Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-17, 14:50
  #1
Medlem
Jofs avatar
Rolf Börjlind är vår mest kända okändis.
Han har skrivit manus till flest filmer i Sverige. Men vill hålla sig okänd.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rolf_B%C3%B6rjlind

Varför?

Tror det beror på att han råkade väldigt! illa ut i början av sin karriär.
Hans utställning på moderna museet och hans satiriska skrifter gjorde att hela kultursverige tog avstånd från honom.
Han var enligt min mening för genial.
Han är min favoritpoet. Citerar honom ofta.
Hans utställning gjorde mer intryck på mig än någon annan.

Nu är han aktuell i TV i en filmatisering av hans och hans frus bok. Springfloden.
Men den är bara ett vingsus från hans riktiga klipp en gång tiden.
Kanske kommer ut ur garderoben helt någon gång eller så är för alltid vingklippt av PK etablissemanget?

Allt han har gjort under tiden från han blev utfrusen har säkert gjort honom till mångmiljonär dock. Så inget ont som inte har något gott med sig.
Jönssonligan, Beckfilmer etc.

De som vill njutas av en svensk begåvning skall försöka få tag i Persona Non Grata. Gärna med skivan som bifogades.
Mycket är makabert, ja, men mycket är superbegåvat och mitt i prick. Han hade blivit mer respekterad än Lars Noren om han hade fortsatt på sin inslagna väg. Han var en svensk Jack Kerouac. Men Sverige var inte mogen för det DÅ.
Citera
2016-03-17, 16:31
  #2
Medlem
PiusXIIIs avatar
Här kan man läsa om Börjlinds satir om Torbjörn Fälldin i AB 1978. Både han och AB blev polisanmälda men frikända i domstol. Nuförtiden är han tämligen oförarglig.

http://kulturarbete.blogspot.se/2010...ige-del-4.html
Citera
2016-03-17, 16:41
  #3
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Här kan man läsa om Börjlinds satir om Torbjörn Fälldin i AB 1978. Både han och AB blev polisanmälda men frikända i domstol. Nuförtiden är han tämligen oförarglig.

http://kulturarbete.blogspot.se/2010...ige-del-4.html

Kul att läsa den igen.
Ingen vad jag minns tog Börjlind i försvar då (vad jag minns). Utom jag som fick in en blänkare i AB om det.

Ja, med tiden blev han tämligen harmlös, men jag tror han ruvar på hämnd. I senaste avsnittet av Springfloden tar han nämligen ett citat från sin bok under den stormiga tiden och låter det finnas som tidningsrubrik på en av uteliggarnas vägg. Citatet är: Det är inte de utslagna som skall in i samhället utan de inslagna som skall ut.
Fast i något förkortad form.
Citera
2016-03-23, 00:07
  #4
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Jaha så det är därför så många svenska filmer och serier innehåller samma klyschiga saker.
Citera
2016-03-23, 00:23
  #5
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Kul att läsa den igen.
Ingen vad jag minns tog Börjlind i försvar då (vad jag minns). Utom jag som fick in en blänkare i AB om det.

Ja, med tiden blev han tämligen harmlös, men jag tror han ruvar på hämnd. I senaste avsnittet av Springfloden tar han nämligen ett citat från sin bok under den stormiga tiden och låter det finnas som tidningsrubrik på en av uteliggarnas vägg. Citatet är: Det är inte de utslagna som skall in i samhället utan de inslagna som skall ut.
Fast i något förkortad form.

Hur många gånger har han kört det där? Det förekom i Lorry också, med Sauk. Han är ju bara en tröttsam gammal vänsterfigur.
Citera
2016-03-24, 23:28
  #6
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Hur många gånger har han kört det där? Det förekom i Lorry också, med Sauk. Han är ju bara en tröttsam gammal vänsterfigur.

Vänsterfigur? Har du nån koll?

Han var närmast outlaw och anarkist, om du vet vad det är?
Utfrusen av alla från höger till vänster.
Tystnade och blev helt opolitisk. Gjorde 100 filmmanus och tjänade 100 miljoner.
Om han vågar komma ut nu kan det bli som vänster eller som anarkist igen.
Knappast som feg Sverigedemokrat. Hoppas jag i alla fall.
Citera
2016-03-25, 17:15
  #7
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vänsterfigur? Har du nån koll?

Han var närmast outlaw och anarkist, om du vet vad det är?
Utfrusen av alla från höger till vänster.
Tystnade och blev helt opolitisk. Gjorde 100 filmmanus och tjänade 100 miljoner.
Om han vågar komma ut nu kan det bli som vänster eller som anarkist igen.
Knappast som feg Sverigedemokrat. Hoppas jag i alla fall.

Jag minns Fälldinhistorien och annat också. Det han har gjort de senaste 30 åren har varit typiskt svenskt PK-trams.
Citera
2016-03-25, 17:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Här kan man läsa om Börjlinds satir om Torbjörn Fälldin i AB 1978. Både han och AB blev polisanmälda men frikända i domstol. Nuförtiden är han tämligen oförarglig.

http://kulturarbete.blogspot.se/2010...ige-del-4.html


Tror att en orsak till att många i den vanliga publiken - inte just politiker - blev så förbannade på honom var att de (felaktigt) fick intrycket av att det handlade om ett beställningsjobb från Aftonbladets ledning, dvs ytterst från LO, nästan som om det hade stått på ledarsidan eller på de vanliga nyhetssidorna. Ett beställt karaktärsmord i politiskt syfte. Visserligen var det Aftis som hade honom som frilansare, men det var ju verkligen inte så att de hade sagt till honom att nu ska du skriva en fejkad intervju åt oss där statsministern sitter på mentalsjukhus. Det var en i en serie av satiriska intervjuer för AB:s helgmagasin där Börjlind själv valde vilka han ville skriva om, och för vem som helst som hade sett någon av de tidigare intervjuerna, eller som hade en susning om litterära genrer, måste det ha varit rätt uppenbart att det handlade om en gonzo-satir.

Men för dem som inte hade läst just Aftonbladet, och läst det numret, var det väl nästan omöjligt att få en bild av vad som faktiskt hade stått i den här "intervjun". När skiten hade träffat fläkten var det inga andra tidningar som var villiga att göra ens kortare citat från Börjlinds text för att ge en bild av hur det sett ut, jag förmodar att de tänkte att "om vi citerar något av det här så kan vi också bli klandrade av PON eller till och med åtalade".
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2016-03-25 kl. 17:51.
Citera
2016-04-21, 17:36
  #9
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Jag minns Fälldinhistorien och annat också. Det han har gjort de senaste 30 åren har varit typiskt svenskt PK-trams.

Det har du förbannat rätt i.

Sen i denna tv serie som går nu så flaggar han återkommande för sin produkt som en gång poet radikal, arg och tänkande människa.
I senaste delen av Springflod eller vad den nu heter så har han i besöket i Antikvariatet låtit kameran suga på sin stora bok. En bok ingen läser, men som kunde ha varit början till en stor litterär karriär.
Istället "hamnade" han i det han mest hånade och avskydde PK träsket inom filmen.

Ett öde värt att reflektera kring!

Är han förstörd nu? Rik, men förstörd? Försupen? En PK arbetare i lagerbranschen. En som förnekat sin begåvning, skrämts inte till tystnad men till förnedrande skitjobb. Men som sagt RIK, på bekostnad av sin själ.

Kanske kunde FB varit ett andningshål för honom, om den funnits då??
Citera
2016-04-26, 20:58
  #10
Medlem
Hans satir i Aftonbladet fick Kerstin Thorvall att flytta till Menton i Frankrike.
Såg ett TV-program sent en kväll 1981 med honom, hans fru och några artister, bl a Marie Bergman. T o m jag fattade att de var helt stenade, hela högen.
Citera
2018-04-12, 03:04
  #11
Medlem
Börjlinds nya bok kommer i september. En deckare som utspelar sig i den gyllene triangeln. Frun Cilla är medförfattare.
Citera
2018-11-02, 15:15
  #12
Medlem
Paret Börjlind har sagt att grannen i Beck är inspirerad av en fastighetsskötare dom hade att göra med som var lite eljest.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback