Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-07-09, 08:43
  #37
Medlem
Skattebrotts avatar
Jag hade en Cadillac Seville STS 2003 nyligen och den var inte speciellt plastig. Jag känner till ryktet om att dagens Cadillacs skulle vara plastiga med dålig inpassning, men känner inte igen det på den modellen iallafall. Det är nog entusiaster från gamla tidens Cadillac (dvs s.k. "afrosvenskar") som stör sig på att de gamla träpanelerna bytts ut mot plast. Jämfört med Mercedes kan jag faktiskt inte säga att Cadillacen var plastigare. Min hade det fabriksinstallerade Bose-högtalarsystemet på 1000 watt.

Att amerikanska bilar har gammaldags teknik är också överdrivet. Visst kan det tyckas märkligt att bilar såsom Corvette levereras med stötstångsmotorer men det är ett medvetet val och ingen förbisikt. Det största handikappet amerikanska bildesigners har är enligt min mening utseendet. Men de har inte misslyckats med alla modeller.

Så gillar man amerikanska bilar behöver man inte dra sig för att köpa en Cadillac. Men eftersom det är ett ovanligt märke i Sverige kan det bli dyrt att få tag i reservdelar, om man inte känner till ställen såsom eBay eller bra bilskrotar. Givetvis får man tänka på att en stor tung bil drar mer bensin. Och all teknik kan ju bli svindyr att laga så man får se till att funktioner såsom Magnaride (den elektroniska fjädringen) fungerar som den ska. En gång i Sverige provkörde jag en annan Cadillac Seville där pundaren som försökte sälja den hade limmat fast knapparna på färddatorn och sen rann den kylarvätska efter provkörningen... Som alltid måste man kolla bilen noga och gärna låta en mekaniker testa den också.
Citera
2019-03-03, 22:04
  #38
Medlem
Historien om varför det finns en "massa" 2008 Cadillac CTS som det tog tid få en ägare för i trafik Sverige:

Cadillacs och Chevrolet Corvettes distributör i Europa vid tidpunkten, det holländska Kroymans Corporation gick i konkurs vid finanskrisen 2008 (delvis pga fiaskot med den Saab 9-3 baserade Cadillac BLS). Hedin Bil passade på att köpa upp ett stort antal Cadillac från konkursboet till ett väldigt bra pris, vilka sedan rabatterades ut under 2009 och framåt i Sverige - bilar som aldrig var tänkta hamna i Sverige från början.

Du kunde vid tidpunkten få en helt ny Cadillac CTS 3.6 V6 årsmodell 2008 för omkring 300 000 - ett väldigt bra pris. Värderaset sedan 2010 har därför inte varit så farligt.

Det är en del utrustning på dem som var modern 2008: GPS, pekskärm, farthållare, automatlåda med sportläge, inspelningsbar hårddisk, xenonljus, backsensor osv. Ett litet antal såldes även med fyrhjulsdrift. De flesta bilar har 3.6 V6 motorn med 311 hästkrafter, men det finns några med 2.8 V6:an och 208 hk.

0-100 km/h video:
https://www.youtube.com/watch?v=xM9tgeKQJ7Q

Enligt car.info finns det omkring 180 stycken av modellen i Sverige, varav ca 20 har fyrhjulsdrift.

Modellen sålde däremot en del i hemlandet USA - där andra generationens CTS 2008-2013 var en skapligt populär bil i "entry level luxury" segmentet.
2013 32.343
2012 46.979
2011 55.042
2010 45.656
2009 38.817
2008 58.774
http://carsalesbase.com/us-car-sales.../cadillac-cts/


Mycket skitsnack om Cadillac överlag i gamla inlägg i den här tråden, från folk som aldrig har sett ett exemplar av bilen ens. Tråkigt tycker jag.
Men att Cadillac är ett obskyrt märke i Europa är väl ingen hemlighet, men har det att göra med dåliga bilar? Knappast.

2018 års försäljningsstatistik:
228 042 sålda bilar i Kina
154 702 sålda bilar i USA
1 003 sålda bilar i Europa
http://carsalesbase.com/european-car...data/cadillac/
__________________
Senast redigerad av Havana 2019-03-03 kl. 22:28.
Citera
2023-12-27, 16:04
  #39
Medlem
Faktiskt är Cadillac bra bilar, haft några stycken både äldre som hobbybil, samt nyare (Fleetwood -99 tal, några STS samt en deville -95a) och alla har varit trevliga bilar
Citera
2023-12-27, 16:10
  #40
Avstängd
Finast var dom i början på 70 talet enligt mig. fram till 73 ca.. Men vi har en granne med en nyare eldorado som körs dagligen året runt å är jättefin faktiskt. gissar 1995 eller nått.
__________________
Senast redigerad av chonard 2023-12-27 kl. 16:12.
Citera
2024-04-03, 19:11
  #41
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Hur dyrt är det att serva en Cadillac Escalade från den generationen som ör mellan 2007-2015?
Är de benägna att gå sönder ofta om man jämför med europeiska märken?
Hur mycket kan det kosta att byta alla bromskivor på bilen, som exempel?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback