Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-06-25, 00:52
  #25
Medlem
Någon som har koll hur man gör med växlingen där nere? Kontanthantering eller korthantering?
Citera
2016-06-26, 14:07
  #26
Medlem
Cincaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gibbe-33
Någon som har koll hur man gör med växlingen där nere? Kontanthantering eller korthantering?

Hade jag varit dig hade jag växlat en bra summa innan jag åkt ner.

Inga problem med kort, är man nojjig så kan du ju betala med kort för boende och i de mer seriösa affärerna och använda cash på marknader och dylikt.

Min bank tar en avgift på ca 20kr för varje uttag vilket är sjukt irriterande och många små uttag blir snabbt större summor...


Kommit en hel del inlägg med folk som "tror" och saker är "troligtvis" ditten och datten, med negativ syn. Jag tror inte jag behöver säga det, men jag gör det ändå. Du skall givetvis skita i deras åsikter.
Citera
2016-06-27, 19:49
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincaid
Hade jag varit dig hade jag växlat en bra summa innan jag åkt ner.

Inga problem med kort, är man nojjig så kan du ju betala med kort för boende och i de mer seriösa affärerna och använda cash på marknader och dylikt.

Min bank tar en avgift på ca 20kr för varje uttag vilket är sjukt irriterande och många små uttag blir snabbt större summor...


Kommit en hel del inlägg med folk som "tror" och saker är "troligtvis" ditten och datten, med negativ syn. Jag tror inte jag behöver säga det, men jag gör det ändå. Du skall givetvis skita i deras åsikter.

Alltid roligt att höra vad andra har varit med om. Sen väljer man själv hur mycket man vill ta åt sig.

Jag åker ner och får själv bilda en egen uppfattning av landet.

Är det någon gräns med uttaget? Vet att det är dålig växlingskurs i Sverige gentemot vad man får där nere, eller så brukar det oftast vara.
Citera
2016-06-27, 20:41
  #28
Medlem
Det är en gräns med uttaget man kan ta ut max 2000 DH så det är jätte dumt, det räcker inte länge och avgift kostar 35 SEK så det blir en del som går bort. Man får inte ta in/ut mera än 1000 DH tror jag det är så ingen ide att växla här. På några hotell kan man ofta betala med EUR, vet dock inte om det lönar sig.


P.S. Förresten, detta "Jag åker ner och får själv bilda en egen uppfattning av landet" var det klokaste jag läste här på länge
__________________
Senast redigerad av Khamlia 2016-06-27 kl. 20:50.
Citera
2016-06-28, 20:24
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khamlia
Det är en gräns med uttaget man kan ta ut max 2000 DH så det är jätte dumt, det räcker inte länge och avgift kostar 35 SEK så det blir en del som går bort. Man får inte ta in/ut mera än 1000 DH tror jag det är så ingen ide att växla här. På några hotell kan man ofta betala med EUR, vet dock inte om det lönar sig.


P.S. Förresten, detta "Jag åker ner och får själv bilda en egen uppfattning av landet" var det klokaste jag läste här på länge

Oj vad dumt att man kan bara ta ut högst 2000 DH. Men om man nu ska vara där nere i typ två veckor så måste det kosta en massa pengar med avgifter osv. Kan man inte ta med svenska kontanter och växla där nere på någon växlingskontor?

Det brukar vara sämre kurs i Sverige än i landet man åker till. Men annars i värsta fall får man växla allt hemma eller ta ut vilket är jätte trist :/
Citera
2016-11-13, 18:54
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Nattliv i ett muslimskt land? Ragga brudar kan du glömma. Ta en öl och softa är det som gäller. Är det party du är ute efter finns Bulgarien, Mallorca, Cypern o.s.v listan kan göras lång.

Jag har varit där en gång och aldrig mer kan jag säga. Försäljare som hela tiden försöker blåsa dig på massa skitprylar i deras butiker, skriker efter dig, slänger iväg kommentarer på arabiska där de förmodligen säger alla möjliga fula ord om än på arabiska när man gått förbi. Hela befolkningen är rutten och korrupt, falska människor som bara är din "kompis" om du handlar något av dem i deras butik annars är du inte vatten värd.

Finns dock vissa butiker där det är fast pris och inget prutande. Något dyrare där men man slipper en grinig säljare och det är ändå inte "dyrt" med svenska mått.

Inhemska maten är skit, helt smaklös. Tror inte marockanerna har hört talas om kryddor. Provade deras nationalrätt tahchine, gjord på kyckling. En lergryta med kyckling, ris, grönsaker som puttrat i en ugn. Det kan ju låta gott beskrivningen men nej. Smakade inte någonting, äckligaste jag nånsin ätit och bara en sörja. Har inget emot inhemsk mat, fullkomligt älskar grekisk mat och kan leva på det i en hel vecka när jag är i grekland.

Ska du äta mat där håll dig till wienerschnitzel och pommes och annan internationell mat. Kan vara svårt hitta bra matställen, känns som mycket mat är halvabrikat som t.e.x lasagne som jag åt en dag där var som om de köpt en fryst lasagne och slängt in den i ugnen.

Instämmer! Äckligt resmål. Var där med en tiopoängare till tjej; men de vidriga araberna spanade in & flirtade mer med mig än med henne. Vilket vi tyckte var lite lustigt Maten var billig & ok i de muslimska kvarteren i agadir, ett plus för att restaurangen blundade för att vi tog med ryggsäckar med alkohol - då sådant inte såldes där. Stort minus för försäljarna och deras aggro stil. Ett majestätiskt plus för rökat därnere - resans behållning...
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2695356

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback