• 9
  • 10
2017-12-25, 01:27
Medlem
Goodinbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippe-flippe
Hej. Detta må låta konstigt, men jag är så trött på att knega och är sugen på att ha mer frihet och inte behöva passa tider med mera och utföra samma tråkiga jävla arbetsuppgifter. Har funderat nu senare tid på att bli mer självförsörjande. Så jag har kom på att jag ska börja samla pantburkar och flaskor som inkomst källa nu under våren och sommar halvåret.

Låter kanske galet, men jag tycker det är soft faktiskt att gå runt och leta efter flaskor och burkar och bara ta dagen som den kommer och inte behöver passa en massa jävla tider o sånt hela tiden.

tror inte jag är ensam om att tänka så här!

Bara på.... Flashback... Men kör på för tusan. Du kommer att leva gott på det. Glöm inte att skaffa F-skattsedel och lämna in en preliminär deklaration så du inte får problem med skattemyndigheten
Senast redigerad av Goodinbed 2017-12-25 kl. 01:31.
Citera
2017-12-30, 09:39
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Hej. Detta må låta konstigt, men jag är så trött på att knega och är sugen på att ha mer frihet och inte behöva passa tider med mera och utföra samma tråkiga jävla arbetsuppgifter. Har funderat nu senare tid på att bli mer självförsörjande. Så jag har kom på att jag ska börja samla pantburkar och flaskor som inkomst källa nu under våren och sommar halvåret.

Låter kanske galet, men jag tycker det är soft faktiskt att gå runt och leta efter flaskor och burkar och bara ta dagen som den kommer och inte behöver passa en massa jävla tider o sånt hela tiden.

Börja supa på jobbet och bli sjukskriven pga din "sjudom" sen kan ta leva på sjukpenning och dricka öl/plocka burkar dagarna i ända. Kom ihåg, alkoholism är en sjukdom och du är ett offer. Lycka till
Citera
2018-11-20, 21:10
Medlem
Hur går det för TS och övriga pantsamlare? Är det svårt nu på hösten/vintern?

Själv kommer jag nog att börja samla pant när jag går i pension om några år. Sysselsättning/motion/lite extrainkomst, kan det bli bättre?
Citera
2018-11-20, 22:16
Bannlyst
Eller gör som mig (rekommenderas inte av mig men ett annat sätt).
Jag ruttnade på alla trista, meningslösa låginkomst jobb som jag kunde få och hade, inget funkade till slut med nån skum social fobi som började yttra sig hos mig som jag ser var resultatet av att jag avskydde jobben så mycket och började suga på alkohol nappflaskan istället.
I flera år så höll jag på in och ut på sjukhus\rehab institutioner för att till slut Försäkringskassan med hjälp av en person i psykiatrin på Katarinahuset i Sthlm beslutade att jag skulle få sjukersättning istället.

Samla tomburkar lär väl inte räcka för dig för att försörja dig hyggligt? Dyk i sopcontainrar efter kasserad mat ifrån affärer och en massa annan uppfinnings rikedom kan nog behövas och jag tycker nog att du ska se dig om efter nån alternativ väg för att komma ur hamsterhjulet, bajs\träl-jobben som du vantrivs med.

Har du ingen talang, konstnärlig, eller kanske kan du få igång nån inkomst på internet?
Är man smart och lite driftig så kan nån form av inkomstkälla via nätet funka.

Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Börja supa på jobbet och bli sjukskriven pga din "sjudom" sen kan ta leva på sjukpenning och dricka öl/plocka burkar dagarna i ända. Kom ihåg, alkoholism är en sjukdom och du är ett offer. Lycka till
Fan vad cynisk du är. Som du kan läsa i det jag skrev ovan så är jag "en av dom" du åsyftar.
Jag som har gått den vägen, det hårda sättet, eftersom jag försökte så pass länge tills jag beslutade att supa ihjäl mig, vad som helst, var bättre än att direkt plågas ihjäl av min livssituation.
Vissa människor kan vara vidrigt kalkylerande och manipulerande och även latmaskar som super och lever på bidrag men inte alla vill jag påstå.

Mvh
Tobbe
Senast redigerad av Skruven66 2018-11-20 kl. 23:13.
Citera
2018-11-20, 23:20
Medlem
Bli dumpster istället. Har själv funderat i de banorna. I princip gratis käk.
Butikerna slänger helt ok mat i sopcontrainar detta pga av folk som är idioter och ratar mat nära bäst före datum och tror maten är förstörd trots att bäst före är endast en slags försäkran från leverantören och inget absolut datum. Dricker själv ofta mjölk som är 2 - 3 veckor gammalt. Grundprincipen är lukta, smaka, känns det ok så är det ok.
Helt jävla sjukt hur mycket butiker kasserar helt ok mat. Såg på tv Matjägarna där kameran hängde med en dumpster, fy fasen hur mycket han fick ihop. Det sjukaste han har varit med om var när han hittade tio burkar siklöja, delikatess, som i butiken kostade 180 burken och det sjuka var att han några dar efter hittade 50 (!) burkar av samma men dessa gav han till en annan dumpster.
Varför ha ett matkonto på 2000 i månaden när allt är gratis?
Citera
2018-11-20, 23:22
Medlem
Citat:

Gör det men att samla in saker som ger pengar bör vara momsbelagt och ber du folk om att få pengar så får du inte få för mycket för då måste de bidra till välfärdsstaten som alla andra.
Citera
2018-11-21, 00:09
Medlem
Felstavning

Citat:
Ursprungligen postat av Skruven66
Är du seriös?
Han får väl välja vad som är bäst för honom själv.
Är det Stefan Löfvén som sitter med anonymt konto, pseudonym och postar sin rappakalja?
Mona Saliv: "Att betala skatt är HÄFTIGT!".
Sa den förbaskade hycklande ruggugglan.
Jäkla statslakej kommentar detta ifrån en Goody2shoes.
"välfärdsstaten", HA!

Mvh
Tobbe
Visst får han det men om alla gjorde det hade vi inte skuggan av det samhället vi har byggt upp idag
Senast redigerad av Blwsgddf 2018-11-21 kl. 00:09. Anledning: Felstav
Citera
2018-11-21, 02:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Visst får han det men om alla gjorde det hade vi inte skuggan av det samhället vi har byggt upp idag
Ja det är ju så vackurt att beskåda. Man blir nästan tårögd vid blotta tanken.
Citera
2018-11-26, 10:31
Medlem
Uppdatering? Hur går det för TS?
Citera
2018-12-01, 21:15
Medlem
Plecebos avatar
Alltså det är inte så jävla dum idé ändå.
Pengar man behöver:
1000kr i månaden på mat
2000 i hyra i någon lägenhet.
200 för internet/El
300kr i övrigt (kläder/schampoo osv)

Du behöver alltså få ihop 3500kr i månaden, dvs 116kr per dag. På en 8h arbetsdag lär du få ihop 15 burkar i timmen. Seriöst, så svårt är det väl inte att få ihop 15 burkar på en timme?
Det är en burk per 4 minuter.

Allt som du hittar utöver det sätter du in på ett ISK. Vi säger att du hittar burkar för cirka 100 kr extra per månad. Sätter du in 100kr på ett ISK per månad i 45 år så har du alltså 1.3 miljoner när du är kanske 65-70 år.

Det låter inte illa i mina öron iaf
Citera
2018-12-02, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plecebo
Pengar man behöver:
1000kr i månaden på mat
200 för internet/El

Du behöver alltså få ihop 3500kr i månaden, dvs 116kr per dag. På en 8h arbetsdag lär du få ihop 15 burkar i timmen. Seriöst, så svårt är det väl inte att få ihop 15 burkar på en timme?

Allt som du hittar utöver det sätter du in på ett ISK. Vi säger att du hittar burkar för cirka 100 kr extra per månad. Sätter du in 100kr på ett ISK per månad i 45 år så har du alltså 1.3 miljoner när du är kanske 65-70 år.

Du är ju helt pantad!

Dina beräkningar är helt felaktiga, och dessutom kan det omöjligt bli så lukrativt att samla burkar som du tror.
Citera
2018-12-05, 14:49
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plecebo
Pengar man behöver:
1000kr i månaden på mat
200 för internet/El

Vilket tråkigt liv du beskriver När ska man ha roligt och leva?

Panta burkar är nog den dummaste idén jag har hört på länge. Uteliggare gör det för att få några extra kronor men varför exponera sig för smittorisker i papperskorgar och leva i misär när man har ett alternativ? Nej, jobba är inte roligt men betydligt bättre än att bo på gatan.

Hitta en annan alternativ livsstil som fungerar istället. Ni bor i ett land där universitet är gratis och man är berättigad till CSN. Ett annat alternativ är att skaffa en gård och bli självförsörjande.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in