Citat:
Ursprungligen postat av
TheBirdIsTheWord
Ja detta är nog vad ts undrar om han kan göra. Och ja varför skulle det inte funka . funkar nog egentligen på alla varor du kan köpa men i växlings syfte mot SEK så är guld nog ett ganska billigt sätt . Har du räknat på vad du torskar i spread?
Dom brukar ligga 2-4% över spot när du ska köpa men dom köper väl av dig ett par % under spot också?
Säg att jag har bitcoins och vill fördela min investering, till guld. Skulle jag omvandla det till kronor och sedan köpa guld så är det väl kapitalvinstskatt på det? Skulle jag istället köpa guld direkt med bitcoin så slipper jag väl skatta tills dess att jag säljer guldet? Eftersom det inte är moms på guld så ska jag väl inte behöva skatta när jag köper guldet, med bitcoin?
https://www.skatteverket.se/privat/s...6bae11b60.html
Citat:
Försäljning och betalning med bitcoin
Avyttring av tillgångar medför en kapitalvinstbeskattning. Med avyttring menas försäljning, byte och liknande överlåtelse av tillgångar. En renodlad försäljning av bitcoin där man erhåller en ersättning i form av kronor eller utländsk valuta ska således kapitalvinstbeskattas. Betalning med bitcoin vid köp av en vara (till exempel ett par skor) eller en tjänst (till exempel en taxiresa) medför att bitcoin har avyttrats mot en ersättning som motsvarar värdet av varan eller tjänsten. Varje sådan betalning med bitcoin medför alltså en separat kapitalvinstberäkning.