2016-03-05, 13:51
Bannlyst
Varför är det så att bara kan intonera el-gitarrer och aldrig akustiska diton? I dagens läge finns ju till och med "tempererade" band på vissa el-gitarrhalsar.

Min gissning är att "man" inte vill ändra på den klassiska akustiska gitarrsadeln. Eller att ingen bryr sig. Det är lite märkligt dock. Rock'n Roll är ju ofta lite oprecis, och man spelar distat, medan man inom den akustiska världen vill ha så rena toner som möjligt.

Men jag vet inte. Har ni några idéer?
Citera
2016-03-05, 13:58
Medlem
LillePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megasaurus
Varför är det så att bara kan intonera el-gitarrer och aldrig akustiska diton? I dagens läge finns ju till och med "tempererade" band på vissa el-gitarrhalsar.

Min gissning är att "man" inte vill ändra på den klassiska akustiska gitarrsadeln. Eller att ingen bryr sig. Det är lite märkligt dock. Rock'n Roll är ju ofta lite oprecis, och man spelar distat, medan man inom den akustiska världen vill ha så rena toner som möjligt.

Din tanke faller väl lite på det faktum att man inte spelar enbart rock'n roll med el-gitarrer En el-gitarrs toner låter ju än tydligare än en akustisk med vissa inställningar.
Citera
2016-03-05, 15:05
Klart man kan intonera akustiska gitarrer. Var har du fått det ifrån?
Citera
2016-03-05, 15:26
Bannlyst
Det är klart att man försöker göra det innan tillverkaren limmar fast stallet.

Fast det finns normalt sätt inga möjligheter för musikern att göra finjusteringar för dom enskilda strängarna, såsom på en el-gitarr. Förutom på vissa jazz-halvakustiska gitarrer möjligtvis...
Senast redigerad av megasaurus 2016-03-05 kl. 15:30.
Citera
2016-03-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megasaurus

Håller med. Men...jag har en Ibanez Concord från 70-talet där man kan justera stallet i höjdled.
Förnämligt...om man får problem med string buzz.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in