Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-11, 10:48
  #2161
Medlem
Draken55s avatar
Ryssland eller Kina, diktaturförespårkare som vd fattar 0 när det gäller analys och dissekering av diktaturer.

De gamla stofilernas enda utgångspunkt är rädsla, en rädsla att förlora sin inbillade trygghet där stora trygga farbrorn är den som deras trygghetssökande kretsar kring och rädslan att bli av med en som bestämmer åt dem övertrumfar allt. Psykoanalys? avsaknad av trygg familj? moder?

En diktatur är en inbillad trygghet, lite som att varenda natt pissa i sängen för att hålla värmen, det funkar väl men är både äckligt och till slut ohållbart..

En diktatur är en genomfalsk institution och hotet från den är just den inbillade trygghet som många svaga känner, det måste vi bekämpa, hur vet jag inte riktigt, hur ska vi få dig att bli kvitt rädslan vd?
Citera
2023-01-23, 15:29
  #2162
Medlem
Nu ser jag på TV2.. från folk & försvar..suck.. repris från den 9/2.
Någon arm'eklädd kvinna vid namn Lena Wallin svamlar om det "potentiella hotet från Ryssland"..
Givetvis lobbar hon för ökat anslag från staten, ökad militär uppbyggnad.

Hon kör den "gamla vanliga valsen" att Ryssland kan i princip hitta på vad som helst, vi måste vara på vår makt...
Men någon logisk sann förklaring kan hon inte leverera.
Denna konferens är endast ett internt ryggdunkande, inget annat!
Nu står en annan hagga och ta mig faan svamlar ännu mer..Gudrun Persson FOI..
Hon talar om att Putin aldrig velat få till fredsförhandlingar..hahaha.. och fortsätter sitt evinnerliga svammel

De skulle behöva gå en neutral historiekurs dessa krigshetsare.

Men det absolut värsta är att efter inlägget applåderar alla och ler...

Men förhelvete..vad är vi på väg???

Det är synd om människan, som Strinberg myntade..
Citera
2023-02-22, 00:14
  #2163
Medlem
Sveriges regering / försvar har pratat om hotet från Ryssland ända sen kalla kriget upphör . Bara överdrivet tycker jag.
Ryssland skulle kunna invadera Sverige lätt om dom ville, men varför skulle dom vilja göra det?.

Mera troligt att Putin vill att de gamla Sovjet återskapas igen.

Kriget i Ukraina är ett krig som måste få sitt slut och det nu! Europa och allierande kan faktiskt inte hålla på och skicka mer krigsmaterial till Ukraina .
Kommer leda till ww3 om det håller på länge till.
Och är det verkligen värt det bara för att vi vill försvara Ukraina ?.

Farliga saker vi talar om när det kommer till kärnvapenkrig .

Och det där Ryssland säger att Ukraina är nazistiska och startade kriget , stämmer lite.

Detta eftersom bland annat Ukraina stiftade ett antal språklagar under 2000-talet , där det bland annat slogs fast att Ukrainska skulle pratas officiellt i Ukraina .
Och inte som tidigare att Ryska skulle vara så dominerade .
Detta gjorde att många Ukrainare som pratade Ryska blev upprörda och arga över dessa språklagar.

Det är bättre att Ukraina får överlåta områden till Ryssland / blir självständiga än att vi skapar ett tredje världskrig i onödan .

Putin kom bara de rysktalande till undsättning för att dom diskriminerades .
( Nu stödjer inte jag eller gillar Putin ) .

Fred är det enda alternativet !.

Putin vill inte starta ett världskrig och är ingen fara om man inte retar honom.
Citera
2023-02-22, 04:37
  #2164
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ryssland eller Kina, diktaturförespårkare som vd fattar 0 när det gäller analys och dissekering av diktaturer.

De gamla stofilernas enda utgångspunkt är rädsla, en rädsla att förlora sin inbillade trygghet där stora trygga farbrorn är den som deras trygghetssökande kretsar kring och rädslan att bli av med en som bestämmer åt dem övertrumfar allt. Psykoanalys? avsaknad av trygg familj? moder?

En diktatur är en inbillad trygghet, lite som att varenda natt pissa i sängen för att hålla värmen, det funkar väl men är både äckligt och till slut ohållbart..

En diktatur är en genomfalsk institution och hotet från den är just den inbillade trygghet som många svaga känner, det måste vi bekämpa, hur vet jag inte riktigt, hur ska vi få dig att bli kvitt rädslan vd?

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Nu ser jag på TV2.. från folk & försvar..suck.. repris från den 9/2.
Någon arm'eklädd kvinna vid namn Lena Wallin svamlar om det "potentiella hotet från Ryssland"..
Givetvis lobbar hon för ökat anslag från staten, ökad militär uppbyggnad.

Hon kör den "gamla vanliga valsen" att Ryssland kan i princip hitta på vad som helst, vi måste vara på vår makt...
Men någon logisk sann förklaring kan hon inte leverera.
Denna konferens är endast ett internt ryggdunkande, inget annat!
Nu står en annan hagga och ta mig faan svamlar ännu mer..Gudrun Persson FOI..
Hon talar om att Putin aldrig velat få till fredsförhandlingar..hahaha.. och fortsätter sitt evinnerliga svammel

De skulle behöva gå en neutral historiekurs dessa krigshetsare.

Men det absolut värsta är att efter inlägget applåderar alla och ler...

Men förhelvete..vad är vi på väg???

Det är synd om människan, som Strinberg myntade..

Citat:
Ursprungligen postat av svenskyZZ
S.S. Prokofiev "Res dig upp, ryska folk!" Hela landet sjunger!
(Ryssland reser sig för bekämpa eurofascismen)
https://youtu.be/vmdm5LJEJFI

Citat:
Ursprungligen postat av Insekter1993
Sveriges regering / försvar har pratat om hotet från Ryssland ända sen kalla kriget upphör . Bara överdrivet tycker jag.
Ryssland skulle kunna invadera Sverige lätt om dom ville, men varför skulle dom vilja göra det?.

Mera troligt att Putin vill att de gamla Sovjet återskapas igen.

Kriget i Ukraina är ett krig som måste få sitt slut och det nu! Europa och allierande kan faktiskt inte hålla på och skicka mer krigsmaterial till Ukraina .
Kommer leda till ww3 om det håller på länge till.
Och är det verkligen värt det bara för att vi vill försvara Ukraina ?.

Farliga saker vi talar om när det kommer till kärnvapenkrig .

Och det där Ryssland säger att Ukraina är nazistiska och startade kriget , stämmer lite.

Detta eftersom bland annat Ukraina stiftade ett antal språklagar under 2000-talet , där det bland annat slogs fast att Ukrainska skulle pratas officiellt i Ukraina .
Och inte som tidigare att Ryska skulle vara så dominerade .
Detta gjorde att många Ukrainare som pratade Ryska blev upprörda och arga över dessa språklagar.

Det är bättre att Ukraina får överlåta områden till Ryssland / blir självständiga än att vi skapar ett tredje världskrig i onödan .

Putin kom bara de rysktalande till undsättning för att dom diskriminerades .
( Nu stödjer inte jag eller gillar Putin ) .

Fred är det enda alternativet !.

Putin vill inte starta ett världskrig och är ingen fara om man inte retar honom.

Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
När ska folk inse att Putin går all in.. Han kommer utplåna Ukraina om han så måste.

Det verkligt stora ryska hotet mot Sverige, det är givetvis om Ryssland skulle utnyttja sin enorma potential i Norra Ishavet.
Om ryssen skulle ockupera Sverige och sedan skicka alla blattar, negrer, araber och svartingar till någon ö i Norra Ishavet, vad skulle sossarna säga om det???

Det enda man kan hoppas på är givetvis en enorm utrensning här i landet, med blattar, araber, negrer, sossar och annat liknade skitfolk!!

Sen om ryssen kan finna en plats åt alla dessa så kallade "svenskar" på Novaja Zemlja eller Kamchatka där de kan meta fisk, det spelar väl mindre roll!
Citera
2023-02-22, 09:53
  #2165
Avstängd
Mary99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55

De gamla stofilernas enda utgångspunkt är rädsla, en rädsla att förlora sin inbillade trygghet där stora trygga farbrorn är den som deras trygghetssökande kretsar kring och rädslan att bli av med en som bestämmer åt dem övertrumfar allt. Psykoanalys? avsaknad av trygg familj? moder?

Den svenska staten är en inbillad trygghet, lite som att varenda natt pissa i sängen för att hålla värmen, det funkar väl men är både äckligt och till slut ohållbart..

Den svenska staten är en genomfalsk institution och hotet från den är just den inbillade trygghet som många svaga känner,
Välkommen tillbaka Draken😉
Har saknat dina känslofyllda inlägg.
Den text jag fetade ovan tyckte jag var bra inte minst för att det stämmer såväl in på hur många svenskar upplever relationen till staten och institutioner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback