Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-08, 15:00
  #1
Medlem
Fred Friendlys avatar
Hej!

Har via min hyresvärd haft en router som är sex år gammal och usel. Har 100/100 och kom upp i typ 2mb vid tp-test. Har temporärt kört in en annan router. Den fungerade bra i en timme, sedan dess har den hoppat upp och ner något enormt. Kör jag via kabel fungerar nätet stabilt, snittar över 90 på tptest. Däremot kan jag inte logga in på wi-fi via min telefon. Jag kommer in utan problem men absolut ingenting händer. Eller så fungerar nätet stabilt ett par minuter. Det känns som att signalerna går upp och ner. Jag har en rätt medioker NETGEAR-router för tillfället. Vad kan jag göra? Jag väntar på svar från min hyresvärd om jag ska få en ny router från dem. Det är väldigt störande att ej kunna använda paddan i sovrummet eller vardagsrummet. Huset är nybyggt vilket antagligen spelar in angående att signalen hoppar.

Jag kan ingenting om datorer så om det behövs förtydliganden säg till.
Citera
2016-03-08, 15:35
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Hej!

Har via min hyresvärd haft en router som är sex år gammal och usel. Har 100/100 och kom upp i typ 2mb vid tp-test. Har temporärt kört in en annan router. Den fungerade bra i en timme, sedan dess har den hoppat upp och ner något enormt. Kör jag via kabel fungerar nätet stabilt, snittar över 90 på tptest. Däremot kan jag inte logga in på wi-fi via min telefon. Jag kommer in utan problem men absolut ingenting händer. Eller så fungerar nätet stabilt ett par minuter. Det känns som att signalerna går upp och ner. Jag har en rätt medioker NETGEAR-router för tillfället. Vad kan jag göra? Jag väntar på svar från min hyresvärd om jag ska få en ny router från dem. Det är väldigt störande att ej kunna använda paddan i sovrummet eller vardagsrummet. Huset är nybyggt vilket antagligen spelar in angående att signalen hoppar.

Jag kan ingenting om datorer så om det behövs förtydliganden säg till.

Först och främst så är Netgear inget direkt kvalitetsmärke. Det är dessutom möjligt att du har en antik router avsedd för äldre ADSL-baserade bredband som kör i 2-8 Mbit och som därför inte har kapacitet nog för att köras i 100 Mbit bredbandsnät.

Utan att veta något mer specifikt om din router så är det några saker som kan ställa till med problem:

- Routern kanske har Brandväggs kontroll av typ SPI aktiverad (SPI-packet inspection). Den tar ganska mycket kapacitet och sänker prestandan om routern inte är snabb nog, vilket äldre routrar inte är. Att stänga av den kan öka prestandan.

- Routerns minne kanske tar slut. Det kan t.ex. bero på om man kör för många sessioner i en bittorrent-klient. Routern kan då inte hålla reda på alla anslutningar utåt. Att sänka inställningarna i klienten kan då hjälpa.

- Man kan ha satt för högt max-antal användarklienter till routern. Många routrar hanterar bara typ 2-3 användare samtidigt utan problem. Men sätter man t.ex. max antal DHCP-klienter till 200 st så kanske routern allokerar minne för upp till 200 klienter, och kvarvarande minne blir då för litet. Man kan ändra max antal DHCP-klienter till t.ex. 5 st så kan man använda sina egna datorer, mobiler och plattor men inte så mycket mer.
Citera
2016-03-09, 12:02
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Vad rör det sig om för avstånd? Blir det bättre 1 meter ifrån eller likadant?
Modellnamn på routern?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback