Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-14, 22:01
  #1
Medlem
Shivons avatar
Hejsan!

För någon dag sedan märkte min syster att någon satt och skrev personliga meddelanden till henne via cmd, sedan började han ta över hennes dator, efter det gick han över och tog över min mammas mac och pc och nu har han tagit sig in i min brors pc.

Min dator är den enda som han inte tagit sig in på men han har skickat mejl till mig med länk som han vill att jag ska klicka på.

Min syster har kört lite wannabe datorexpert så hon skaffade linux utan att veta något om detta.

Jag personligen kan inte överdrivet mycket om datorer, men om jag kör cmd och netstat så dyker det upp en massa saker som inte varit där innan.
Min systers dator är helt avstängd och batteriet är helt slut, dock dyker det upp "Linux..blablabla" på alla andra datorer i aktiva anslutningar.

Jag såg att det dök upp ord som "braille" hela tiden.

Anyway, sorry för särskrivning etc. Jag är såå nervös att han kommer in i min dator, det får absolut inte hända!! Jag har skolarbeten som jag måste göra på datorn och lämna in online på fredag.

Är det någon som kan hjälpa mig? Hur får man bort honom? Ingen vågar logga in på bank eller liknande och jag vet inte hur jag ska lösa detta.
Citera
2016-03-14, 22:11
  #2
Avstängd
dra över allt du vill ha kvar till ett usb eller liknande, omformatera datorn. Dra även ur kontakten till internet så du får annat ip.

lösenordsskydda erat internet.
Citera
2016-03-14, 22:19
  #3
Medlem
Shivons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrogna
dra över allt du vill ha kvar till ett usb eller liknande, omformatera datorn. Dra även ur kontakten till internet så du får annat ip.

lösenordsskydda erat internet.


Allt jag har på datorn får inte plats på min usb, samt att jag kan inte omformatera min dator på vanligt sätt, jag har ingen cdläsare på min.

+ 3 personer använder wifi och en person via kabel från vårt modem som är lösenordsskyddat med världens drygaste lösenord.
Citera
2016-03-14, 22:49
  #4
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shivon
Hejsan!

För någon dag sedan märkte min syster att någon satt och skrev personliga meddelanden till henne via cmd, sedan började han ta över hennes dator, efter det gick han över och tog över min mammas mac och pc och nu har han tagit sig in i min brors pc.

Min dator är den enda som han inte tagit sig in på men han har skickat mejl till mig med länk som han vill att jag ska klicka på.

Min syster har kört lite wannabe datorexpert så hon skaffade linux utan att veta något om detta.

Jag personligen kan inte överdrivet mycket om datorer, men om jag kör cmd och netstat så dyker det upp en massa saker som inte varit där innan.
Min systers dator är helt avstängd och batteriet är helt slut, dock dyker det upp "Linux..blablabla" på alla andra datorer i aktiva anslutningar.

Jag såg att det dök upp ord som "braille" hela tiden.

Anyway, sorry för särskrivning etc. Jag är såå nervös att han kommer in i min dator, det får absolut inte hända!! Jag har skolarbeten som jag måste göra på datorn och lämna in online på fredag.

Är det någon som kan hjälpa mig? Hur får man bort honom? Ingen vågar logga in på bank eller liknande och jag vet inte hur jag ska lösa detta.

Det odiskutabelt bästa och säkraste är att ominstallera allt inklusive hantera routern!

Alternativet är att skanna allt för malware och samt hantera routern och hoppas på det bästa.
Om du vill så kan jag förse dig med länkar till nödvändiga program som förhoppningvis rensar datorerna samt upplysa om routerhanteringen.

Ominstallationer går även att göra med Usb men även utan externt media.
Citera
2016-03-14, 22:51
  #5
Medlem
Shivons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det odiskutabelt bästa och säkraste är att ominstallera allt inklusive hantera routern!

Alternativet är att skanna allt för malware och samt hantera routern och hoppas på det bästa.
Om du vill så kan jag förse dig med länkar till nödvändiga program som förhoppningvis rensar datorerna samt upplysa om routerhanteringen.


Han verkar inte ha lagt in några program eller något utan han verkar enbart gå in via modemet, som han nu också verkar pilla med då kan stängde av wifi.

Men gärna Behöver all hjälp jag kan få:P vågar inte göra speciellt mkt just nu.
Citera
2016-03-14, 22:57
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shivon
Han verkar inte ha lagt in några program eller något utan han verkar enbart gå in via modemet, som han nu också verkar pilla med då kan stängde av wifi.

Men gärna Behöver all hjälp jag kan få:P vågar inte göra speciellt mkt just nu.

Modem - hmm är inte så kunnig om det. Typ av modem?

Har ni router också?

Vilka brandväggar har ni?
Citera
2016-03-14, 23:03
  #7
Medlem
Shivons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Modem - hmm är inte så kunnig om det. Typ av modem?

Har ni router också?

Vilka brandväggar har ni?


Det är ett från Telia, Technicolor heter det.

Ser ut som det på den här bilden.

http://www.technicolor.com/sites/def...?itok=oaUEIRaA
Citera
2016-03-14, 23:09
  #8
Medlem
Shivons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Modem - hmm är inte så kunnig om det. Typ av modem?

Har ni router också?

Vilka brandväggar har ni?

Nej vi har bara den där saken:P fungerar som en router med tror jag:O är inte speciellt high på sånt.

Dom vanliga brändväggarna man har på datorer?;D
Citera
2016-03-14, 23:46
  #9
Medlem
1FFs avatar
Ok.

Det troliga är ändå att det finns något på datorerna så kör detta i nämnd ordning - http://public.avast.com/~gmerek/aswMBR.htm - http://www.bleepingcomputer.com/download/tdsskiller/ - https://www.zemana.com/ - http://www.kaspersky.com/antivirus-removal-tool?form=1 - https://www.malwarebytes.org/products/. På malwarebytes sida finns en skanner för Mac som ni kan köra samt även detta - http://www.avira.com/en/free-antivirus-mac. Rougekiller, som är riktigt potent - http://www.adlice.com/software/roguekiller/ - är det bästa att köra på Pc/Windows förutom allt annat men då behöver ni läsa dess loggar efter en skan ordentligt så ingen görs fel. Det är enklare än man kan tro då all nödvändig info finns på dess hemsida.

Det troliga är att något har laddats ner av er och tillgång etablerats och sedan har denne kunnat sprida det i ert nätverk och kan alltså gå in och ut hursom helst.

Ladda ner allt och skanna och stäng av apparaterna vartefter de är skannade. Modemet behövs fabriksåterställas samt utför en uppdatering av mjukvaran. Byt - ALLA - befintliga lösenord på ALLT.

Ni kan även ringa eran internetleverantör och be dem kolla vilka kommunikationer som går till er. En av dem - minst - kommer ifrån hackaren. Be dem spärra de misstänkta.

För att kontrollera in och utgående trafik effektivt så bör ni ha en bättre Bv än Windows egna samt bättre skydd på datorerna. Nackdelen med att installera det efter en skan är att om det inte är rent så kan malware gömma sig inom dessa nya skydd. En ominstallation är definitivt ett måste som jag ser det samt en uppgradering av skydden och framför allt backup lösningarna. Med goda sådana så skulle detta vara enkelt att fixa.

Om ni inte är ett företag eller liknande så kan det vara en bekant av något slag till er som gör det - någon med ett horn i sidan kanske. Eller bara någon som leker.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2016-03-15 kl. 00:10.
Citera
2016-03-15, 00:07
  #10
Medlem
1FFs avatar
En sak till. Efter återställning av modemet så gå igenom dess inställningar och kolla att allt är på max säkerhet. Manual finns på nätet.

Den manual jag tittar på just nu visar på att modemets Bv är inaktiverad som standard=vid leverans.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2016-03-15 kl. 00:13.
Citera
2016-03-17, 09:31
  #11
Medlem
Återstæll modemet och uppdatera modemet, anvænd ett annat admin-løsenord æn tidigare. Och ett avancerat sådant.
Citera
2016-03-17, 09:51
  #12
Medlem
Besudlarens avatar
Ring telia eller den operatör du har och berätta. Dom byter lösenord åt dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback