Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-16, 05:32
  #1
Medlem
Hej Flashback, detta kommer vara mitt första faktiska inlägg här.

Min fråga är enkel: varför är folk så arga på tiggare? Det kan låta som en naiv/dum fråga men jag har funderat på detta ett tag och skulle vilja veta vad ni på flashback tycker. Många personer jag har pratat med är uppriktigt arga på tiggare och då särskilt tiggare som kommer från Rumänien.

Det sättet jag ser på tiggare är att de är folk som är i utsatta i sådana taskiga förhållanden att de måste kasta bort sin värdighet för att överleva. Jag ger dock väldigt sällan något till dom. Jag har inget problem med dom, dom stör inte mig och jag stör inte dom, de finns bara där... Men, till min fråga varför är folk så arga på tiggarna? Kan inte tiggarna bara få vara?

Uräsktar för stavfel/förvirring, jag är väldigt trött.
Citera
2016-03-16, 05:56
  #2
Medlem
usb3s avatar
Vi har betalt världens högsta skatter för att slippa se tiggare på våra gator. Att vi nu får det sämsta av två världar är väl inget att hurra direkt. Sedan vistas de ju här illegalt och laglöshet är inte heller något som uppskattas.
Citera
2016-03-16, 06:03
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Lämnar en inte ifred, sitter ivägen när man ska in och ut ur affärer, sitter mitt på cykelbana, river ut sopor ur papperskorgar, stölder förekommer, även överfall av röda korset insamlare, säljare av faktum knivhotas, svenska hemlösa jagas iväg etcetera...organiserad brottslighet förekommer, bla människohandel och att tiggare får "hyra" en plats under hot.
Citera
2016-03-16, 06:04
  #4
Avstängd
Nerskräpningen stör jag mig mest på. De kan ju fylla en hel skog med sopor och avföring.
Citera
2016-03-16, 06:11
  #5
Medlem
Är det någon som bryr sig om tiggarna nu för tiden? Innan våldtäktsvågen kom med syriska barn så kanske folk störde sig på dem, men nu verkar de ju väldigt fredliga i jämförelse?

Personligen så sticker det lite i ögonen på mig när folk väljer att bara sätta sig ner på arslet och säga "Krona, tack så mycket". I det här landet jobbar vi för våra kronor, tack så mycket!! Vi är svenskar, och för oss är det helt ologiskt att lämna våra barn och familj för att ta våra sista kronor, dra till ett annat land och hoppas att främmande människor ska slösa sina förtjänade kronor på oss.

Men jag har vant mig vid tiggare nu och de flesta har märkt att de tjänar mer pengar på att inte säga någonting. Då stör det mindre.
Citera
2016-03-16, 06:16
  #6
Medlem
Dom sitter oftast i vägen när jag ska göra ärende, har tillochmed hänt att jag klivit på en av dessa när hon satt precis vid ingången till det lokala systembolaget.

Istället för att försöka leta jobb eller något annan form arbetskraft som resten av mänskligheten gör så sitter dom där med sin äckliga pappmugg och tror att det är ok med gratis lön för ingenting bara för att dom är fattiga.

Det är till 90% handikappade, äldre, eller väldigt unga som tigger vilket tyder på att är en systematiskt tillfixad show av folk som tjänar pengar på andras känslor.

Dom förstör min gatubild bara genom att sitta där. En bit målad fasad är bra mycket vackrare att se på än dessa insekter. Och har dom haft råd att komma hit, har dom även råd att åka hem igen.
Citera
2016-03-16, 06:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvotflykting
Dom sitter oftast i vägen när jag ska göra ärende, har tillochmed hänt att jag klivit på en av dessa när hon satt precis vid ingången till det lokala systembolaget.

Istället för att försöka leta jobb eller något annan form arbetskraft som resten av mänskligheten gör så sitter dom där med sin äckliga pappmugg och tror att det är ok med gratis lön för ingenting bara för att dom är fattiga.

Det är till 90% handikappade, äldre, eller väldigt unga som tigger vilket tyder på att är en systematiskt tillfixad show av folk som tjänar pengar på andras känslor.

Dom förstör min gatubild bara genom att sitta där. En bit målad fasad är bra mycket vackrare att se på än dessa insekter. Och har dom haft råd att komma hit, har dom även råd att åka hem igen.

Kan hålla med dig om att det är svårt att förstå varför de inte fixar sig ett jobb, men tiggeri måste ju vara sista utvägen för dessa folk. Förstår inte riktigt varför du anser att dessa folk är ''insekter'' för att de tigger, dessutom är det ganska själviskt av dig att skriva att de förstör din gatubild. Men, du ska inte glömma (som många gör) vilket är att det finns också ''svenska'' tiggare, stör dom dig inte lika mycket?
Citera
2016-03-16, 06:27
  #8
Medlem
Har du sett hur jävliga deras campingar ser ut? Min hundgård är i bättre skick och ser ut som en herrgård gentemot deras husvagnssoptippar.
Citera
2016-03-16, 06:32
  #9
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frempz
Kan hålla med dig om att det är svårt att förstå varför de inte fixar sig ett jobb, men tiggeri måste ju vara sista utvägen för dessa folk. Förstår inte riktigt varför du anser att dessa folk är ''insekter'' för att de tigger, dessutom är det ganska själviskt av dig att skriva att de förstör din gatubild. Men, du ska inte glömma (som många gör) vilket är att det finns också ''svenska'' tiggare, stör dom dig inte lika mycket?

http://www.expressen.se/nyheter/long...gga-i-sverige/

Citat:
Jo, jag har blivit erbjuden jobb, men det är för dålig lön.

Citat:
Det går ett rykte i Aleea Gradinilor om att Borås betalar tiggare 1 500 euro för att de ska åka hem.

En fembarnspappa som vill dra in el i huset har hört det och gjort upp en plan:

– Så fort jag sparat ihop till bussbiljetten till Sverige tänker jag åka dit och bara ta pengarna och åka hem igen.
Citera
2016-03-16, 06:40
  #10
Medlem
Är inte arg på tiggare. Finns ännu värre kostsamma parasiter än dom. Men jag känner förakt för människor som spelar på människors godhet och anser att de ska ha utan att arbeta för det. Och jag känner avsmak för människor som reser iväg och överger sina barn. Tänker inte ge en krona till dessa människor som avlar barn för att sen överge dom. Tror att folk missuppfattar att folk i allmänhet är arga på tiggarna. Tror mer att folk är arga på de idioter som ger tiggarna pengar vilket cementerar det självpåtagna utanförskapet.
Citera
2016-03-16, 06:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvotflykting
Dom sitter oftast i vägen när jag ska göra ärende, har tillochmed hänt att jag klivit på en av dessa när hon satt precis vid ingången till det lokala systembolaget.

Istället för att försöka leta jobb eller något annan form arbetskraft som resten av mänskligheten gör så sitter dom där med sin äckliga pappmugg och tror att det är ok med gratis lön för ingenting bara för att dom är fattiga.

Det är till 90% handikappade, äldre, eller väldigt unga som tigger vilket tyder på att är en systematiskt tillfixad show av folk som tjänar pengar på andras känslor.

Dom förstör min gatubild bara genom att sitta där. En bit målad fasad är bra mycket vackrare att se på än dessa insekter. Och har dom haft råd att komma hit, har dom även råd att åka hem igen.

"Det är till 90% handikappade, äldre eller väldigt unga vilket TYDER på att det är ett systematiskt tillfixad show"...? Det är väl självklart att de utsattas utsatta sitter där, show eller ej, Einstein.. Eller kommissarie beck kanske passar bättre
Citera
2016-03-16, 06:49
  #12
Medlem
apelsinhimlens avatar
Läs Göran Perssons inlägg i debatten om tiggeri. Tycker GP sammanfattade problemet på ett mycket bra sätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback