Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-08, 16:40
  #1
Medlem
Hejsan, går det att köra windows på en USB sticka? tänkte 32 gb.

Då jag inte har nån hårddisk så kanske man kan stoppa in USB och installera windows från ett annat usb?

Eller kan man göra så datorn tror att USB minnet är en hårddisk?
Citera
2016-03-08, 16:47
  #2
Medlem
KaliberTolvs avatar
ställ in I BIOS att datorn skall bota på USB
Citera
2016-03-08, 16:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaliberTolv
ställ in I BIOS att datorn skall bota på USB

Jo men när jag bootar från en installationsfil, då hittas inte usb jag ska installera windows...
Citera
2016-03-08, 17:00
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Då har du gjort något fel. Sökord på Google -> Installera och köra Windows från USB-minne

Ungefär 26 800 resultat och du bör finna mängder med guider.
Citera
2016-03-08, 17:06
  #5
Medlem
Insåg nu att jag behöver en disk med minst 25gb, så får köpa ett 32gb minne sedan installera
Citera
2016-03-08, 17:10
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du nämner inget mer om Windows, typ version och utgåva. Men tänk på att dom senaste versionerna trivs i stora lagringsutrymme.
Citera
2016-03-08, 17:17
  #7
Medlem
christerys avatar
Jag hade tidigare problem med att boota från vissa (billiga) USB stickor. Funkade som lagring men gick inte att boota ifrån. Kanske ett gammalt problem, nån standard som inte följdes eller nåt.
Citera
2016-03-08, 17:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag hade tidigare problem med att boota från vissa (billiga) USB stickor. Funkade som lagring men gick inte att boota ifrån. Kanske ett gammalt problem, nån standard som inte följdes eller nåt.

Kan stämma, är ett biltema men har installerat flera windows från det så.
Citera
2016-03-08, 18:58
  #9
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphoppucko1337
Kan stämma, är ett biltema men har installerat flera windows från det så.

Har det funkat tidigare så borde det ju inte vara ett problem. Dom jag hade problem med var så att säga ifrån USB-pinnarnas tidiga era. Vissa funkade men inte alla.

Kolla bara in nån YT video hur man gör det enklast och hur stor pinne man minst skall ha så borde det ju fungera.
Citera
2016-03-08, 19:03
  #10
Medlem
morkfromorks avatar
Det har tidigare inte gått att installera windows på ett flyttbart media, men det kanske går lura datorn att tro usb'n är en riktig hdd...
Citera
2016-03-27, 01:16
  #11
Medlem
cykelsadels avatar
Heter Windows To Go och ingår i Windows Enterprise.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback