Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-03-16, 21:50
  #37
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanno
Det är bättre att hitta andra, bättre integrationslösningar och inte bli lika politiskt okreativa som Sverigedemokraterna som också påstår att integration är omöjlig utan att hänvisa till vetenskapligt stöd för sitt påstående.

"Integrationslösningar" tycks ju vara synonymt med att alla kulturer ska blandas, med resultatet att det varken blir hackat eller malet.

Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Folk som verkligen gillar Sverige, intresserar sig för landet och dess kultur och vill bli svenska medborgare av dessa skäl kommer givetvis fixa olika kunskapsprover för medborgarskap. Sådana utlänningar tror jag välkomnas av majoriteten Sverigedemokrater. Finns andra sätt att få uppehålla sig i landet annars. Tex uppehållstillstånd för arbete, studier osv.

Jag kommer osökt att tänka på Japan, ett land jag fascineras av och som visar på hur ett land kan ena ett folk kring en tydlig gemensam kultur.
Jag har själv varit där och kan intyga att man uppför sig extremt artigt, man litar på varandra (du kan lämna dörren olåst, låta bilnycklarna sitta kvar i tändningen, o.s.v.), arbetsmoralen är hög (vilket leder till punktlig kollektivtrafik, kvalitet i det som produceras, m.m.).
Därmed inte sagt att Sverige måste bli precis som Japan, men tillvaron blir i mina ögon mer trivsam ju fler gemensamma nämnare invånarna i ett land har.

För den som är intresserad finns några klipp på YouTube som illustrerar japanernas tillit till varandra.
Citera
2016-03-17, 11:01
  #38
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
"Integrationslösningar" tycks ju vara synonymt med att alla kulturer ska blandas, med resultatet att det varken blir hackat eller malet.



Jag kommer osökt att tänka på Japan, ett land jag fascineras av och som visar på hur ett land kan ena ett folk kring en tydlig gemensam kultur.
Jag har själv varit där och kan intyga att man uppför sig extremt artigt, man litar på varandra (du kan lämna dörren olåst, låta bilnycklarna sitta kvar i tändningen, o.s.v.), arbetsmoralen är hög (vilket leder till punktlig kollektivtrafik, kvalitet i det som produceras, m.m.).
Därmed inte sagt att Sverige måste bli precis som Japan, men tillvaron blir i mina ögon mer trivsam ju fler gemensamma nämnare invånarna i ett land har.

För den som är intresserad finns några klipp på YouTube som illustrerar japanernas tillit till varandra.

Ja och Japan tar/tog emot hur många invandrare?
Citera
2016-03-17, 14:16
  #39
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Ja och Japan tar/tog emot hur många invandrare?
Det brukar röra sig om något tiotal flyktingar per år.
Poängen är att om man tar emot ett större antal människor är assimilering ett krav för att bibehålla rådande kultur.
Citera
2016-03-20, 14:41
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Spelar ingen roll om svenskar skulle kugga ett sådant prov. Att bli svensk medborgare är ingen jävla mänsklig rättighet. Folk som verkligen gillar Sverige, intresserar sig för landet och dess kultur och vill bli svenska medborgare av dessa skäl kommer givetvis fixa olika kunskapsprover för medborgarskap. Sådana utlänningar tror jag välkomnas av majoriteten Sverigedemokrater. Finns andra sätt att få uppehålla sig i landet annars. Tex uppehållstillstånd för arbete, studier osv.

Hög tid att sålla agnarna från vetet när det gäller invandrare i detta land. Kvaliten på människorna som kommer till landet har bara blivit sämre och sämre för varje år. Sverige är ett MYCKET sämre land pga dessa människor. Vi är värda bättre än såhär.
Klart som f*n att det spelar roll. Är inte poängen att bli likställd med etniska svenskar? Dina argument faller likt ett korthus. En människas begåvning ska inte vara en parameter för medborgarskap. Däri ligger en stor fara som kränker de mänskliga rättigheter som du påstår dig värna om. Om du verkligen vill sålla bort agnarna från vetet ska du inte kasta bort din röstsedel på Sverigedemokraternas politik som är värt toapapper. Om vi är bättre än "såhär" så bör vi flytta bort fokuset från invandringen en aning, som påstås vara roten till alla Sveriges problem. Invandrarna i Sverige är bara en signifikant minoritet samtidigt som det finns en stor svensk diaspora, därför håller inte den lekmanna statistiken i längden samtidigt som svenskarna är invandrare i andra länder. För övrigt bör Åkessons svenskhet-kunskap testas så att vi kan se på svart och vitt hur svensk han egentligen är.
Citera
2016-03-20, 15:41
  #41
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanno
Klart som f*n att det spelar roll. Är inte poängen att bli likställd med etniska svenskar? Dina argument faller likt ett korthus. En människas begåvning ska inte vara en parameter för medborgarskap. Däri ligger en stor fara som kränker de mänskliga rättigheter som du påstår dig värna om. Om du verkligen vill sålla bort agnarna från vetet ska du inte kasta bort din röstsedel på Sverigedemokraternas politik som är värt toapapper. Om vi är bättre än "såhär" så bör vi flytta bort fokuset från invandringen en aning, som påstås vara roten till alla Sveriges problem. Invandrarna i Sverige är bara en signifikant minoritet samtidigt som det finns en stor svensk diaspora, därför håller inte den lekmanna statistiken i längden samtidigt som svenskarna är invandrare i andra länder. För övrigt bör Åkessons svenskhet-kunskap testas så att vi kan se på svart och vitt hur svensk han egentligen är.

Du har ju inte kommit med ett enda bärande motargument mot något jag skrev, så hur faller mina argument som ett korthus ?...

Vi pratar om medborgarskap här. Inser du hur jävla väck i huvet man måste vara för att anse att det "kränker de mänskliga rättigheterna" när man ställer krav på utlänningar som söker medborgarskap i ett annat land ?

Eller vaddå, tycker du själv verkligen att det är ok att en person som knappt kan föra en konversation på svenska och än mindre jobbat här ska kunna få svenskt medborgarskap ?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback