Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-07, 10:09
  #1
Medlem
Hej!

Nu är det så att jag gått och skaffat mig ett ordentligt ljudsystem. Till förstärkaren vill jag koppla en nätverkskabel eftersom vårt internet, framförallt wifi, är rätt kasst. Vid skrivande stund mäter jag 9,05 Mbit/s i nedladdning och 9,75Mbit i uppladdning (Universitetsinternet).

Jag har redan dragit en internetkabel till mitt rum som är kopplad till min stationära PC.

Kan jag använda mig utav någon typ av switch för att kunna koppla den redan dragna nätverkskabeln till både min PC samt förstärkare utan att förlora nämnvärd internethastighet eller rekommenderar ni att jag helt enkelt drar en ny kabel till förstärkaren?

Uppskattar verkligen svar!

Mvh,
Preppmode
Citera
2016-03-07, 10:18
  #2
Medlem
morkfromorks avatar
Den enkla svaret är ju att varje switch kommer att dra ner hastigheten, speciellt de billiga, de dyrare är ofta dyrare av just prestandaskäl, vi köpte in några för IPTV och det drog iväg i pris
Citera
2016-03-07, 10:21
  #3
Medlem
mungs avatar
När du har så låg internethastighet så kommer en switch (om den är nyare än 20 år) i princip inte att påverka den hastigheten alls. Koppla in en switch du!
Citera
2016-03-07, 10:24
  #4
Medlem
Tack för svar boys!
Citera
2016-03-07, 13:29
  #5
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Den enkla svaret är ju att varje switch kommer att dra ner hastigheten, speciellt de billiga, de dyrare är ofta dyrare av just prestandaskäl, vi köpte in några för IPTV och det drog iväg i pris


Hur kom du fram till det?

Om vi tittar på specifikationen på t.ex Netgear GS105 så klarar den av att switcha 10Gbps. Dvs wirespeed på samtliga portar (5*1*2).


Citat:
Ursprungligen postat av PreppMode
Kan jag använda mig utav någon typ av switch för att kunna koppla den redan dragna nätverkskabeln till både min PC samt förstärkare utan att förlora nämnvärd internethastighet eller rekommenderar ni att jag helt enkelt drar en ny kabel till förstärkaren?

Ja och du kommer inte att förlora något av din Internethastighet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback