Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-13, 19:53
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en grej på 1000kr som måste betalas nu på torsdag. Har absolut inga pengar att använda till detta förrens den 24 Mars, dvs 1 vecka efteråt. Jag googlade lite och hittade räntefritt sms lån hos Vivus på 1000kr (första gången).

Någon som har erfarenhet av detta? Är det någonting jag missar eller är det verkligen bara 1000kr som ska betalas tillbaka inom 1 månad? Är inte intresserad av några räntor eller att det syns att jag tagit lånet.

Tack på förhand
Citera
2016-03-13, 20:02
  #2
Medlem
Emalkays avatar
Händer i nödfall att jag själv tar snabblån och då är det vivus som gäller.
För varje tusing jag lånar tar dom 100 kr i ränta för 1 månad vilket jag tycker är rimligt.
Men om du reggar dig så tror jag första lånet är helt räntefritt, är inte helt säker men har för mig att det var gratis för mig första gången.
Får du lånet beviljat samma dag innan 13.30 så får du även pengarna utbetalade samma dag.
Citera
2016-03-13, 20:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emalkay
Händer i nödfall att jag själv tar snabblån och då är det vivus som gäller.
För varje tusing jag lånar tar dom 100 kr i ränta för 1 månad vilket jag tycker är rimligt.
Men om du reggar dig så tror jag första lånet är helt räntefritt, är inte helt säker men har för mig att det var gratis för mig första gången.
Får du lånet beviljat samma dag innan 13.30 så får du även pengarna utbetalade samma dag.
Om någon gör en kreditupplysning på mig senare. Syns då det att jag tagit SMS lån?
Citera
2016-03-13, 20:20
  #4
Medlem
Emalkays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llluminati
Om någon gör en kreditupplysning på mig senare. Syns då det att jag tagit SMS lån?

Inte om du betalar tillbaka pengarna, då har du inget att oroa dig för.
Men under tiden som lånet är aktivt tror jag att banker osv kan se det.
Jag själv har blivit checkad flera gånger, duvet att man får en lapp i lådan att någon har gjort kreditupplysning och det har alltid varit frid o fröjd.
Har kunnat ta billån och privatlån efter detta så du behöver nog inte oroa dig så länge du betalar tillbaka.
Citera
2016-03-13, 20:20
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av llluminati
Om någon gör en kreditupplysning på mig senare. Syns då det att jag tagit SMS lån?
Dom tar ingen UC så bör inte göra.
Citera
2016-03-13, 20:24
  #6
Medlem
Hur går det ihop att man får ett brev hem från UC om dem inte gör kreditupplysning? Vill nämligen inte ha något brev hem då jag vill göra allting helt anonymt.
Citera
2016-03-13, 20:39
  #7
Medlem
Emalkays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llluminati
Hur går det ihop att man får ett brev hem från UC om dem inte gör kreditupplysning? Vill nämligen inte ha något brev hem då jag vill göra allting helt anonymt.

Vivus kommer att göra en kreditupplysning när du lånar av dom så ett brev hem kommer du inte undan.
Kommer även ett brev från Vivus sen när det är dags o betala tillbaka.
Om du inte kommer överens med deras kundtjänst om annan lösning.
När du ansöker om lånet så kommer någon från kundtjänsten ringa till dig och checka av lite punkter.
Då skulle du kanske kunna flika in att du vill göra detta anonymt men tveksamt.
Låna av en kompis? föräldrar? antar att du fortfarande bor hemma eftersom du är rädd för post.
Olagligt att öppna annans post.
Citera
2016-03-13, 22:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llluminati
Hur går det ihop att man får ett brev hem från UC om dem inte gör kreditupplysning? Vill nämligen inte ha något brev hem då jag vill göra allting helt anonymt.

Du kan regga dig för digitalt "brev" istället för gamla hederliga sättet, det görs hos UC.
Citera
2016-03-13, 22:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llluminati
Hej!

Jag har en grej på 1000kr som måste betalas nu på torsdag. Har absolut inga pengar att använda till detta förrens den 24 Mars, dvs 1 vecka efteråt. Jag googlade lite och hittade räntefritt sms lån hos Vivus på 1000kr (första gången).

Någon som har erfarenhet av detta? Är det någonting jag missar eller är det verkligen bara 1000kr som ska betalas tillbaka inom 1 månad? Är inte intresserad av några räntor eller att det syns att jag tagit lånet.

Tack på förhand
Hur kan du inte ha pengar kvar den 13e är ju frågan?
Citera
2016-03-13, 22:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylaw
Hur kan du inte ha pengar kvar den 13e är ju frågan?

Varför är det ditt bekymmer är ju en bättre fråga?
Citera
2016-03-14, 16:35
  #11
Medlem
Vivus är gratis för nya kunder första månaden.
Schysst va?

Dessutom betalar de 300 pix i reklam för varje ny kund de får. Har du en web-site med lite besökare kan du ansluta dig idag.


Anyway- Vivus går alltså 300 back på varje ny kund exklusive alla kostnader för att administrera ansökan osv. Det kan ju verka för bra för att vara sant och det är det också.

Haken är allt som händer efter första månaden:
-kan du inte betala får du förlänga 7 dagar i stöten till en kostnad av 6%. Tusen spänn kostar alltså 240 kr att förlänga en månad!!!
-om du blir försenad med betalningen kostar det 185 spänn dag 1 och sedan 30% i förseningsränta.
-om du behöver låna 1000 kr igen kostar det 131 kr.

Inte utan att man kommer att tänka på en langare som bjuder på första silen.
Citera
2016-03-14, 19:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XActEr
Vivus är gratis för nya kunder första månaden.
Schysst va?

Dessutom betalar de 300 pix i reklam för varje ny kund de får. Har du en web-site med lite besökare kan du ansluta dig idag.


Anyway- Vivus går alltså 300 back på varje ny kund exklusive alla kostnader för att administrera ansökan osv. Det kan ju verka för bra för att vara sant och det är det också.

Haken är allt som händer efter första månaden:
-kan du inte betala får du förlänga 7 dagar i stöten till en kostnad av 6%. Tusen spänn kostar alltså 240 kr att förlänga en månad!!!
-om du blir försenad med betalningen kostar det 185 spänn dag 1 och sedan 30% i förseningsränta.
-om du behöver låna 1000 kr igen kostar det 131 kr.

Inte utan att man kommer att tänka på en langare som bjuder på första silen.
Om man planerar att betala 100% säkert efter bara en vecka så behöver man inte oroa sig över dessa kostnader eller är det någonting jag missar nu?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback