2016-03-06, 22:31
Medlem
Hej, förmodligen en jättedum fråga men får inte ihop det...om en person lever på avkastningen på sin förmögenhet och då inte betalar inkomstskatt t ex. Har den personen då rätt till t ex subventionerad medicin, sjukvård etc?
Citera
2016-03-06, 22:36
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimsan2
Hej, förmodligen en jättedum fråga men får inte ihop det...om en person lever på avkastningen på sin förmögenhet och då inte betalar inkomstskatt t ex. Har den personen då rätt till t ex subventionerad medicin, sjukvård etc?

Ja precis som alla andra i landet.

Det kvittar om du är arbetslös, sjukpensionär, arbetare, tjänsteman, barn, vuxen.

Alla har rätt till samma sjukvård i Sverige och högkostnadsskydd för mediciner.

Den som lever på sin avkastning betalar förövrigt skatt. All vinst han gör på sina pengar oavsett om det är ränta, aktier eller vad så måste han skatta det varje år. Vinstskatt.
Citera
2016-03-06, 22:40
Medlem
Tack för svar! Ja, tänkte nog det :-)
Citera
2016-03-07, 09:38
Medlem
Aimberts avatar
Notera dock att kapitalinkomster inte är exempelvis pensionsgrundande. Man har dock fortfarande förstås rätt till grundpension.
Citera
2016-03-07, 10:01
Medlem
Sjukvård är väl alla svenska medborgare berättigade till, men sjukpenning kan man glömma om man bara skattar i inkomstläget kapital.
Citera
2016-03-21, 16:27
Medlem
Average-Joes avatar
Man betalar fortfarande skatt på kapitalinkomst så man bidrar ju mer än den halvan av befolkningen som lever på bidrag.

Pension, sjukersättning, föräldrapenning etc är ju på lägstanivå eftersom de baseras på, det betydligt högre beskattade, inkomst av tjänst.

Sjukvård och annan offentlig service baseras enbart på att du är medborgare och när det gäller vård, skola etc räcker det med att du befinner dig i landet (tom om du borde vara utvisad).
Senast redigerad av Average-Joe 2016-03-21 kl. 16:30.
Citera
2016-03-21, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Average-Joe

Pension, sjukersättning, föräldrapenning etc är ju på lägstanivå eftersom de baseras på, det betydligt högre beskattade, inkomst av tjänst.

Nja, det är inte ens lägstanivå, det är noll i sjukersättning osv om man inte har tjänsteinkomster eller betalar sociala avgfter i näringsverksamhet. (Visserligen är noll ett slags lägstanivå.)
Citera
2016-03-21, 16:51
Medlem
Average-Joes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Nja, det är inte ens lägstanivå, det är noll i sjukersättning osv om man inte har tjänsteinkomster eller betalar sociala avgfter i näringsverksamhet. (Visserligen är noll ett slags lägstanivå.)

Det finns ju en garantiersättning på 2,4pbb för sjuka utan tidigare inkomst.
Citera
2016-03-21, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Average-Joe
Det finns ju en garantiersättning på 2,4pbb för sjuka utan tidigare inkomst.

Ok, det kände jag inte till. Mig nollade försäkringskassan helt när jag bara skattade i kapital och meddelade skriftligen att jag inte hade rätt till någon ersättning alls.
Citera
2016-03-21, 21:00
Medlem
Average-Joes avatar
Citat:
Ok, det kände jag inte till. Mig nollade försäkringskassan helt när jag bara skattade i kapital och meddelade skriftligen att jag inte hade rätt till någon ersättning alls.

Jag har ingen egen erfarenhet av sjukersättning utan läste enbart på deras hemsida. Det kanske finns ytterligare regler kring det? Eller så råkade du bara ut för en inkompetent handläggare?
Citera
2016-03-23, 17:16
Citat:
Sjukvård är väl alla svenska medborgare berättigade till, men sjukpenning kan man glömma om man bara skattar i inkomstläget kapital.

Helt sant som du säger. Dock tycker jag personligen att det är märkligt. Jag anser att både rätt till A-kassa och sjukpenning ska baseras på en persons deklarerade inkomst, inte hur länge eller hur många timmar man har arbetat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in