Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-13, 18:06
  #1
Medlem
Som Rubriken lyder, Varför använder man ordet "dyngrak" när man referera till någon som är mycket berusad? vad är ursprunget av ordet?
Citera
2016-03-13, 18:08
  #2
Medlem
tarjaas avatar
skit-jätte- jättefull-Skitfull - dynga - skit - dyngrak .
Citera
2016-03-13, 18:20
  #3
Medlem
CarolynHaxs avatar
Jag älskar den västerbottniska varianten "Full som ett vårdike". Där vet man hur det kan vara i snösmältningen!
Citera
2016-03-13, 18:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarjaa
skit-jätte- jättefull-Skitfull - dynga - skit - dyngrak .

men det är ordet "rak" som förvirrar mig, är det något som är rakt i kroppen när man har druckit?
Citera
2016-03-13, 18:38
  #5
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av generaln
men det är ordet "rak" som förvirrar mig, är det något som är rakt i kroppen när man har druckit?
En ren gissning är att det är en ironisk (motsats-)variant av "sned". Att man brukar använda "sned" som "berusad" är ju inte så långsökt. Dyngsned, skitsned, as-sned ...

En annan gissning är att man tänker sig någon som är så packad att den däckar raklång. Alltså inte ens kapabel att krypa ihop eller göra det lite bekvämt för sig.
Citera
2016-03-13, 18:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
En ren gissning är att det är en ironisk (motsats-)variant av "sned". Att man brukar använda "sned" som "berusad" är ju inte så långsökt. Dyngsned, skitsned, as-sned ...

En annan gissning är att man tänker sig någon som är så packad att den däckar raklång. Alltså inte ens kapabel att krypa ihop eller göra det lite bekvämt för sig.

det låter inte helt orimligt.
Citera
2016-03-13, 19:05
  #7
Medlem
Jfr:

Vafför heter samma fenomen shit-faced på anglikanska?

http://www.slate.com/articles/arts/c...ictionary.html

Same shit all over ?
Citera
2016-03-14, 10:51
  #8
Avstängd
Det finns en gammal betydelse för ordet rak eller raker, och det är genomblöt, vattenmättad etc. Idag används den såvitt jag känner till bara i det norska ordet rakfisk. Jag vet inte om den betydelsen kan ha med saken att göra, men jag får för mig att dyngrak är ett ord från Västsverige/Bohuslän, så kopplingen till Norge är ju inte helt avlägsen?
Citera
2016-03-14, 23:26
  #9
Medlem
DenStoreLaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det finns en gammal betydelse för ordet rak eller raker, och det är genomblöt, vattenmättad etc. Idag används den såvitt jag känner till bara i det norska ordet rakfisk. Jag vet inte om den betydelsen kan ha med saken att göra, men jag får för mig att dyngrak är ett ord från Västsverige/Bohuslän, så kopplingen till Norge är ju inte helt avlägsen?
Rakur är våt på islänska, så jag kan bekräfta att det har gamla rötter. Och ett av dess många användningsområden, enligt snara.is, är just "drykkfeldur" eller stupfull.
__________________
Senast redigerad av DenStoreLaff 2016-03-14 kl. 23:28.
Citera
2016-03-15, 16:39
  #10
Avstängd
kassiopejaIIIs avatar
Personen är så full att han hamnar rakt i dyngan.

Dessutom är det väl ett någolunda modernt uttryck eller?
Fanns det överhuvudtaget innan ca 1980 talet?
Så jag undrar om det är nödvändigt att söka svar i forn-isländskan...
Citera
2016-03-15, 17:43
  #11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kassiopejaIII

Dessutom är det väl ett någolunda modernt uttryck eller?
Fanns det överhuvudtaget innan ca 1980 talet?

https://m.facebook.com/story.php?sto...d=328492535511
Citera
2016-03-15, 18:12
  #12
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kassiopejaIII
Personen är så full att han hamnar rakt i dyngan.

Man ska inte krångla till ett ords etymologi i onödan. Att vara dyngrak betyder helt enkelt att man ligger i rak linje med dyngan. Dvs att dn kropp är parallell med marken (där dyngan ligger) - vilket underlättas av en rejäl fylla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback