Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-15, 13:59
  #1
Medlem
Jag har planer på att åka ner till Sydafrika för att besöka familjevänner under några veckor i sommar. Tänkte passa på att hjälpa till lite på plats när jag är där, och detta gärna på något barnhem, skola eller liknande.

Är det någon som har gjort detta utan att betala enorma summor till organisationer? Jag hade kunnat tänka mig att donera en (''mindre'') slant till en skola och sedan vara med dem och hjälpa dem i några dagar. Studerar i dagsläget vid ett universitet men det är inte direkt något som kan utnyttjas där (kan varken snickra eller sy ihop sår), men bidra med en positiv inställning och försöka inspirera!

Alla tips, synvinklar men framför allt erfarenheter uppskattas!
Tack!
Citera
2016-03-15, 23:20
  #2
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan

Alla tips, synvinklar men framför allt erfarenheter uppskattas!
Tack!

Ett bra sätt är att försöka skaffa sig lite kontakter...

http://www.projects-abroad.se/volont...der/sydafrika/

Att arbeta utomlands är guld värt!
Citera
2016-03-16, 16:35
  #3
Medlem
Tjenare!! Jag tänkte åka ner till sydafrika den 24 maj och har kollat på samma som du letar! Lust att haka på?

https://www.goxplore.se/program/surf-adventure#priser
__________________
Senast redigerad av Pelleedholm 2016-03-16 kl. 16:48.
Citera
2016-03-17, 15:11
  #4
Medlem
Cincaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleedholm
Tjenare!! Jag tänkte åka ner till sydafrika den 24 maj och har kollat på samma som du letar! Lust att haka på?

https://www.goxplore.se/program/surf-adventure#priser

Ser mycket intressant ut! Såpass att jag nog själv kommer göra nått liknande i framtiden.

Hade uppskattat om du skrev en rapport här sen om hur allt gick! Hade varit väldigt intressant
Citera
2016-03-17, 22:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincaid

Ser mycket intressant ut! Såpass att jag nog själv kommer göra nått liknande i framtiden.

Hade uppskattat om du skrev en rapport här sen om hur allt gick! Hade varit väldigt intressant :)

Ja vissst! När åker du till sydafrika?
Citera
2016-03-17, 23:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Ett bra sätt är att försöka skaffa sig lite kontakter...

http://www.projects-abroad.se/volont...der/sydafrika/

Att arbeta utomlands är guld värt!
Hur menar du ''att försöka skaffa sig kontakter''? Menar du att en bra början vore att åka ner och försöka skaffa kontakter? Eller hitta här i Sverige? Eller via hemsidan du länkade? (Vilken jag dock tyckte var ganska dyr. Upp mot 25 000 kr för två veckor, och då var inte flyg och liknande ens inkluderat)

Citat:
Ursprungligen postat av Pelleedholm
Tjenare!! Jag tänkte åka ner till sydafrika den 24 maj och har kollat på samma som du letar! Lust att haka på?

https://www.goxplore.se/program/surf-adventure#priser

Kul! Jag är dock upptagen i Sverige t o m ca 10 juni så har lite svårt att åka iväg innan det.
Länken du skrev funkade inte, men gick in på deras hemsida och försökte klicka mig runt lite, men verkar som att stora delar av den ligger nere för tillfället.
Ska kika vidare där lite iallafall!
Citera
2016-03-18, 00:29
  #7
Medlem
Cincaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleedholm
Ja vissst! När åker du till sydafrika?

Det dröjer nog ett år iallafall. Men alltid bra att va förberedd =)
Citera
2016-03-18, 13:51
  #8
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Hur menar du ''att försöka skaffa sig kontakter''? Menar du att en bra början vore att åka ner och försöka skaffa kontakter? Eller hitta här i Sverige? Eller via hemsidan du länkade? (Vilken jag dock tyckte var ganska dyr. Upp mot 25 000 kr för två veckor, och då var inte flyg och liknande ens inkluderat)

Du skrev att du betalar resan och uppehället själv. Vad som då återstår är att kontakta någon på hemsidan och berätta om din situation och ställa frågor om deras intresse.
Citera
2016-03-29, 21:47
  #9
Medlem
Jag har knappt varit nagonting i afrika och vet inte mycket om volontararbetande har, men jag tycker verkligen inte du ska betala for att arbeta, annat an vissa mindre driftsummor da. Manga jattefina hemsidor osv. Jag utgar fran att om man har tillrackligt med cash for att skaffa en riktigt fet hemsida, kopa annonsplatser osv sa hade man lika garna kunnat lagga de pengarna pa arbetskraft som volontararbetare. Enligt de jag talat med sa ar det ganska manga som forsoker sko sig sjalva pa fenomenet volontararbete. Sjalv spenderade jag ett par timmar pa egen hand for att soka runt och hitta nagot gratis och bra som passade mig (med datum, plats, regler osv). Nar jag kom fram (sydafrika) visade det sig att det var valdigt latt att ordna pa plats med. Ofta annonser i gasthusen t.ex. Gratis mat och boende pa vissa stallen, andra inte. Sjalv gav jag bara lite matvaror och pennor, papper osv. Mest tyckte ungarna nog det var kul att se en vit manniska. Som ett hembesok fran djurparken.

Lagg de extra pengarna pa nagot annat.
Citera
2016-03-31, 16:06
  #10
Medlem
Cincaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Jag har knappt varit nagonting i afrika och vet inte mycket om volontararbetande har, men jag tycker verkligen inte du ska betala for att arbeta, annat an vissa mindre driftsummor da. Manga jattefina hemsidor osv. Jag utgar fran att om man har tillrackligt med cash for att skaffa en riktigt fet hemsida, kopa annonsplatser osv sa hade man lika garna kunnat lagga de pengarna pa arbetskraft som volontararbetare. Enligt de jag talat med sa ar det ganska manga som forsoker sko sig sjalva pa fenomenet volontararbete. Sjalv spenderade jag ett par timmar pa egen hand for att soka runt och hitta nagot gratis och bra som passade mig (med datum, plats, regler osv). Nar jag kom fram (sydafrika) visade det sig att det var valdigt latt att ordna pa plats med. Ofta annonser i gasthusen t.ex. Gratis mat och boende pa vissa stallen, andra inte. Sjalv gav jag bara lite matvaror och pennor, papper osv. Mest tyckte ungarna nog det var kul att se en vit manniska. Som ett hembesok fran djurparken.

Lagg de extra pengarna pa nagot annat.

Det här var väldigt bra att veta.
Så om man är någorlunda resvan bör det inte vara några problem att hitta volontärarbete om man bor på hostels? Var i Sydafrika var detta? (ifall det inte är så överallt)
Citera
2016-03-31, 18:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincaid
Det här var väldigt bra att veta.
Så om man är någorlunda resvan bör det inte vara några problem att hitta volontärarbete om man bor på hostels? Var i Sydafrika var detta? (ifall det inte är så överallt)
Jag sag det i Durban och pa flera stallen langs t'he wild coast. Fanns anslagstavlor och sant. Ar nog lite overallt. Sjalv hade jag om jag fatt valja om gjort det i port st johns. Verkar fint dar. Och de har lervulkaner och fina strander! Men mycket hajar. Ursakta skriften. Kine 'si's'k't s'k'ri'vbord
Citera
2016-03-31, 18:39
  #12
Medlem
Cincaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Jag sag det i Durban och pa flera stallen langs t'he wild coast. Fanns anslagstavlor och sant. Ar nog lite overallt. Sjalv hade jag om jag fatt valja om gjort det i port st johns. Verkar fint dar. Och de har lervulkaner och fina strander! Men mycket hajar. Ursakta skriften. Kine 'si's'k't s'k'ri'vbord

Mycket givande svar! Stort tack
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2698421

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback