2017-09-26, 16:47
Medlem
offas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Man har ju ingen garanti, sidan kan lägga ner, det kan dyka upp en bättre leverantör, eller så kan det försvinna kanaler som är viktiga för dig.

Nu vet jag inte om många lever på minimala bidrag, men 750kr som jag gav för ett år är ju ingen häftig summa direkt. Är diverse sport väldigt viktig, så bör man väl sluta snåla och inte förlita sig till IPTV endast
Senast redigerad av offa 2017-09-26 kl. 17:29. Anledning: Felskrivning
2017-09-26, 16:55
Medlem
Jag tycker EPGn fungerar sådär med iptvking & Portalen.. Tyvärr inte mycket man kan göra via boxen då jag kör Portal, så jag använder appen från tv.nu för att ha koll på de svenska kanalerna jag är intresserad av. Någon som har tips på liknande app till iOS som innehåller US-kanaler? Gärna UK också.
2017-09-26, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironm
Jag tycker EPGn fungerar sådär med iptvking & Portalen.. Tyvärr inte mycket man kan göra via boxen då jag kör Portal, så jag använder appen från tv.nu för att ha koll på de svenska kanalerna jag är intresserad av. Någon som har tips på liknande app till iOS som innehåller US-kanaler? Gärna UK också.

Det är verkligen nackdelen med portalen... Så jävla gött nu när jag switchade till appen på tvn. Tv guide på alla kanaler och fin överblick, rensat överblivna kanaler osv.
2017-09-26, 20:19
Medlem
MakeMyDay84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assar65
Vill du ha svensktextat på alla svenska kanalern ska du inte köra gse iptv utan iplay tv som jag skrev i tidigare inlägg. Iptv king är väl bara en reseller för rapid tv. Eller har jag fel?

Försöker hitta denna "Iplay Tv" appen du pratar om men finns inget sådan i Appstore, är du säker den heter så?
2017-09-26, 20:43
Medlem
Hmm, köpte precis 3 månader (30€) på Camdserver genom Boyette.
Upplever dock en jäkla massa lag.
Streamar för närvarande C More-kanalerna.

Någon mer som upplever problem med lag på CAMDServer?
2017-09-26, 20:59
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flacore
Hmm, köpte precis 3 månader (30€) på Camdserver genom Boyette.
Upplever dock en jäkla massa lag.
Streamar för närvarande C More-kanalerna.

Någon mer som upplever problem med lag på CAMDServer?

Ja alltså frågan är om inte iptv är dödsdömd för masskonsumtion? Det fungerar kanske med några hundra/tusen användare på en server men sedan blir det väldigt kostsamt.
2017-09-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MakeMyDay84
Försöker hitta denna "Iplay Tv" appen du pratar om men finns inget sådan i Appstore, är du säker den heter så?

https://appadvice.com/tv/app/iplaytv/1072226801

Finns bara till AppleTV och inte till iPhone/iPad.
2017-09-26, 21:07
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ja alltså frågan är om inte iptv är dödsdömd för masskonsumtion? Det fungerar kanske med några hundra/tusen användare på en server men sedan blir det väldigt kostsamt.

Även jag har tänkt på detta, det måste finnas en gräns på hur många tittare som kan kolla samtidigt. Det är ju samma sak när du ska se på övrig fulstream på datorn, blir den överbelastad så blir det omöjligt att titta och det laggar ur eller stängs ner.

Det optimala är om du får tag på privata IPTV, dvs såna som endast sprids bekanta emellan. Har dock inte hittat dessa än men har läst på diverse forum att det ska finnas såna.
2017-09-26, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula

Fast jag tror inte upplägget som sådant kommer locka för masskonsumtion, dels är det den lagliga aspekten. Många väljer så klart bort på grund av detta och utöver det så ser jag inte att några massor skulle strömma till iptv eftersom det kräver lite tekniskt kunnande. Dom allra flesta vill bara ha en färdig lösning utan att behöva kopiera länkar in i program osv. Just därför tror jag inte iptv lär locka massorna.
2017-09-26, 21:47
Medlem
Det bästa vore ju om multicast kunde användas för då skulle den bara behöva skicka varje stream 1 gång för varje kanal.
Om vi tar 1000 tittare på en FHD kanal ca 10mbit som exempel.
Unicast 10*1000=10gbit
Multicast 10*1=10mbit

Det funkar tyvärr inte då det inte är ett eget nät och skickas över internet.
Tekniskt sett skulle det gå men internet är uppbyggt så att det inte funkar.
IPv6 protokollet har bättre multicast och skulle förbättra situationen men tyvärr går övergången segt i Europa.
Som det ser ut idag skulle jag tro att sammanlagda trafiken från alla servrar handlar om ett antal petabit (1000gbit).

Utöver det har vi ju då problemen som kan uppstå med routings mellan dom olika ISP med ifall vägen till servrarna är överbelastade och där kan det variera kraftigt beroende på ISP.
Och oftast så är det på kvällar då folk som mest använder internet och inte blir det bättre av att flera 100000 streamar IPTV som såklart kan påverka trafiken allmänt på nätet.
En bra ISP brukar kunna hantera det då dom har bättre routing medans billigare ofta inte har direkt peerings mot så många ställen.
Senast redigerad av FreddyK666 2017-09-26 kl. 21:58.
2017-09-26, 22:09
Medlem
Hej, någon som kan tipsa om aktuellt reseller på rapid ?
2017-09-26, 22:36
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddyK666
Det bästa vore ju om multicast kunde användas för då skulle den bara behöva skicka varje stream 1 gång för varje kanal.
Om vi tar 1000 tittare på en FHD kanal ca 10mbit som exempel.
Unicast 10*1000=10gbit
Multicast 10*1=10mbit

Det funkar tyvärr inte då det inte är ett eget nät och skickas över internet.
Tekniskt sett skulle det gå men internet är uppbyggt så att det inte funkar.
IPv6 protokollet har bättre multicast och skulle förbättra situationen men tyvärr går övergången segt i Europa.
Som det ser ut idag skulle jag tro att sammanlagda trafiken från alla servrar handlar om ett antal petabit (1000gbit).

Utöver det har vi ju då problemen som kan uppstå med routings mellan dom olika ISP med ifall vägen till servrarna är överbelastade och där kan det variera kraftigt beroende på ISP.
Och oftast så är det på kvällar då folk som mest använder internet och inte blir det bättre av att flera 100000 streamar IPTV som såklart kan påverka trafiken allmänt på nätet.
En bra ISP brukar kunna hantera det då dom har bättre routing medans billigare ofta inte har direkt peerings mot så många ställen.

Jag tvekar inte att det kommer komma lösningar i framtiden som fixar detta men i de närmaste åren så är det dödfött. Multicast är jättebra men som du säger så fungerar det inte idag. Det finns givetvis lösningar för streaming till miljoner av användare (netflix, youtube) men det är tveksamt om det är realistiskt för iptv servrar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in