• 1
  • 2
2016-03-08, 10:47
Medlem
Jagarjagarens avatar
Investeringsguld är momsbefriat.

Men inget bullion-företag jag vet om (som kan/bör/ska leverera till Sverige) tar betalt i bitcoin, utan ofta i någon lokal (eller stor) valuta.

Undantaget är (möjligen) bitgold - men det ska du nog inte räkna som "bullion", då det är vansinnigt dyrt att faktiskt växla in sitt "vault content" mot "physical gold bullion" och få det skickat till sig.
Citera
2016-03-08, 11:30
Bannlyst
bitgild.com är väl det bästa alternativet.
Har iofs sålt mängder med bitcoin när jag höll på med mining, sålt till fybse, btcx osv för rätt stora summor, aldrig hört ett ljud från Skatteverket.
Annars köp typ Iphones på Webhallen och kräng dom nya i kartong med kvitto/garanti på blocket för nästan fullpris.
Du får väl räkna vad som ger dig minst bortfall, spreaden på guldköp/försäljning eller prisbortfall på en ny iPhone i kartong..
Senast redigerad av ettpundsvartkrut 2016-03-08 kl. 11:48.
Citera
2016-03-08, 19:49
Medlem
FattigaShejkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Investeringsguld är momsbefriat.

Men inget bullion-företag jag vet om (som kan/bör/ska leverera till Sverige) tar betalt i bitcoin, utan ofta i någon lokal (eller stor) valuta.

Undantaget är (möjligen) bitgold - men det ska du nog inte räkna som "bullion", då det är vansinnigt dyrt att faktiskt växla in sitt "vault content" mot "physical gold bullion" och få det skickat till sig.

Det finns företag som säljer guld som kan skicka det till en om man betalar med bitcoin. Som du säger, investeringsguld är momsbefriat ja, så jag slipper betala momsen, måste jag betala skatt för att konvertera bitcoin till guld? Alltså"kapitalvinstbeskattas" man även när man handlar saker som det inte ens ska vara moms på?
Citera
2016-03-08, 21:55
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FattigaShejken
Det finns företag som säljer guld som kan skicka det till en om man betalar med bitcoin. Som du säger, investeringsguld är momsbefriat ja, så jag slipper betala momsen, måste jag betala skatt för att konvertera bitcoin till guld? Alltså"kapitalvinstbeskattas" man även när man handlar saker som det inte ens ska vara moms på?

Läsförståelse är uppenbarligen inte ämnet för dagen.
Svaret är ja!
Detta kan du läsa om i länken som du själv hänvisar till i ditt inlägg #4, det framgår också i texten som du citerar.

Moms har inte något samband med kapitalvinstbeskatning.
Citera
2016-03-08, 21:59
Medlem
Mycket svammel i denna tråd. Moms har öh.t. inget med detta att göra.

Här har du svaret TS:

Beskattning på bitcoins sker inte när du växlar det till SEK, guld, dollar whatever.

Beskattning på bitcoins sker när har gjort en VINST på att priset ÖKAT och SEDAN växlar det till SEK, guld, dollar whatever.

Vad du växlar TILL har alltså ingen betydelse. Bara vilken vinst du gjort.
Citera
2016-03-13, 04:24
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Beskattning på bitcoins sker inte när du växlar det till SEK, guld, dollar whatever.

Beskattning på bitcoins sker när har gjort en VINST på att priset ÖKAT och SEDAN växlar det till SEK, guld, dollar whatever.

Vad du växlar TILL har alltså ingen betydelse. Bara vilken vinst du gjort.

Hur ska man veta att man har gjort en "vinst" när man köper skor för bitcoins? Skatteverket kan önska sig ovanstående men det kommer inte att hända.
Citera
2017-11-26, 00:44
Medlem
Någon som har provat köpa guld med bitcoin samt sålt guldet mot sek sen?
Citera
2017-11-26, 13:15
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Va? Varför ska man redovisa vart man köpt sina guldpengar? Haha skiter väl tavex i eller vart man nu säljer skiten.

För att betala skatt på vinsten istället för försäljningspriset-schablon t.ex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in