• 1
  • 2
2016-03-06, 20:33
Medlem
FattigaShejkens avatar
Halloj,

Guld är momsbefriat, istället för att ta ut bitcoin i kronor och behöva kapitalvinstbeskatta 30% kan jag istället köpa guld med bitcoin via de som erbjuder detta och inte behöva betala skatt tills jag i så fall säljer guldet?

MVH
Senast redigerad av FattigaShejken 2016-03-06 kl. 20:47.
Citera
2016-03-06, 22:02
Medlem
Är inte insatt i ämnet. Men som jag förstår frågeställningen har du en vinstskatt på bitcoinsen för att ta ut dem i SEK?

Isf låter det ju fördelaktigt att du köper guld för bitcoinsen och sedan får en potentiell vinstskatt på det när du säljer. Alternativt rentav bara köper guldet i bitcoin och direkt säljer mot SEK för att kringgå vinstskatten på bitcoin.
Citera
2016-03-06, 22:21
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredric.
Alternativt rentav bara köper guldet i bitcoin och direkt säljer mot SEK för att kringgå vinstskatten på bitcoin.

Ja detta är nog vad ts undrar om han kan göra. Och ja varför skulle det inte funka . funkar nog egentligen på alla varor du kan köpa men i växlings syfte mot SEK så är guld nog ett ganska billigt sätt . Har du räknat på vad du torskar i spread?

Dom brukar ligga 2-4% över spot när du ska köpa men dom köper väl av dig ett par % under spot också?
Citera
2016-03-06, 22:34
Medlem
FattigaShejkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Ja detta är nog vad ts undrar om han kan göra. Och ja varför skulle det inte funka . funkar nog egentligen på alla varor du kan köpa men i växlings syfte mot SEK så är guld nog ett ganska billigt sätt . Har du räknat på vad du torskar i spread?

Dom brukar ligga 2-4% över spot när du ska köpa men dom köper väl av dig ett par % under spot också?

Säg att jag har bitcoins och vill fördela min investering, till guld. Skulle jag omvandla det till kronor och sedan köpa guld så är det väl kapitalvinstskatt på det? Skulle jag istället köpa guld direkt med bitcoin så slipper jag väl skatta tills dess att jag säljer guldet? Eftersom det inte är moms på guld så ska jag väl inte behöva skatta när jag köper guldet, med bitcoin?

https://www.skatteverket.se/privat/s...6bae11b60.html
Citat:
Försäljning och betalning med bitcoin
Avyttring av tillgångar medför en kapitalvinstbeskattning. Med avyttring menas försäljning, byte och liknande överlåtelse av tillgångar. En renodlad försäljning av bitcoin där man erhåller en ersättning i form av kronor eller utländsk valuta ska således kapitalvinstbeskattas. Betalning med bitcoin vid köp av en vara (till exempel ett par skor) eller en tjänst (till exempel en taxiresa) medför att bitcoin har avyttrats mot en ersättning som motsvarar värdet av varan eller tjänsten. Varje sådan betalning med bitcoin medför alltså en separat kapitalvinstberäkning.
Citera
2016-03-06, 22:40
Medlem
Pungsnoppens avatar
Kan inte besvara din fråga men angående moms på guld, jag kan ha fel nu men har för mig att förut gällde det guldmynt och eventuellt om det var visst antal gram?

Det ska inte vara bearbetat som smycken osv.
Jag kan ha fel men minns något sådant.
Citera
2016-03-07, 07:03
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsnoppen
Kan inte besvara din fråga men angående moms på guld, jag kan ha fel nu men har för mig att förut gällde det guldmynt och eventuellt om det var visst antal gram?

Det ska inte vara bearbetat som smycken osv.
Jag kan ha fel men minns något sådant.
Enligt skatteverket handlar det om sk investeringsguld, dvs guldtackor & guldmynt. För fler detaljer kolla länken nedan:https://www.skatteverket.se/omoss/om...vesteringsguld
Senast redigerad av borriz 2016-03-07 kl. 07:57.
Citera
2016-03-07, 14:53
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FattigaShejken
Säg att jag har bitcoins och vill fördela min investering, till guld. Skulle jag omvandla det till kronor och sedan köpa guld så är det väl kapitalvinstskatt på det? Skulle jag istället köpa guld direkt med bitcoin så slipper jag väl skatta tills dess att jag säljer guldet? Eftersom det inte är moms på guld så ska jag väl inte behöva skatta när jag köper guldet, med bitcoin?

https://www.skatteverket.se/privat/s...6bae11b60.html

I texten som du citerar framgår det klart och tydligt att detta är en skattepliktig transaktion.
Du byter den virtuella valutan mot guld, detta utlöser kapitalvinstbeskatning.
Senast redigerad av trottwell 2016-03-07 kl. 14:56.
Citera
2016-03-07, 17:48
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
I texten som du citerar framgår det klart och tydligt att detta är en skattepliktig transaktion.
Du byter den virtuella valutan mot guld, detta utlöser kapitalvinstbeskatning.

Jag undrar hur Skatteverket ska få nys om detta .

Man gör normalt inte ens transaktionen i Sverige när man köper guld med bitcoins .
Citera
2016-03-07, 19:03
Medlem
FattigaShejkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Jag undrar hur Skatteverket ska få nys om detta .

Man gör normalt inte ens transaktionen i Sverige när man köper guld med bitcoins .

När man säljer guldet så blir det problem? Då ska man redovisa vart man köpt det, hur då osv.
Citera
2016-03-07, 20:40
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FattigaShejken
När man säljer guldet så blir det problem? Då ska man redovisa vart man köpt det, hur då osv.

Va? Varför ska man redovisa vart man köpt sina guldpengar? Haha skiter väl tavex i eller vart man nu säljer skiten.
Citera
2016-03-07, 21:09
Medlem
sturesons avatar
Vilka pålitliga aktörer säljer guld för Bitcoin?
Citera
2016-03-07, 21:17
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stureson
Vilka pålitliga aktörer säljer guld för Bitcoin?

En god vän har köpt en hel del via bitgild.com och har inte haft någe trassel med det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in