Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-11, 18:30
  #1
Medlem
liernos avatar
Hej grävare...

Hoppas detta är rätt forum, hjälp mig rätt annars, tack!

Jag sitter med ett dilemma, jag har intressen/behov av att veta vad en familj/klan anmält och anmälts för hos polisen.

Så vitt jag vet finns det olika register, dels de där någon anmälts, och sedan fällts och fått en dom osv. men i det här fallet handlar det om haverister som gång på gång "flyger under radarn" - de har ganska god koll på hur Sveriges rättssystem fungerar och vad som fungerar och inte, vilket gör att de oftast inte kommer så långt som till en dom.

Vad jag vill ha - om det nu är möjligt, är alla anmälningar - till/från familjen. Personnummer och namn har jag givetvis, hur går jag vidare?


Tacksam för svar, gärna med tips om smidiga sätt osv.
Citera
2016-03-11, 20:44
  #2
Medlem
distanss avatar
Kolla trådarna i "Aktuella brott och kriminalfall" (FB) Aktuella brott och kriminalfall

Där ska finnas info om vad du kan och hur du tar del av diverse uppgifter (vill minnas att det finns en miniguide, men hittar den inte). Annars kan du alltid ringa Polisen på 117 17 och fråga. För avgjorda ärenden kontaktar du aktuell domstol.
Citera
2016-03-11, 22:00
  #3
Medlem
liernos avatar
Hej,

Tack för engagemanget, men jag var nog otydlig. Jag vet att man kan få en FUP, DOM osv. det är inte det intressanta.

Vad jag är ute efter är - anmälningar gjorda av, eller mot en person. Har de sedan lett till DOM, ja, då kan man beställa den, men om anmälan inte lett till dom?

Personerna jag har i åtanke är inte som andra, de använder polisen som verktyg, att t.ex inför en förhandling, polisanmäla motparten - för något påhittat, som är svårutrett eller omöjligt att utreda, och alltså inte leder någon vart, mer än till att motparten blir "känd hos polisen" typ.

Det som står i dessa, anmält och nedlagt osv. - hur får man tag i det?
Citera
2016-03-11, 22:52
  #4
Medlem
distanss avatar
Begär ut en lista över öppna ärenden hos tingsrätten?

Pågående och nerlagda mål omfattas av förundersökningssekretessen.
Citera
2016-03-12, 05:03
  #5
Medlem
Nej, du kan inte få veta vad polisen har för uppgifter om dig i sina register
Citera
2016-03-20, 00:04
  #6
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Nej, du kan inte få veta vad polisen har för uppgifter om dig i sina register
Stämmer. Det VET jag.
Citera
2016-03-22, 02:39
  #7
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Nej, du kan inte få veta vad polisen har för uppgifter om dig i sina register

Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Stämmer. Det VET jag.

Ja och nej..

Enligt lag ansvarar Polismyndigheten för belastningsregistret och misstankeregistret. Dessa register innehåller uppgifter om den som fått påföljder för brott och som är skäligen misstänkt för brott.


https://polisen.se/Skane/Service/Bel...-begar-utdrag/

Däremot får man inte reda på om man är med i t ex SPAN.
Citera
2016-03-28, 02:22
  #8
Medlem
liernos avatar
Tack.

Så om man vill ha insyn i SPAN så krävs det kontakter?
Citera
2016-04-02, 03:40
  #9
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lierno
Tack.

Så om man vill ha insyn i SPAN så krävs det kontakter?

Jag skulle t o m vilja påstå att det krävs bra kontakter. Alla slagningar i Polisens system loggas, och dom riskerar själva att bli dömda för dataintrång. Jag kan bara gissa att om en polis som inte själv jobbar med spaningsuppdrag börjar gräva i deras register så flaggas det hos internutredarna. Men det är en gissning!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback