Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-24, 09:09
  #5701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Det roliga är, om jag streamar HBO eller Netflix genom min box så laggar det aldrig. Det händer bara med IPTV'n, dosan är kopplad med tp-kabeln direkt till routern så jag använder ej wifi.
Dom är legala tjänster och kan såklart erbjuda bättre infrastruktur.
T.ex. Netflix har ett speciellt nätverk som alla ISP ansluter till för att få en laggfri upplevelse.
Idag är nog dom flesta svenska ISP's anslutna dit.

https://openconnect.netflix.com/en_gb/

Legala IPTV leverantörer som Telia, BBB osv streamar i eget nät med kontroll över allting själva och med multicast vilket gör att dom inte behöver skicka streamen till varenda kund utan endast 1 gång per stream/kanal.

Det är nåt som inte dom illegala leverantörerna kan göra och dom byter streams mellan varandra vilket betyder att om nåt ändras hos källan så påverkar det även alla som använder den källan.
Det gäller dom allra flesta kanaler och det enda IPTV leverantörerna kan göra är försöka hitta en bättre källa.
Skulle tro att dom flesta problem med kanaler beror på källan och inte bandbreddsproblem.
Andra problem är ofta pga dålig routing som i t.ex Telias fall medans det funkar för andra.
Sen så ställer det krav på att grejerna hemma ska vara optimalt inställda med.
Vet många som försökt med nån billig Androidbox eller på SmartTV och sen har dom testat på en bättre dator med Kodi eller VLC och då har det fungerat mycket bättre.
__________________
Senast redigerad av FreddyK666 2017-12-24 kl. 09:17.
2017-12-24, 09:25
  #5702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 426Hemi
Viasat och Cmore sänder i MPEG4 i dag,och dom kanalerna får jag in i HD,förstår inte vad du menar,vad jag har läst så är det vissa Viasat SD kanaler som ska gå över till HD i vår
Viasat kommer gå över till MPEG4 på ALLA kanaler och ska vara klart 31 Mars 2018.
Inga gamla boxar kommer att fungera längre och samtidigt håller dom på byter ut alla kort som HD fungerar med.
Vad jag vet så är det ingen som lyckats publikt iaf med nyare kort.
Vissa SD kanaler som inte finns i HD kommer såklart finnas kvar men i MPEG4.
HD kanalerna sänder redan i MPEG4 såklart och det är inte dom jag pratar om utan att det bara är dom som kommer vara kvar. Lycka till med cardsharing då.
CD påverkas inte av det utan det kommer fortfarande att fungera åtminstone ett tag tlil förutom CMore's sportkanaler. Dom är iaf svarta hos mig utan en godkänd CA modul.
Viasat Sport kommer till CD den 1 Feb 2018 men dom lär också vara pairade.

Mer info på punkt 4 här https://www.viasat.se/boxinfo

Vissa kanaler som delas med andra nordiska länder kan möjligen vara kvar ett tag till men Norge har redan gjort sin övergång och Danmark påbörjar sin i Januari och ett par månader framåt så snart har hela Norden gått över.
Finland har varit MPEG4 sen länge tillbaka.

Kan ställa till det för dom IPTV leverantörerna som inte är förberedda med men där kan det lösas genom att helt enkelt skicka ut bilden från en box för varje kanal men det blir såklart omständigare och dyrare.
__________________
Senast redigerad av FreddyK666 2017-12-24 kl. 09:40.
2017-12-24, 10:04
  #5703
Medlem
Här har Telia Fiber funkat med rapids tjänst +några till helt felfritt i nästan 2 veckor nu medans camd fortfarande är omöjlig att använda utan vpn strax utanför Gävle.
2017-12-24, 11:45
  #5704
Medlem
Jag har telia och kör camd utan vpn och har inte märkt något lagg eller stop förutom när de bytte från ovh. Finns i Kalmar län
2017-12-25, 19:24
  #5705
Medlem
Lobengulas avatar
Sådärja, då har jag gjort en del tester som möjligen kan vara av intresse för någon

Utrustning: MAG256w2 med Rapid och GenIPTV (dubbla portaler). Alltså en liten box med fjärrkontroll då jag vill ha så naturlig zappkänsla som möjligt. Enda kruxet är att hitta en HDMI-port på hotellets tv samt styra om WIFI till det som gäller på hotellet.

Jag har rest med boxen i några länder nu och testat hur det fungerar.

Förvånansvärt bra och allt hänger på vilken uppkoppling man får. Vad krävs då? De flesta icke HD verkar dra ca 3-4 Mbps. Initialt när man zappar drar de 5-6 Mbps, kanske är någon buffring? Fritt internet på hotell kan variera kraftigt i kvalitet, värst är väl USA som är stenålder jämfört med Europa. Ja om man inte betalar för premiumaccess förstås.

I en del länder kan man köpa SIM och ha i en 3/4G wifirouter. Har man då bra täckning så är det fullt tillräckligt för även HD-kanaler. Problemet är då att man köper ett visst antal GB och då blir det intressant med hur mycket IPTV förbrukar. Cirka 1 GB per 45 min om man inte tittar på ultraupplösta kanaler. Gör man det så får man kanske 30 min/GB.

Obs att detta är mina preliminära högst icke vetenskapliga resultat
2017-12-25, 19:51
  #5706
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
.
Tack för din lilla recension

Har själv beställt en MAG256 W2 som kommer här i dagarna så ska bli kul och jämföra den mot min tidigare TVIP-S 412.
2017-12-26, 02:53
  #5707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Sådärja, då har jag gjort en del tester som möjligen kan vara av intresse för någon
Utrustning: MAG256w2 med Rapid och GenIPTV (dubbla portaler).
Vilken föredrar du av dessa två ? Provat ett par, dock inte CAMD än men alla laggar ibland.
2017-12-26, 12:36
  #5708
Medlem
Tycker Kodi är jävligt segt vissa stunder, finns det något bättre program? Har testat att köra via VLC men där är kvaliteten ännu sämre, kanske beror på codecs vad vet jag?
2017-12-26, 12:40
  #5709
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Tycker Kodi är jävligt segt vissa stunder, finns det något bättre program? Har testat att köra via VLC men där är kvaliteten ännu sämre, kanske beror på codecs vad vet jag?
Kör du genom en Android-box så kan du använda IPTV: https://play.google.com/store/apps/d...e.android.iptv
Den funkar helt ok.
2017-12-26, 13:41
  #5710
Medlem
Den här är ett alternativ med om man kör med Android TV.

https://www.youtube.com/watch?v=EiDqSuRfofM
2017-12-26, 14:14
  #5711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Kör du genom en Android-box så kan du använda IPTV: https://play.google.com/store/apps/d...e.android.iptv
Den funkar helt ok.

Kikar oftast via datorn bara, ibland på mobilen. Ska testa den där på luren iallafall, tack.
2017-12-26, 14:23
  #5712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Tycker Kodi är jävligt segt vissa stunder, finns det något bättre program? Har testat att köra via VLC men där är kvaliteten ännu sämre, kanske beror på codecs vad vet jag?
Perfect player på Android är riktigt bra, skall finnas på Windows med. Helt klart värt att ge en chans.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback