Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2016-03-10, 19:27
  #73
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Länk

http://www.dt.se/allmant/dalarna/del...lbaka-i-tjanst

Men skillnaden mellan att driva i egen regi och att lägga ut på entreprenad visar sig inte enbart vara ekonomisk


Vad säger Transportfacket om detta?

På ledarplats hycklar DT kritik mot DalaTrafiks agerande, men kallar samtidigt chauffören för rasist

Det kommer väldigt nära förtal.

Det fetade: De flesta busschaufförer som är fackligt anslutna är medlemmar i Kommunal. (En rest från det att kollektivtrafiken totalt sköttes i kommunal regi.) Kommunalarbetareförbundet skulle nog strunta totalt i en medlems rättigheter om medlemmen uttryckt sig "rasistiskt" eller rasistiskt.
Antagligen skulle nog medlemmen (förutom sparken från anställningen) även bli utesluten från Kommunal. (Bara mina antaganden)
Citera
2016-03-10, 20:29
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Misstänker att det är en kollega till chauffören som vill bli av honom.
På min förra arbetsplats (Stadsbussarna i Östersund) var de flesta chaufförerna vänner med varandra på FB. Och några (vet inte vilka), så snart de såg något, tog screenshot och visade det för ledningen. Även övriga besökare av FB kunde anmäla olämpliga inlägg till ledningen, och ledningen tog allt sådant på allvar. Till exempel, en kvinnlig förare diskuterade negerbollar på ett bakforum. En kärring tyckte inte om det, berättade det för Stadsbussarna och föraren fick en muntlig varning.

Det finns ingen skriftlig policy på företaget angående sociala medier, men företaget delar ut varningar väldigt generöst. Flera chaufförer blivit uppmanade att ta bort en f. d. kollega från sina vänner, eftersom ledningen tycker att vänskap med honom gör dålig reklam för bussbolaget.
Citera
2016-03-10, 20:46
  #75
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodka-lover
På min förra arbetsplats (Stadsbussarna i Östersund) var de flesta chaufförerna vänner med varandra på FB. Och några (vet inte vilka), så snart de såg något, tog screenshot och visade det för ledningen. Även övriga besökare av FB kunde anmäla olämpliga inlägg till ledningen, och ledningen tog allt sådant på allvar. Till exempel, en kvinnlig förare diskuterade negerbollar på ett bakforum. En kärring tyckte inte om det, berättade det för Stadsbussarna och föraren fick en muntlig varning.

Det finns ingen skriftlig policy på företaget angående sociala medier, men företaget delar ut varningar väldigt generöst. Flera chaufförer blivit uppmanade att ta bort en f. d. kollega från sina vänner, eftersom ledningen tycker att vänskap med honom gör dålig reklam för bussbolaget.

Lite de här tankarna jag har haft själv faktiskt, att ens facebook numera har så många "bekanta" eller personer jag faktiskt inte vill ha i mitt privatliv, att det kunde ha varit en idé att bara skapa en ny och enbart ha personer jag faktiskt vill ha där.

Fast då hade det blivit en kort lista, så är nog lättare att bara strunta i att posta på facebook eller börja ha som vana att ta bort kanske fem personer / dag tills man är nöjd.
Citera
2016-06-05, 22:30
  #76
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
http://www.expressen.se/kultur/yttra...lla-i-sverige/

Artikeln handlar bara om att utlänningar ska få detta i Sverige, trots att svenskarna inte längre har kvar sin yttrandefriehet... Man har ju svårt att förstå hur expressenanställda är konstruerade i sin skalle?

Knepigt det där med värdegrund.. Men en HBTQ-certifiering av landets Taxi / Busschaufförer borde vi väl ändå kunna kräva?


Edit: Med tanke på vilka som kör Buss / Taxi så skulle nog ovanstående krocka med den Muslimska värdegrunden?

Tänkte inte på de ..
__________________
Senast redigerad av LeeVan 2016-06-05 kl. 22:40.
Citera
2016-06-06, 17:09
  #77
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Om det hade varit en politiker, eller företagsledare, eller läkare eller någon annan i förtroendeposition hade det kanske gått att förstås, men att en sketen busschaffeur vars enda ansvar är att köra bussen och ta ombord betalande passagerare, ska tas ur tjänst för en sådan här sak måste vara ett tecken på att samhället inte mår bra.

Man kan starkt misstänka att det som vidlyftigt benämns allmänheten här i själva verket är vänstermuppar, stridbara invandrare och unga kvinns.
Citera
2017-12-14, 22:03
  #78
Avstängd
Yttrandefrihet och fackets omtanke om sina medlemmar, båda är här frånvarande.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback