2016-03-06, 15:43
Medlem
steffeehs avatar
Har ett Be-Quiet Silent Base 800 chassi, som har 1 st Be-Quiet Pure Wings 120mm fläkt där bak som utblås, och 2 st Be-Quiet Pure Wings 140mm där fram som intag.

För övrigt är jag jättenöjd med chassit, men fläktarna ringer lite och låter. Då dessa enligt specs ska vara knäpptysta, så undrar jag om de är nåt som inte stämmer med dom.

Vad för saker finns de som man kan kontrollera med fläktarna för att se så de inte sitter dåligt monterade och därför låter?
Kan jag inte fixa detta så skaffar jag bättre fläktar som jag vet är knäpptysta.
Citera
2016-03-07, 19:18
Medlem
steffeehs avatar
Vad som är intressant är att så fort jag klickat för att stänga av fläktarna så slutar ringandet, trots att fläktarna fortfarande snurrar i nån enstaka sekund till.

EDIT: Glömde även nämna att fläktarna endast snurrar mellan 400-700 RPM, så de borde verkligen vara knäpptysta. Testade även att öka hastigheten utifall att de ringde pga den låga hastigheten, men de blev inte mycket skillnad mer än att ringandet blev en gnutta högre (knappt märkbart).
Senast redigerad av steffeeh 2016-03-07 kl. 19:43.
Citera
2016-03-08, 12:22
Medlem
steffeehs avatar
Går de att få nån respons här?
Citera
2016-03-08, 12:48
Medlem
Skulle du kunna testa att smörja dem lite. Vid tanke på att dom låter vid så lågt varvtal så låter det som att de bara inte är så bra smorda vilket skulle kunna vara problemet.
Citera
2016-03-08, 13:52
Medlem
x12s avatar
Smörj aldrig någonsin fläktar! Aldrig...

Fettet/oljan letar sig ut av centrifugalkraften och skvätter ut över kylflänsar och allt annat intill dem, det bildar en klistrig yta som binder damm till ett klibbigt klägg och kan vara mycket svårt att få bort. Klägget bildar ett isolerande lager som hindrar avkylning.
Spelar ingen roll om det är så lite som en halv droppe, den halva droppen är ute på fläktbladen eller kylflänsen på nån minut eller mindre.

Olja, fetter, 5-56 och annat klibb och slibb hör absolut inte hemma i en dator och inte i någon annan elektronik heller.

Ett "ringande" ljud i fläktar brukar bero på att det är obalans i dem och antingen är fläkten för löst fastsatt, så den har nån tiondels millimeter att röra sig på och vibrerar mot chassiplåten, eller så är chassiet så tunt att skramlet kommer från resonans i chassiet eller nån vibrerande plåt i det.
Plexifönster är välkända att öka risken för durr, skrammel och annat oljud.

Testa peta/tryck mot chassiet på olika punkter, eller på fläktramen, för att se om det mildrar oljudet. Lyssna alldeles intill och försök höra varifrån skramlet kommer. Sätt fingret lätt/försiktigt mot fläktnaven i ett par sekunder för att bromsa ner den en liten liten aning, se om det påverkar oljudet på nåt sätt.
Citera
2016-03-08, 18:52
Medlem
steffeehs avatar
Jag öppnade och kikade en hel del i den... men blir bara ännu mer förvirrad

Tar man ut fläktarna och håller dom i handen medans de snurrar så slutar de ringa, så de är ju inte motorn eller nåt sånt som ringer. Men inte nog med de, vid vissa lägen med skruvarna så minskar ringadet, framförallt om jag lätt trycker med skruvmejseln i en av skruvarna, då märks skillnaden mer (på en av fläktarna försvinner de nästan helt).

Men de hjälper inte om jag t ex trycker lite extra på fläkten mot chassit med handen, inte heller om jag trycker mot olika ställen på chassit både utanpå och innuti.
Testade även trycka väldigt lätt på CPU-fläkten utifall de va moderkortet som ringde av vibrationer, likaså testade jag trycka lite lätt mot ena kylflänsen på GPU'n, samt testa o sätta handen ovanpå hårddisken, och trycka HDD-burarna och allt möjligt.
Inget av detta hjälpte.

Men när jag höll i fläktarna märkte jag att de hade en svag vibration från motorn som inte hördes i sej - men jag undrar om de får monteringskitet att låta.
För när jag drog ur skruvarna ut hålen genom chassit och fläkten så märke jag att de blev en ringande resonans som påminde väldigt mycket om de övriga ringandet. Tror inte att skruvarna skakar smått för inget hjälpte hur jag än spände dom (förutom när de va alldeles för slappt), men kanske monteringskitet självt ringer på nåt vis....

Eller jag vet inte... de låter bara wierd...
Senast redigerad av steffeeh 2016-03-08 kl. 18:55.
Citera
2016-03-09, 00:43
Medlem
x12s avatar
Du är på rätt väg nu. Fortsätt sådär så kommer du nog hitta vad det är och nåt sätt att lösa det.
Om det är tunn plåt i chassiet behöver inget vara löst, det kan byggas upp resonans och skramla ändå.
Kan vara värt att testa montera gummibussningar i skruvhålen i chassiet, om det går, d.v.s sådana här
http://heyco.com/blog/wp-content/upl...ommet-kits.jpg eller nåt annat ljuddämpande material.
Citera
2016-03-09, 09:51
Medlem
steffeehs avatar
Har på annat håll kommit fram till att de borde vara vibrationer från motorn i fläktarna som bildar resonans i chassit.
Var i chassit de är vet jag inte, har letat runt som en galning, men misstänker att de är precis vid monteringen (att de är monteringskittet eller skruvhålen som ringer).
Om detta är pga dåliga fläktar som vibrerar mer än vad dom borde vet jag inte, men ska iaf skaffa gummiskruvar och sätta i.

Du kan följa ämnet på 3 andra ställen om du är mer nyfiken:
http://www.sweclockers.com/forum/post/16039389
http://www.overclock.net/t/1593849/m...sound-too-much (speciellt denna)
http://www.tomshardware.co.uk/answer...#xtor=EPR-8809
Citera
2016-03-09, 12:39
Medlem
EckiEckis avatar
Köpråd - PC: Tillbehör --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto