Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-22, 13:05
  #1057
Avstängd
G-Kills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Putins Ryssland ÄR en typ av facism, åtminstone uppfyller den alla kraven:

"Fascists believe that liberal democracy is obsolete, and they regard the complete mobilization of society under a totalitarian one-party state as necessary to prepare a nation for armed conflict and to respond effectively to economic difficulties.
Such a state is led by a strong leader—such as a dictator and a martial government composed of the members of the governing fascist party—to forge national unity and maintain a stable and orderly society.
Fascism rejects assertions that violence is automatically negative in nature, and views political violence, war, and imperialism as means that can achieve national rejuvenation.
Fascists advocate a mixed economy, with the principal goal of achieving autarky through protectionist and interventionist economic policies."

https://en.wikipedia.org/wiki/Fascism

Låter som att de flesta länder i världen är fascistiska, från Kuba till Marocko till Sri Lanka

Ärligt, skärpning för fan, ni är ju bara larviga.
Citera
2017-01-22, 13:25
  #1058
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Putins Ryssland ÄR en typ av facism, åtminstone uppfyller den alla kraven:

"Fascists believe that liberal democracy is obsolete, and they regard the complete mobilization of society under a totalitarian one-party state as necessary to prepare a nation for armed conflict and to respond effectively to economic difficulties.
Such a state is led by a strong leader—such as a dictator and a martial government composed of the members of the governing fascist party—to forge national unity and maintain a stable and orderly society.
Fascism rejects assertions that violence is automatically negative in nature, and views political violence, war, and imperialism as means that can achieve national rejuvenation.
Fascists advocate a mixed economy, with the principal goal of achieving autarky through protectionist and interventionist economic policies."

https://en.wikipedia.org/wiki/Fascism

Onekligen, plus några andra saker: Dyrkan av manlighet, att "rädda" landet ifrån degenerering, ("moraliskt" eller biologisk), och tanken på en svunnen guldålder, populism, tanken på att det är något speciellt med den egna etniska gruppen, (historiskt, biologiskt, språkligt eller kulturellt), känslan av att ha ett historiskt uppdrag, sökande efter yttre och inhemska "fiender", viljan att utvidga sitt lands territorium, gärna med hänvisning till "historisk rätt" eller för att "skydda" den egna etniska gruppen/språkgruppen, osv.
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2017-01-22 kl. 13:28.
Citera
2017-01-22, 13:49
  #1059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dyrkan av manlighet
Trams. I Ryssland dyrkas kvinnlighet. Men det kanske också är "fascism"?

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
att "rädda" landet ifrån degenerering, ("moraliskt" eller biologisk)
I Sverige tillåts inte månggifte. Alltså är Sverige ett "fascistiskt" land.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
tanken på en svunnen guldålder
Det är inte vanligare än att bland svenskar tycka att det var bättre på det gamla goda 50- eller 60-talet. Fascister!

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
populism
Politiker som lyssnar på vanligt folk istället för att dyrka marknaden, globalismen och feminismen. Hu vad hemskt!

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
tanken på att det är något speciellt med den egna etniska gruppen, (historiskt, biologiskt, språkligt eller kulturellt), känslan av att ha ett historiskt uppdrag
Mmm, som den humanitära stormakten Sverige, med sitt historiska uppdrag att sprida demokrati, feminism, homorättigheter, barnombudsmän, konsumentskydd och cykelhjälmar över planeten.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
sökande efter yttre och inhemska "fiender"
Du menar som det intensiva sökandet efter ubåtar, som drivs så långt av fanatisk önskan att hitta "fiender" att sillstim och uttrars parningsläten tolkas som ryska farkoster?

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
viljan att utvidga sitt lands territorium
Som det intensiva arbetet med att utvidga EU-imperiet med så mycket östeuropeiskt lebensraum som möjligt?
Citera
2017-01-22, 18:20
  #1060
Medlem
Extrem nationalism på andras bekostnad

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det pratas mycket om hotet från Ryssland och att Putin är en farlig person, men vad innebär det i praktiken?

Kan ni redogör kort för vad hotet består av?
I media står det massor om att det finns ett hot men inget preciserat.

Att de annekterat Krim och försvarar östra delarna av Ukraina vet vi. Men förutom det?

Det är inte för att vara kritisk utan för att förstå vad det handlar om i praktiken.

För Putin finns det 2 slags territorier: Ryssland. Och snart Ryssland!
Citera
2017-01-22, 20:50
  #1061
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
För Putin finns det 2 slags territorier: Ryssland. Och snart Ryssland!
Putin vill ha mindre landyta. De vill bli av med fattiga länder som lever på deras bekostnad. De är intresserade av att skapa bra handelsförbindelser och bygga upp sin ekonomi. Det är ett stort land som har stora problem.

Att tro att RU ska invadera länder är tragiskt. Att de annekterade Krim är en helt annan sak. OM de hade rullat in och verkligen invaderat ett annat icke ryskt land. DÅ hade det varit en annan fråga.
Men så är det inte.
Citera
2017-01-22, 21:04
  #1062
Medlem
Hoppas att du har rätt

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Putin vill ha mindre landyta. De vill bli av med fattiga länder som lever på deras bekostnad. De är intresserade av att skapa bra handelsförbindelser och bygga upp sin ekonomi. Det är ett stort land som har stora problem.

Att tro att RU ska invadera länder är tragiskt. Att de annekterade Krim är en helt annan sak. OM de hade rullat in och verkligen invaderat ett annat icke ryskt land. DÅ hade det varit en annan fråga.
Men så är det inte.

Personligen tycker jag att resonemanget låter väl förenklat och bortser från Putins maktambitioner. Men vad jag tror saknar betydelse.

Sannerligen hoppas jag att du har rätt. Och att jag måtte ha fel!
__________________
Senast redigerad av GaussBonnet 2017-01-22 kl. 21:22.
Citera
2017-01-22, 21:56
  #1063
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Putin vill ha mindre landyta. De vill bli av med fattiga länder som lever på deras bekostnad. De är intresserade av att skapa bra handelsförbindelser och bygga upp sin ekonomi. Det är ett stort land som har stora problem.

Att tro att RU ska invadera länder är tragiskt. Att de annekterade Krim är en helt annan sak. OM de hade rullat in och verkligen invaderat ett annat icke ryskt land. DÅ hade det varit en annan fråga.
Men så är det inte.


Krim var exakt vad jag definierar "invasion". De gröna soldaterna som uppenbarade sig behövde inte "rulla in" då Ryssland redan hade en inhyrd flottbas i Sevastopol, de kuppade det lokala parlamentet under vapenhot, misshandlade och mördade ukrainare, tatarer m.fl. och än i dag misshandlar och fängslar oliktänkande.

Putins smaklösa "skämt":
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...West-NATO.html

Ryssland vet inga gränser. Apropå attityden till Alaska som USA köpte från Ryssland för 150 år sedan.
Citera
2017-01-22, 23:05
  #1064
Medlem
Alaska 2.0

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

Krim var exakt vad jag definierar "invasion". De gröna soldaterna som uppenbarade sig behövde inte "rulla in" då Ryssland redan hade en inhyrd flottbas i Sevastopol, de kuppade det lokala parlamentet under vapenhot, misshandlade och mördade ukrainare, tatarer m.fl. och än i dag misshandlar och fängslar oliktänkande.

Putins smaklösa "skämt":
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...West-NATO.html

Ryssland vet inga gränser. Apropå attityden till Alaska som USA köpte från Ryssland för 150 år sedan.

Har faktiskt funderat på just detta!

Trump, som inte invänder mot rysk expansion, hur ställer han sig till att återbörda Alaska till Ryssland? Det borde med hans enkelspåriga resonemang vara lika ryskt som Baltikum.

Men när det kommer så nära in på det egna skinnet blir det nog helt annat ljud i skällan!
__________________
Senast redigerad av GaussBonnet 2017-01-22 kl. 23:07.
Citera
2017-01-22, 23:47
  #1065
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Personligen tycker jag att resonemanget låter väl förenklat och bortser från Putins maktambitioner. Men vad jag tror saknar betydelse.

Sannerligen hoppas jag att du har rätt. Och att jag måtte ha fel!
Men vad menas med "maktambitioner"?. Klart han har det. Men det innebär inte att de ska börja kriga. Vad skulle de tjäna på det?
Ambitionerna är att bygga upp landet. Och jag ser inget fel med det.
Citera
2017-01-23, 00:25
  #1066
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

Krim var exakt vad jag definierar "invasion". De gröna soldaterna som uppenbarade sig behövde inte "rulla in" då Ryssland redan hade en inhyrd flottbas i Sevastopol, de kuppade det lokala parlamentet under vapenhot, misshandlade och mördade ukrainare, tatarer m.fl. och än i dag misshandlar och fängslar oliktänkande.

Putins smaklösa "skämt":
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...West-NATO.html

Ryssland vet inga gränser. Apropå attityden till Alaska som USA köpte från Ryssland för 150 år sedan.

Du glömmer vad jag har skrivit. Det var krimska självförsvars-trupper som ingrep i parlamentet i Sevastopol och så verkar det ha varit i Simferopol efter att ukrainska extremister uttalat hot. Krim-borna surade över att de ryska trupperna ingrep sent. Nu är de nöjda och din propaganda håller inte måttet.

Jag ser inget hot från Ryssland, men jag ser ett hot från NATO, om Trump inte lyckas vända utvecklingen, vi var ju på väg mot konflikt (Sverige hade varit helt rökt). Trump, Brexit, Le Pen och andra kämpar kan säkra vår framtid. Om så sker, finns inget ryskt eller NATO-hot.
Citera
2017-01-23, 10:00
  #1067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men vad menas med "maktambitioner"?. Klart han har det. Men det innebär inte att de ska börja kriga. Vad skulle de tjäna på det?
Ambitionerna är att bygga upp landet. Och jag ser inget fel med det.

Ryssland uppvisar en total brist på respekt för internationella avtal och andra staters suveränitet.

Med maktambitioner menar jag att med hot om våld ockupera andra stater och införliva dem i Ryssland. Så som skett med Krim, så som är på väg att ske med övriga Ukraina.

På det viset kan man vidga landets gränser utan krig.

Det finns inget rätt med det!


Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det var krimska självförsvars-trupper som ingrep i parlamentet i Sevastopol ...

Betalda ryska lakejer.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
...
Krim-borna surade över att de ryska trupperna ingrep sent. Nu är de nöjda och din propaganda håller inte måttet.
...

Alla Krim-bor? Nej, ryska agenter som tar sig friheten att tala för alla! Men de är ju säkert nöjda nu.


Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
...
Jag ser inget hot från Ryssland, men jag ser ett hot från NATO, om Trump inte lyckas vända utvecklingen, vi var ju på väg mot konflikt (Sverige hade varit helt rökt). Trump, Brexit, Le Pen och andra kämpar kan säkra vår framtid. Om så sker, finns inget ryskt eller NATO-hot.

Brexit är jävligt illa, Trump etter värre. Men Le Pen är som att sätta Djävulen till kyrkoherde!

En fanatisk högerextremist som strävar efter att destabilisera Europa till förmån för Putin.

Denna sluga demagog kämpar hårt för att sänka oss alla rakt ned i Helvetet!

Det vill säga Ryssland.
__________________
Senast redigerad av GaussBonnet 2017-01-23 kl. 10:11.
Citera
2017-01-23, 16:23
  #1068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Du glömmer vad jag har skrivit. Det var krimska självförsvars-trupper som ingrep i parlamentet i Sevastopol och så verkar det ha varit i Simferopol efter att ukrainska extremister uttalat hot. Krim-borna surade över att de ryska trupperna ingrep sent. Nu är de nöjda och din propaganda håller inte måttet.

Jag ser inget hot från Ryssland, men jag ser ett hot från NATO, om Trump inte lyckas vända utvecklingen, vi var ju på väg mot konflikt (Sverige hade varit helt rökt). Trump, Brexit, Le Pen och andra kämpar kan säkra vår framtid. Om så sker, finns inget ryskt eller NATO-hot.
Ja KKK som ju har svastikan som föredöme och drömmer om fornstora dar medan man utför Hitlerhälsningar jublar ju över Trump som president så du är i dåligt sällskap kan man kanske säga. Varför är det så många som faktiskt hyllar denna förtäckta ondska, måste ju finnas något som utlöst det. Le Pen verkar dessutom ha tappat greppet i fransk politik och inte ens Trump beviljade henne audiens när hon våldgästade hans hotell.
Demokratin är alltid värd att försvar mot stollar som Putin och Trump och deras fårskockar ute i världen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback