Citat:
Ursprungligen postat av
jhog
Hur hanterar man skammen av att vara en populärmusiksångare? Jag är född med en bra röst, det vet jag och det säger folk till mig. Det är en tur som jag haft, det är ju inte speciellt mycket arbete bakom. Jag ogillar på något vis sättet som folk nästintill avgudar sångare... När dom inte ens gör speciellt mycket, hajjar ni? Jag sjunger ju mycket men det är inte alls samma sak som att bemästra ett instrument. Huvudsaken är ju att det låter bra, förstår jag. Men berätta hur jag ska kunna stå ut med mig själv?
Sorry för virrig text, orkar inte organisera och skyckeindela skiten.
Det finns extremt mycket teknik och saker att förbättra inom sång. En annan sak som skiljer sig är att DU är instrumentet, dvs du har en direkt påverkan. Ifall en gitarrist är jätteförkyld så kan han spela live även om han har medelmåttig teknik medans en medelmåttig sångare påverkas hårt.
Det är mycket arbete bakom: bra magstöd som ska slappna av vid inandning, öppen strupe-teknik, "sjunga på gäspningen" likt operasångare, slappna av rätt muskler, anchoring, twang, false chord distortion, fry distortion, vokalmodifieringar i olika register, blanda/utesluta tex chest voice eller head voice, falsettoteknik, speech, hyperglottal komprimering, styra luftflödet för luftig eller klar ton, visslingsregistret, thrills, gå från ett register till ett annat utan målbrottsljudet, vara tonsäker, mickteknik och såvidare.
Om du tex vill dista rösten så måste du vara väldigt försiktig och det kan ta månader eller år att bli bra på, en gitarrist går in på thomann och beställer en pedal.
Så känn ingen skam! Var stolt och jobba rätt med rösten.