2016-03-06, 18:35
Medlem
Lite funderingar:
Klurar på att säga upp mig snart och sedan studera VT-17. Tills dess tänkte jag isf försörja mig på andra sätt men vill vara säker på att jag har rätt till a-kassa som backup. Vet att jag får karens 45 dagar men är det något annat jag bör tänka på? Kommer få ut en fin semesterersättning vid uppsägning så jag klarar mig under karensen med lite extrajobb (man får visst jobba på sina karensdagar).

En annan sak - efter studierna, som är ett år, har jag då rätt till samma a-kassa igen? Finns det någon chans att få det även under sommarlovet eller är det kört nuförtiden?

Och en sak till - om jag skulle söka någon kurs redan till hösten och komma in men tacka nej, kan det påverka min rätt till a-kassa? Typ att de tycker att jag sa upp mig för att studera eller nåt?

Tack för hjälpen!
Citera
2016-03-06, 18:42
Medlem
Om du börjar studera, och sedan önskar få a-kassa igen, så måste studierna vara helt avslutade eller avbrutna.

De 45 dagarna av karens kan ligga som 45 dagar på raken, eller som 5 eller 10 dagar i månaden under en längre period. Arbetar du parallellt under denna tiden, så räknas ersättningen som deltidsersättning. Den har du bara rätt till i 75 dagar.
Citera
2016-03-06, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om du börjar studera, och sedan önskar få a-kassa igen, så måste studierna vara helt avslutade eller avbrutna.

De 45 dagarna av karens kan ligga som 45 dagar på raken, eller som 5 eller 10 dagar i månaden under en längre period. Arbetar du parallellt under denna tiden, så räknas ersättningen som deltidsersättning. Den har du bara rätt till i 75 dagar.

Nä tänkte ta dem på raken - då försvinner ingen deltidsersättning alltså?
Citera
2016-03-06, 19:04
Medlem
godboys avatar
AF kommer självklart att jaga dig och du kommer tvingas gå på diverse meningslösa möten. Sen om du hamnar i någon specifik åtgärd vågar jag inte svara på.

Du kommer i vilket fall som helst kallas för att träffa arbetsförmedlare för att få en åtgärdsplan för att du ska hamna i arbete igen.

Men med tanke på att läget på AF är synnerligen ansträngt så kan du kanske flyga lite under radarn, förutsatt att du sköter dina obligatoriska möten.

Sen kommer du tvingas skicka in vilka jobb du sökt under månaden. En aktivitetsrapport.
Citera
2016-03-06, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Nä tänkte ta dem på raken - då försvinner ingen deltidsersättning alltså?

Det kan inte du bestämma, det avgör A-kassan. De som önskar alla dagarna på en gång blir ofta hårdare granskade av A-kassan, eftersom de undrar hur man då får ihop sin ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in