Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-07-08, 16:18
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
1. På vissa platser kan säljare vara väldigt påstridiga och jag har rest med en del vänner som har uppenbara svårigheter att värja sig på rätt sätt.



2. Tyvärr får man ganska ofta känslan att man är en vandrande plånbok. Jag har t ex flera ggr varit med om att när jag ska köpa något så säger säljaren ett pris som kan vara flera ggr högre än det pris han tar från sina landsmän och att det blivit så beror säkerligen på att som utlänning tycker man ändå att det är billigt.

1 Är du snäll och utvecklar lite? Jag är helt säkert en av dem som skulle behöva lite tips, jag tycker att såna situationer är jobbiga...

2. Ja det är nog ganska självklart. Sä är det i alla länder, turisten som kommer att spendera pengar...
Och i Afrika syns det ju direkt att man kommer och förhoppningsvist vill spendera pengar.

Det är nog bara vi svenskar / nordeuroppeer som håller en låg profil intill löjlighetens rand. Jag minns tex ett besök i Kiruna under sommaren (midnattssolen etc). ALLA restauranger hade semesterstängt. Vi fick till slut käka i någon enklare grillrestaurang. Om den var invandrarägd minns jag inte...
Något sinne att leva av turismen hade de alltså inte. Semestern var viktigare.

Tiggarna som ropar efter Bakschisch, drivor av inkastare som erbjuder guidning / hotell / bärhjälp har etc har ju alltid funnits i dessa afrikanska länder. Och handen på hjärtat - allt detta är faciliteter som behövs, bara man slapp drivorna, skriken och att bli ivägdragen av den framfusigaste, om de kom fram en och en eller två och två...

I europeiska turistorter träffar man hela tiden på vandrande försäljare av T-shirts "tishja, tishja" ropar de helt oförståeligt, tills man efter en stund ser vad är det de prånglar ut.
Souvenirförsäljare. mm
Citera
2016-07-08, 16:31
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auhju
Precis varit i Uganda och hade en riktigt bra upplevelse. Under dagarna på mindre befolkade platser är det inga problem alls och lokalborna är intresserade att prata med dig och är väldigt vänliga.

Däremot ska man vara väldigt försiktigt när det blir mörkt och om man går ut på nattklubbar/barer. En i mitt sällskap fick något i sin drink och blev rånad på allt, endast kalsonger och t-shirt kvar. Vi hade tur som hittade honom liggandes på marken 200 meter från klubben.

Ja men detta gäller nog lite överallt. Att gå berusad i mörker i svenska städer i krogkvarter ÄR erkänt farligt, man blir rånad så lätt. Och eller påbucklad. Eller utsatt för andra äventyr i sitt försvarslösa tillstånd.

Det är en offentlig hemlighet att kvinnor inte sällan blir drogade på krog, och får vara med på sånt som de annars inte gjort i nyktert tillstånd. Rånade kan de bli också.

Det ovanliga här är att rånarna här gjorde sig sådant besvär. Ta sig in på discot ifråga, hitta ett lämpligt offer att smussla blackout droppar i, föra ut (utan att någon märkte något), och råna. Däremot de tycks inte ha misshandlat honom?
När de utan större besvär hade kunnat göra det enkelt för sig och rånat utanför.
Om de var oroliga för att bli igenkända kunde de väl använt en blydagg eller nåt.

Men tydligen ansåg de och den lokala polisen, att bestjäla en dum turist inte är så jättemycket att bråka om, så länge man lämnar honom hel och vid liv.

Rån med användning av våld är däremot allvarligare och polisen är mera på hugget då.

Ungefär som i Sverige.
Citera
2016-07-08, 17:48
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Det beror på vilket humör negrerna är på. Behöver de pengar så ser de dig som ett objekt att råna. Är de kåta så våldtar de dig. Är de hungriga så...tja...kanske du hamnar i en bushgryta.

Ja, precis som vita eller gula busar och banditer. Varken vita, gula eller svarta människor är "på ett bestämt sätt". Förr trodde folk att stockholmare, smålänningar, dalmasar eller skåningar var "på ett visst sätt". Ungefär som grannbyns invånare som såg som allmänt underliga och därtill inavlade.
Jag har jobbat i byggsvängen i Afrika med olika infödingskategorier. Dom var ungefär som folk är mest. Somliga var opålitliga, korkade och lata. Andra var energiska, hederliga och intelligenta. Ungefär som bland svenskar fanns alla sorter.
I någon bushgryta hamnade jag inte, så vitt jag minns. Dock, en stor vithaj utanför Sydafrika tittade på mig med hunger i blicken, men hajburen föranledde besten att söka frukost på annat håll.
__________________
Senast redigerad av menelik 2016-07-08 kl. 18:21.
Citera
2016-07-08, 18:22
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
1 Är du snäll och utvecklar lite? Jag är helt säkert en av dem som skulle behöva lite tips, jag tycker att såna situationer är jobbiga...


Du har kanske hört talesättet att man har max 20 sekunder på sig att göra sitt första intryck på någon? Det är lite det som är skillnaden. Jag visar inte ett intresse eller någon nyfikenhet. Då får de intrycket att jag är ett hopplös fall att försöka sälja något till. Andra däremot vill kanske kika lite och kolla om där finns något intressant. Då har de direkt lagt ut röda mattan för att en påträngande säljare ska känna att här finns chans att sälja.
Citera
2016-07-19, 15:45
  #29
Avstängd
Adalantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraHat
vi säger att ja drar till en stad (ej ghetto) som inte har överdrivet mkt turism i afrikas länder. hur tas man emot? är risken stor att man blir rånad? är folket trevliga? är tjejerna ute efter en?

skulle ni säga det är mkt farligt att resa runt så ensam?

mvh
Tjejerna gillar dig nog precis som afrikanska brudar gillar en här.
Citera
2016-07-20, 20:57
  #30
Medlem
Afrikaner Vilka afrikaner? Du kan inte säga ett mer specifikt land i afrika tror många glömer att afrika är en världsdel precis som europa..
Citera
2016-07-20, 23:42
  #31
Medlem
Är det negrer/negresser du menar med afrikaner

vi har en massa vita i sydafrika o dom är naturligtvis afrikaner - eller???
Citera
2016-07-22, 14:39
  #32
Medlem
MrFolds avatar
Märks att många har dålig koll på hur stort Afrika faktiskt är och hur många länder det består av. Det säger sig ju självt att man inte kan generalisera hur det funkar på en hel kontinent med över 50 länder där över en miljard människor bor och lever under de mest skiftande förhållanden. Miljontals människor lever i storstäder som vilken vit medelklasseuropé som helst. Många lever på landsbygden visst, men det är inte riktigt samma sak som att man har lejon och elefanter till grannar och skiter i en grop på marken. Jag läste en bok en gång om vilda elefanter där det fanns med en skildring av hur man tagit in nya arbetare till ett reservat - landsbygdsfolk allihop. De var fullkomligt livrädda i början - de hade aldrig varit nära eller ens sett större vilda djur där de bodde.

Den kulturella spännvidden är väldigt stor, de politiska förhållandena varierar de också.

Och Afrika är stooort - större än du tror. Nästan alla svenskar har sin bild förvrängd av våra kartprojektioner som gör allt på norra halvklotet mycket större jämfört med det södra. När vi tittar på den tror vi att det går in ungefär två Sverige på längden. Men det är fel. Afrika är 800 mil långt från sin nordligaste till sydligaste punkt - mer än 4 Sverige alltså? Från öst till väst där det är som bredast är det över 700 mil.

Den här sidan ger dig en riktigare bild (skriv Sweden och dra ner Sverige till Afrika). Eller gör tvärtom med exempelvis Kongo.

http://thetruesize.com/#?borders=1~!...NDcwNQ(MjI1)Mg
Citera
2016-07-22, 18:52
  #33
Medlem
Jobbade I Ghana ett ar, kunde ga pa marknader med tusentals manniskor och det var ingen som talade med en, precis som om dom inte sag mig.. Kom lite barn och tiggde emellanat och man horde "obroni" - vit man.

Var ganska okej I Ghana, Inga bekymmer precis och kunde rora mig runt overallt utan problem forutom ett par ganger sena kvallar som man blev ombedd att bege sig av for att folk ville rana en och fara kunde uppsta.
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2696043

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback