• 1
  • 2
2016-03-12, 07:18
Medlem
Därför banken is king. Det är samma med 1000 lapparna, dessa finns inte ute i cirkulation knappt men på banken kan du plocka ut dom nemas problemas.
Citera
2016-03-12, 07:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakenavurin
Därför banken is king. Det är samma med 1000 lapparna, dessa finns inte ute i cirkulation knappt men på banken kan du plocka ut dom nemas problemas.

Sålänge det är rätt bank, många av dem har slutat hantera kontanter och därigenom gjort sig själva helt onödiga. Forex bank lär skall ha de nya dagsedlarna, har inte orkat bege mig dit ännu bara.
Citera
2016-03-12, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Är du dum på riktigt eller
Moral eller etik hört talas om det,,,,,,
Borde fan finnas även i svensk ekonomi, när alla vet att dessa sedlar går ut om ca 3 månader borde inte alla som "får in pengar" även ta sitt ansvar,, eller är det den svenska girigheten som kommer in

Vad jag menar är att borde inte bankerna gått ut med detta till alla som hanterar pengar att inte ge ut dom "gamla"
Ok kanske gammalmodig men vafan,

Edit: kommer fram till den 30 Juni vägra ta emot dom "gamla" när jag handlar och får växelpengar från Typ Ica willys mm,, har jag inte den rätten
ett tips är att använda dom 20orna du har sen betala med kort tills den 30e då :P vem handlar ens för kontanter nu för tiden.
Citera
2016-03-12, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokconny
ett tips är att använda dom 20orna du har sen betala med kort tills den 30e då :P vem handlar ens för kontanter nu för tiden.

Ja, det kommer jag göra den sista veckan i juni, om de gamla tjugorna fortfarande är kvar då.

Vill någon affär lämna massa tjugolappar som växel på en 500-lapp så skulle jag nog också vägra, men några tjugor som växel på en hundralapp är inte hela världen. Mer än fyra tjugor borde man ju aldrig ha i plånboken, om man använder dem och betalar med vilket man ska göra.
Citera
2016-03-12, 15:41
Medlem
Enydrions avatar
Regeringen kommer tyvärr att misslyckas lika mycket med det här sedelutbytet som med allting annat, är hur mycket tjugor som helst i omlopp, slitna och skitiga är de, tvåhundra sedeln får man så gott som aldrig i växel.
Citera
2016-03-12, 23:16
Medlem
Det här kanske ses som OT men en tanke som slog mig:

Undrar hur många kriminella det är som sitter på en större mängd stulna kontanter och liknande i sedlar som inom en inte allt för avlägsen framtid blir värdelösa.

Vem vet, kanske några av trådarna på detta forum som undrar hur de ska göra med en större mängd kontanter är sådana personer?

Har inga som helst belägg för dessa påståenden men tyckte det var en intressant tanke.
Citera
2016-03-13, 00:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Det här kanske ses som OT men en tanke som slog mig:

Undrar hur många kriminella det är som sitter på en större mängd stulna kontanter och liknande i sedlar som inom en inte allt för avlägsen framtid blir värdelösa.

Vem vet, kanske några av trådarna på detta forum som undrar hur de ska göra med en större mängd kontanter är sådana personer?

Har inga som helst belägg för dessa påståenden men tyckte det var en intressant tanke.

Det är nog ganska många, kommer ihåg vilket snack det var kring övergången till euro på tidigt 2000-tal. Det var mycket svarta pengar som skulle bytas över till annan valuta - båtar, bilar och andra kapitalvaror köptes i parti och minut.

Den stora smällen kommer nog nästa år när 100 och 500-lapparna skall bytas ut, det är trots allt de vanligaste större sedlarna, tusenlapparna är mer ovanliga även om de blir ogiltiga redan denna sommaren.

Alldeles oavsett hur mycket kriminalitet det finns så är det inget argument för att få bort kontanterna, tyvärr inser de flesta inte vad det är som står på spel.

Gudskelov (detta trodde jag aldrig jag skulle säga) finns EU och kan dra svenska banker och riksbanken i örat så att de lär sig: http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...LEX:32014L0092 Direktiv som blir giltigt 18 september 2016 och som tvingar bankerna hantera bankkonton och även cash. Det finns lite hopp om mänskligheten trots allt.
Citera
2016-03-13, 11:02
Medlem
Isnatts avatar
Varför blir sedlarna obrukbara? Säg att man är gammal och ligger på hemmet men har en större summa pengar liggandes hemma i brudkistan. Så går tiden ut och pengarna blir värdelösa. Känns lite orimligt.
Undrar hur mycket rånpengar som brunnit inne pga att ägaren sitter på kåken och inte har kunnat ta hand om sedlarna
Citera
2016-03-13, 11:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Varför blir sedlarna obrukbara? Säg att man är gammal och ligger på hemmet men har en större summa pengar liggandes hemma i brudkistan. Så går tiden ut och pengarna blir värdelösa. Känns lite orimligt.
Undrar hur mycket rånpengar som brunnit inne pga att ägaren sitter på kåken och inte har kunnat ta hand om sedlarna

Varför? Du listar svaret i ditt eget inlägg - låta bland annat rånbyten brinna inne. Förfalskarna blir bättre och bättre, sedlarna måste uppgraderas med jämna mellanrum och våra nuvarande är närmare 30 år gamla en del av dem (även om det tillkommit säkerhetsdetaljer senare).
Citera
2016-03-13, 11:23
Medlem
Fenjal888s avatar
Jävlar vilket värdelös tråd. Riksbanken löser in ogiltiga sedlar, det kostar 100 SEK oavsett summa.

Källa:
http://www.riksbank.se/sv/Sedlar--my...iltiga-sedlar/

Går även att lösa in trasiga och missfärgade sedlar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in