Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-01-13, 18:04
  #13
Medlem
Amin Kadra säger att det finns en "politisk eller personlig agenda" bakom utredningen mot Nordica Assistans

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...yckliga-beslut
Citera
2021-01-13, 19:54
  #14
Medlem
Tydligt att det är lönsamt för Nordica, under vissa förutsättningar. Villa i bästa området för 8.2 miljoner och ett gäng fordon för 2,5 till 3 miljoner. Living the dream, som vissa säger. Källa Ratsit.
Citera
2021-06-13, 20:14
  #15
Medlem
Hur går det för Nordica AB? Tänker på polisanmälan som F kassan gjort mot VDn.
Citera
2021-08-17, 23:08
  #16
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisterofnomercy
Något som i princip är bullshit är påståendet om att brukare som har ett riktigt assistanssbehov skulle vara i princip grönsaker. Långt från sant, det finns massor med folk som är fullt klara i huvudet och därmed ytterst integritetskränkbara men som av olika fysiska orsaker har ett tveklöst behov av assistent. Håller dock med om att det behöver städas upp, jag jobbar själv i branschen och tycker det känns för jävligt hur orättvist pengarna fördelas.
Jag skulle säga att det är de som inte är grönsaker som är de som utnyttjar sin assistans som man ska.
Man kan mycket men inte allt, där kommer assistenten in, man har tydlig vilja och mål med sin livsföring, man är delaktig (något som missbrukas fruktansvärt i assistansen, exempelvis städa när brukaren sover är fel, men görs för det är enklare).
Dock är det väldigt många som har assistans som likväl skulle kunna bo i gruppbostad eller liknande, men eftersom man använder delaktighets begreppet så flyktigt kommer ”grönsakerna” också undan med att bli assistans berättigade.

Jag kan tycka i en framtid när man blivit beviljad stöd enligt LSS så kanske inte alla ska få just assistans, samt någon form av omprövning var femte år eller så.

Jag har under min ”karriär” varit hos brukare som aldrig skulle ha det beslut de hade, av olika skäl, en endaste gång har jag varit med om en handläggare som hade ryggrad och drog in stödet då den brukaren utnyttjade sitt beslut på ett sätt som inte var vad som var menat.
Dock tog det kanske två år.

Det hela börjar dock med assistenterna, kommer man ut som personal och vet precis vad som är ens roll, då blir man inte utnyttjad och assistansen blir vad den ska vara.
Men som nu när man kommer ut, totalt outbildad, har ingen koll, man ska jobba i någons hem med ibland en nära anhörig i närheten som ställer orimliga krav på vad assistenten ska göra och utföra.
(Hade en gubbe vars fru tyckte vi skulle lära honom gå igen, han var förlamad, gick sådär och sen blev det surt på det.)
En utbildad och säker personal blir inte utnyttjad av assistans bolag eller kommuner heller, för det är långt ifrån bara privata anordnare som utnyttjar personal och liknande, det görs i kommunen också, så länge f-kassan står för notan.
__________________
Senast redigerad av Ladida 2021-08-17 kl. 23:12.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback