2016-03-05, 20:34
Medlem
Tjenare!
Jag undrar om dessa två är bra för en snubbe som spelat gitarr ca 2-3 år och vill köpa lite bättre instrument. Jag kan inte så mycket om vad man ska köpa o så jag bara spelar på det jag har för det är skoj.

Gitarr: Ibanez GRG 170DX
AMP: Roland Cube 40GX

och jag undrar om man kan skaffa hörlurar så man bara hör ljudet i dem?
Citera
2016-03-05, 21:00
Medlem
MaryGoores avatar
Idag finns det generellt så mycket prisvärda prylar i "sovrumsklassen" så det blir mer en fråga om ditt personliga tycke och smak. Bäst är om du har möjlighet att besöka en välsorterad musikhandel där du själv kan känna dej fram.
Säkerligen är grejerna du kollar på här både prisvärda och för priset kvalitativa.
Vill du ha bättre hjälp o tips så skulle det vara bra att veta vad du är ute efter, vad du spelar och vad du (förhoppningsvis) byter upp dej ifrån?

Edit: Yes, hörlursuttag finnes.
Senast redigerad av MaryGoore 2016-03-05 kl. 21:02.
Citera
2016-03-05, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Idag finns det generellt så mycket prisvärda prylar i "sovrumsklassen" så det blir mer en fråga om ditt personliga tycke och smak. Bäst är om du har möjlighet att besöka en välsorterad musikhandel där du själv kan känna dej fram.
Säkerligen är grejerna du kollar på här både prisvärda och för priset kvalitativa.
Vill du ha bättre hjälp o tips så skulle det vara bra att veta vad du är ute efter, vad du spelar och vad du (förhoppningsvis) byter upp dej ifrån?

Edit: Yes, hörlursuttag finnes.

Ja gillar spela metall och rock, men absolut att jag spelar annat då också, men jag kanske tar en titt förbi en musikhandel och frågar om hjälp. Men måste man ha något emellan hörlurarna och ampen och man skaffar det, eller går det koppla direkt in i den?

Och därför har jag funderat på denna amp, för den är justerbar. beroende på vad man vill spela
Citera
2016-03-05, 23:06
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kev999
Ja gillar spela metall och rock, men absolut att jag spelar annat då också, men jag kanske tar en titt förbi en musikhandel och frågar om hjälp. Men måste man ha något emellan hörlurarna och ampen och man skaffar det, eller går det koppla direkt in i den?

Och därför har jag funderat på denna amp, för den är justerbar. beroende på vad man vill spela

Ibanez är ju helt rätt val om du ska köra metal. Alla Ibanez-gitarrer håller hög kvalitet, trots att just den modellen du kollar på är en budgetmodell. Så det blir med andra ord aldrig ett dåligt köp. Lite väl mycket pickups att välja mellan bara om du frågar efter min personliga åsikt. Bridge-humbucker är vad man ska satsa på. Denna modell kommer med HSH-konfig och du kommer bara använda bridge. Men skitsamma, prisvärd och en kvalitetsgura för pengen den kostar.

Enda negativa är egentligen stallet som jag inte är ett fan av. Om du ändå ska ha ett svaj-stall är det bättre att satsa på floyd.

Förstärkaren vet jag inte så mycket om, men de flesta förstärkare är "justerbara" så.. Men det är säkert bra, Roland gör ju kvalitetsinstrument. Dock tar de ofta ganska bra betalt. Gissar också att den är fullmatad med effekter, så tänk igenom vad du är ute efter. Om du nu gillar metal skulle jag kolla mer på märken som Orange, Peavey, Randall, Marshall och Blackstar.
Citera
2016-03-05, 23:43
Bannlyst
Jag har spelat el-gitarr i 30 år. Egentligen har jag ingen erfarenhet, men tycker att nybörjare först ska köpa el-guran, för att sedan köpa förstärkaren.

Om du har bra resonans i din oförstärkta gura, är det oftast en garanti att den har bra sustain i en förstärkare!

Det börjar alltid med guran. Så, jag skulle absolut kolla runt för en gitarr först innan jag bestämde mig för en förstärkare.

Förstärkare är ju ett kapitel i sig, öppna eller slutna kabinett, transistor, solid-statate eller rör..

Och alla dessa effekter man kan ha .. men i vilken ordning?

Det viktigaste är din gitarr, och att den låter lite högt när du spelar den oförstärkt.

Jag skriver "högt" men jag menar "klingar relativt högt när du spelar oförstärkt".
Citera
2016-03-06, 00:48
Medlem
Ibanez gör bra gitarrer så det är inget dumt val. Men tycker ändå du ska gå och prova vad som känns bäst. Jag tycker epiphone gör bra gitarrer också och även dom är prisvärda.

Angående förstärkaren så tycker jag att line6 gör rätt bra budget förstärkare. Ganska mycket i samma låda. Du slipper använda en massa olika pedaler för att få till olika ljud vilket jag tycker är väldigt skönt, dom är även enkla att använda. Finns ju såklart negativa saker med dom också tex att ljudet inte håller samma kvalla som en rör-stärkare men det duger nog fint till dig.
Citera
2016-03-06, 09:07
Medlem
MaryGoores avatar
Nix, ingen för/hörlursförstärkare behövs. Bara att plugga i lurarna och göra grannarna glada

Som andra har skrivit så kan nog en Ibanez vara ett bra val för dej (rock/metal), och det stämmer även att du sannolikt kommer spela mestadels med stallmicken. Att byta/uppgradera mickar och experimentera lite med vad man gillar är i sej inget problem att göra i framtiden om man är nöjd med gurkan i övrigt.

Cube är ju en sån stärkare med massor av inbyggda effekter att leka med, vilket betyder att du inte behöver oroa dej för vilken ordning olika pedaler o pinaler skall kopplas i, som nämndes här ovan.
Jag har själv något liknande från Vox som övningsstärkare hemma på kammaren och tycker att det funkar mer än väl. Kan säkert intygas av diverse grannar också.

BalleKlava har en poäng i att svajstall i budgetklass är en chansning. Om du inte vet med dej att du absolut vill spela Kerry King-solon så tycker jag att du kanske skall hoppa svajen.
Håller även med om att HSH kanske inte alls är nödvändigt. Men det är ju typiskt en sådan grej du själv skulle kunna "känna på" hos musikhandlaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in