Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-13, 18:40
  #1
Medlem
Fava098s avatar
Är helt ny när det kommer till att installera operativsystem men har tänkt att reparera min gamla laptop och intallera någon verision av Linux på den. Men då är frågan, kan jag använda mitt gt 540m eller kommer det inte vara kompitabelt med Linux?
Citera
2016-03-13, 20:48
  #2
Medlem
Har bara använt Nvidia GPU'er på mina Linux burkar.
Citera
2016-03-13, 20:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fava098
Är helt ny när det kommer till att installera operativsystem men har tänkt att reparera min gamla laptop och intallera någon verision av Linux på den. Men då är frågan, kan jag använda mitt gt 540m eller kommer det inte vara kompitabelt med Linux?
De flesta stora distar av Linux stöder nästan all hårdvara du kan tänka dig. Dessutom finns det möjlighet att ladda ned Nvidias egna drivrutiner. Har du en äldre dator rekommenderar jag Lubuntu.
Citera
2016-03-13, 23:54
  #4
Medlem
Jag kör Nvidia på Ubuntu 15:10 och det funkar utmärkt. Har hört att man ska hålla sig borta från Asus grafikkort när man kör Linux men det kanske bara är en myt
Citera
2016-03-14, 09:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kikas1
Jag kör Nvidia på Ubuntu 15:10 och det funkar utmärkt. ...
Samma här, upplysningsvis.
Ubuntu/Unity har därtill bäst genomgående översättning till svenska. Jag gillar inte blandade språk i titlar och menyer.
Citera
2016-03-14, 23:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strikerz
Alltså vad är tanken bakom att installera en Linux dist? Om du har tänkt att spela spel och liknande så är det en dålig idé då väldigt mycket måste köras via wine eller dylikt. Linux är ett bra operativsystem inte så användarvänligt som man kan tro dock. Windows är det bästa alternativet för hemanvändning.
Spela på en "gammal laptop"? Knappast. Låter mer som att TS vill få liv i den överhuvudtaget. Och det kan den få med Lubuntu, som kräver mycket mindre av hårdvaran.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback