten knyck på huvudet etc. Så billigt.
Citera
2017-08-14, 07:07
  #22
Medlem
the juntos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Folk tröttnade på det. Man kan säga att ironi är den extrema minimalismen. Det är bara att återupprepa något med en liten knyck på huvudet etc. Så billigt.

Kanske ligger något i det du säger.
Citera
2017-10-26, 16:43
  #23
Medlem
Jag skulle säga att folk födda 85 eller tidiger vuxit upp i ett samhälle som inte accepterar ironi.
Citera
2017-10-26, 23:35
  #24
Medlem
Kan det vara så att ironi helt enkelt är gammalt och inte kul? Sen har jag förstås träffat folk som är helt immuna mot ironi men det är inte så många?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback