2016-03-05, 23:30
Bannlyst
Hej

Spelade nyss in en snabb cover på en Judas Priest låt som heter victimf of changes. Problemet är att det är många höga toner i den låten en ton som går upp ända till B4. Hur ska jag göra för att träna upp mitt högre register?

https://soundcloud.com/simonovhell/c...est-cover-ever
Citera
2016-03-06, 00:08
Öva. Finns inga genvägar.
Citera
2016-03-06, 00:18
Bannlyst
[quote=HemskeSven|56563451]Öva. Finns inga genvägar.[/QUO

Men är man inte född med en bra sångröst?
Citera
2016-03-06, 06:54
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderklumpen30
Men är man inte född med en bra sångröst?

Nej. Man kan vara född med en bra grundklang och förmågan att höra om man själv sjunger falskt eller ej. Rösten är däremot en färdighet som tränas upp, ju mer man sjunger och pressar sig över gränsen desto bättre kommer det går. Stämbanden vänjer sig och magstödet hittar rätt.

Jag är själv utbildad inom sång vid en skola för klassisk musik. Då jag började där kunde jag inte ta höga C. Då kag sluta kunde jag ta betydligt högre toner än så. Nu, flera år efter att jag slutat sjunga, kan jag inte ta höga toner för fem öre. Så jag kan styrka att rösten är en träningsbar färskvara.
Citera
2016-03-06, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Nej. Man kan vara född med en bra grundklang och förmågan att höra om man själv sjunger falskt eller ej. Rösten är däremot en färdighet som tränas upp, ju mer man sjunger och pressar sig över gränsen desto bättre kommer det går. Stämbanden vänjer sig och magstödet hittar rätt.

Jag är själv utbildad inom sång vid en skola för klassisk musik. Då jag började där kunde jag inte ta höga C. Då kag sluta kunde jag ta betydligt högre toner än så. Nu, flera år efter att jag slutat sjunga, kan jag inte ta höga toner för fem öre. Så jag kan styrka att rösten är en träningsbar färskvara.
Sjöng jag falskt?
Citera
2016-03-06, 11:47
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderklumpen30
Sjöng jag falskt?

De höga tonerna (falsetten) var rätt sura, men jag lyssnade bara en liten bit eftersom just dom höga tonerna väckte min bebis som låg och sov

I övrigt sjunger du metal riktigt bra måste jag säga. Metal är min favoritgenre men jag kan inte själv sjunga det eftersom jag är sönderskolad på klassisk musik och det grämer mig.

Men du borde träna hårt på att sjunga skalor just för att få till ett perfekt ljud då du behöver gå så högt som i den här låten. Annars är det lätt att rösten sticker som för dig (och mig nuförtiden).
Citera
2016-03-06, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
De höga tonerna (falsetten) var rätt sura, men jag lyssnade bara en liten bit eftersom just dom höga tonerna väckte min bebis som låg och sov

I övrigt sjunger du metal riktigt bra måste jag säga. Metal är min favoritgenre men jag kan inte själv sjunga det eftersom jag är sönderskolad på klassisk musik och det grämer mig.

Men du borde träna hårt på att sjunga skalor just för att få till ett perfekt ljud då du behöver gå så högt som i den här låten. Annars är det lätt att rösten sticker som för dig (och mig nuförtiden).

Okej haha. Jag har fått höra att min falsett påminner lite om king diamond.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in