2016-03-04, 16:07
Medlem
OU812vanhalens avatar
Jag har mitt op, windows 10 på c: ,en ssd-disk, utöver det så har jag en 1 tb hårddisk som ser ut så här:
E: (program,dokument & downloads)
G: (Backup filer)
H: (musik)

1tb disken är alltså partionerad så av mig.
Men, jag vill införskaffa en ny ssd disk, 240gb och klona E: så jag får alla program till min nya SSD, ändra volymetikett så att min nya SSD blir E: och min gamla E kan jag göra nåt annat med.

Fungerar det att göra så här? , jag är lite kunnig, långt ifrån nåt geni. Kan det orsaka mycket problem, eller skulle det vara bättre och spara ihop mer kosing, köpa en 1tb SSD och klona hela skiten.
Tacksam för svar i ämnet.
Citera
2016-03-04, 20:45
Medlem
TinFoilHats avatar
Som jag ser det så bör det fungera att du skaffar en till SSD, kopierar (inte klonar) allt från din E:-partion till din SSD. Ta sedan bort E:-partitionen från din 1TB HDD (oftast går det sedan att använda det utrymmet för att utöka ex G:-partitionen men det beror lite på).

Sedan så ser du till att du tilldelar din SSD så att den får E: som enhetsbeteckning så borde saken vara biff.

Det kan dock vara vettigt att när du utfört kopieringen från din HDD till din SSD så kopplar du tillfälligt ut HDD för att sedan dubbelkolla att det verkligen fungerar att köra allt från SSD:n innan du raderar E:-partitionen från din HDD.
Citera
2016-03-05, 05:54
Medlem
Byta enhetsbokstav gör man i diskhanteraren.
Höger klicka på dator / Hantera / Diskhanteraren.

OM du tänker slå ihop gamla E med G så bli du antagligen tvungen att ta bort G partitionen. Det görs i nedre halvan av diskhanterar fönstret. Gamla E och G måste vara precis bredvid varandra och man kan bara (utöka) ta utrymme som är precis till höger.

Diskar och partitioner syns på flera ställen i diskhanteraren och du får upp olika alternativ menyn beroende på vilken ruta/bild som du höger klickar på.
Citera
2016-03-05, 12:54
Medlem
OU812vanhalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Som jag ser det så bör det fungera att du skaffar en till SSD, kopierar (inte klonar) allt från din E:-partion till din SSD. Ta sedan bort E:-partitionen från din 1TB HDD (oftast går det sedan att använda det utrymmet för att utöka ex G:-partitionen men det beror lite på).

Sedan så ser du till att du tilldelar din SSD så att den får E: som enhetsbeteckning så borde saken vara biff.

Det kan dock vara vettigt att när du utfört kopieringen från din HDD till din SSD så kopplar du tillfälligt ut HDD för att sedan dubbelkolla att det verkligen fungerar att köra allt från SSD:n innan du raderar E:-partitionen från din HDD.

Det låter rimligt.
Stort tack för att du tog dig tid att svara, jag testar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in