Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-14, 18:37
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTheMan
Sunt förnuft är nyckeln precis som överallt annars. Min erfarenhet är att sånna där säkerhetsplånböcker man har innanför kläderna brukar bli liggandes då det är för bökigt helt enkelt.

Man skulle kanske använda säkerhetsplånboken för kreditkort och vid tillfällen då risken kan anses vara särskilt stor t.ex framför turistattraktioner
Citera
2016-03-14, 19:05
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Visst jag har hört och det verkar rimligt att det är svårare att ta något ut framfickorna än t.ex en bakficka. Men definitivt ändå möjligt. Och det är de mycket skickliga ficktjuvarna som jag oroar mig för.

Det finns ingen anledning för varken amatör-ficktjuvar eller professionella ficktjuvar att utsätta sig för risker. Om du inte är diamantbud så kommer de att välja det enklaste/sårbaraste offret, kanske en äldre kvinna med handväska eller en gubbe med plånkan i bakfickan.
Citera
2016-03-21, 15:41
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inte mer ficktjuvar där än i Malmö.

En liten undran. Är det mer ficktjuvar i Malmö jämfört med övriga Sverige ?
Citera
2016-03-21, 22:46
  #16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
En liten undran. Är det mer ficktjuvar i Malmö jämfört med övriga Sverige ?

Du verkar helt besatt av risken för att bli bestulen. Med den attityden så kommer din tillvaro i Rom att bli plågsam.

Skippa allt som har med plånböcker att göra. Ta med dig så mycket pengar som du beräknar göra av med för tillfället och ha pengarna i mindre valörer i framfickan. OM du absolut måste ha med dig ett kontokort så placera kontokortet i ett styvt kontokortsfodral (finns i skinn eller tunn metall) och ha kontokortet i andra framfickan. Ett kontokortsfodral hindrar att du bryter av kontokortet om du sätter dig lite hastigt.

That´s it. Jag har varit i dom mest kriminella städerna i världen och har aldrig blivit bestulen, jag har varit i Rom minst 10-12 gånger dessutom. Man skall alltid vara på sin vakt och vara medveten om hur ficktjuvar arbetar...då klarar man sig utmärkt.
Citera
2016-03-25, 14:27
  #17
Medlem
Ciao! Precis hemkommen efter en 5 dagars i Rom.
Svar på din fråga så: alltså var extra vaksam på i huvudsak två busslinjer, båda som trafikerar Vatikanstaten och Peters kyrkan.(nr.40 och 84)
Du undviker helt att hamna i trubbel genom att gå på vid Termini(där bussarna startar)se till att få sittplats och håll koll vart den som sitter bredvid dig har lovarna..
Håll hårt i plånka mm.just när du kliver av.
Inga som helst problem stötte jag på.I turist info, en liten grön kiosk mitt vid huvudingången till stora termini,var de super bra och berättade allt om det mesta för mig som turist.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2696792

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback