Citat:
Ursprungligen postat av
BengtGbg
Det här kanske ses som OT men en tanke som slog mig:
Undrar hur många kriminella det är som sitter på en större mängd stulna kontanter och liknande i sedlar som inom en inte allt för avlägsen framtid blir värdelösa.
Vem vet, kanske några av trådarna på detta forum som undrar hur de ska göra med en större mängd kontanter är sådana personer?
Har inga som helst belägg för dessa påståenden men tyckte det var en intressant tanke.
Det är nog ganska många, kommer ihåg vilket snack det var kring övergången till euro på tidigt 2000-tal. Det var mycket svarta pengar som skulle bytas över till annan valuta - båtar, bilar och andra kapitalvaror köptes i parti och minut.
Den stora smällen kommer nog nästa år när 100 och 500-lapparna skall bytas ut, det är trots allt de vanligaste större sedlarna, tusenlapparna är mer ovanliga även om de blir ogiltiga redan denna sommaren.
Alldeles oavsett hur mycket kriminalitet det finns så är det inget argument för att få bort kontanterna, tyvärr inser de flesta inte vad det är som står på spel.
Gudskelov (detta trodde jag aldrig jag skulle säga) finns EU och kan dra svenska banker och riksbanken i örat så att de lär sig:
http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...LEX:32014L0092 Direktiv som blir giltigt 18 september 2016 och som tvingar bankerna hantera bankkonton och även cash. Det finns lite hopp om mänskligheten trots allt.