Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-06, 03:03
  #1
Medlem
Jeg har ingen fråga. Jeg har kendt mange svenske dissidenter. Fra Jan Milld til gamle Exilen debatforum.

Jeg vil blot dele en dissidenthistorie, der blev mere dramatisk end de fleste og tilegne den dem, der skriver her, hvor jeg har været medlem siden 2004, og hvor jeg ofte læser. Jeg skriver ikke meget, for jeg ved, mange ikke forstår dansk.

Söndagskrönika: Syndabocken

Citat:
Dagen därpå publicerar Dagbladet en artikel där de jämför Peder Jensen under hans riktiga namn och bild med nazisterna Vidkun Quisling och Heinrich Himmler, som administrerade förintelsen av judar och romer.

Citat:
Terje Emberland från Oslo Holocaustcenter säger i artikeln att Peder Jensen “helt oplagt” har ett stort moraliskt ansvar för det värsta massmordet i nyare nordisk historia genom att vara massmördarens viktigaste inspirationskälla.

Citat:
Massmördaren ABB är skyddad av livvakter och andra rigorösa säkerhetsåtgärder. I den explosiva hatstämning som piskats upp av media har Peder Jensen inget skydd alls. Han förstår att hans liv är i fara. Han inser att han omedelbart måste lämna Norge. Han evakuerar snabbt sin lägenhet, packar ner det allra nödvändigaste och körs i bil ned genom Sverige och över Öresundsbron. Sin mobiltelefon kastar han i en svensk skogssjö.

http://snaphanen.dk/2016/03/06/sonda...a-syndabocken/
Citera
2016-03-06, 21:16
  #2
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Det härligt att Julia Caesar är tillbaka igen på full speed sen någon dryg månad. Och den här gången med en riktigt bra krönika!

Hon kan skriva om Fjordmans öden bättre än någon annan eftersom hon varit utsatt för samma sorts hetsjakt själv (Mardrömmen). Fast i Fjordmans fall var det sjufaldigt värre. Men det är just Julia Caesar som bäst kan känna (in på bara skinnet på sig själv) och sätta ord på precis hur vidrig stämning det var i Norge då emot "syndabocken".

Det är också intressant att läsa hur mycket Fjordman betydde för Julia Caesar i början ("När jag hittade essayerna fann jag en skatt"). Fjordman var verkligen en pionjär på området.

Det var länge sedan jag läste Fjordman men citaten i krönikan ger mig lust att läsa mer. Kanske ska ta och köpa hans nya bok själv...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback