Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-04, 12:20
  #1
Medlem
Sadomans avatar
En tråd här handlade om kalendern vi har här på Jorden och hur vi räknar våra dagar. När (om) vi människor flyttar till planeten Mars i större antal, och permanent, så skulle vi kanske vilja ha en kalender specifik för Mars. När människor föds där, och växer upp där, så borden Jordens kalender vara ganska irrelevant. Man vill ha vintermånader när det faktiskt är vinter osv. Så hur skulle en Marskalender se ut? Hur skulle vi hantera att Marsdygnet är något längre än Jordens? Skottdagar? Skotttimmar?Att året har flera dagar än Jordens år? Skulle vi ha samma 12 månader men inkludera fler dagar eller skulle vi ha en liknande uppdelning med 30-31 dagar fast flera månader? Vad skulle vi döpa extramånaderna?
Citera
2016-03-04, 12:42
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Eftersom mars har 22(!) månar, alla små, kan man skippa månaderna föreslår jag.
Då året är 2,15 gånger längre än jordens får man hitta liknelser.
Ex. ett år på 112 veckor på 7 dagar.
En skottdag var 9e år + 1 extra var 3 skottår ger väldig korrekt beräkning!
Citera
2016-03-04, 12:56
  #3
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Eftersom mars har 22(!) månar, alla små, kan man skippa månaderna föreslår jag.
Då året är 2,15 gånger längre än jordens får man hitta liknelser.
Ex. ett år på 112 veckor på 7 dagar.
En skottdag var 9e år + 1 extra var 3 skottår ger väldig korrekt beräkning!

22 månar? Näää... Var har du fått det ifrån? Nu har du ätit något konstigt till lunch. Mars har 2 månar, Phobos och Deimos, varken mer eller mindre.

Du tror inte framtida marsianer vill ha månader? Inget December eller Juli? Ingen månaden Damon efter Matt Damon eller en månad döpt efter den första människan att landa där? Månaden Watney? Jag tro man vill kunna dela upp året i vintermånader och sommarmånader.
Då mars omloppsbana är mer elliptisk än jordens så kommer längden på dygnet att variera under året. Man får nog räkna lite på den skillnaden också.
Citera
2016-03-04, 16:11
  #4
Medlem
Mitt bidrag:
Jag anser att det finns två perioder vi har hyfsad "biologisk" koll på:
  • Dygn (assisterad av solvarv förstås) samt
  • Timmar - utan precision, men ett "lagom" intervall att bedöma typ "när ska vi äta/sova/bli klara"
Sedan Året givetvis, mha iakttagelser.

Resten kommer ju hanteras med instrument/kalender och borde därmed hanteras/definieras med ett decimal(-vänligare)system på Mars!
  • 25 timmar per dygn
  • 10 dagar per vecka (tre-dagars-helg).
  • Kortare tid än timma = millitimma (mh)
  • 100 dygn per "månad", plus en årlig "skottmånad" som får ta hand om all avrundning, ellipticitet o.dyl.
(Minimal risk att tidmätning kommer att ske medelst kugghjul, btw... )
Citera
2016-03-04, 17:40
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
22 månar? Näää... Var har du fått det ifrån? Nu har du ätit något konstigt till lunch. Mars har 2 månar, Phobos och Deimos, varken mer eller mindre.
Skulle ha dubbelkollat Wikipedia.
På den Svenska står 22, på den engelska 2...

Månen Deimos har en cykel på 2,7 dagar för uppgång och nergång.
Kanske kan en tidsenhet vara den tiden!
Citera
2016-03-05, 19:03
  #6
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
[i]Mitt bidrag:

Resten kommer ju hanteras med instrument/kalender och borde därmed hanteras/definieras med ett decimal(-vänligare)system på Mars!
  • 25 timmar per dygn
  • 10 dagar per vecka (tre-dagars-helg).
  • Kortare tid än timma = millitimma (mh)
  • 100 dygn per "månad", plus en årlig "skottmånad" som får ta hand om all avrundning, ellipticitet o.dyl.
(Minimal risk att tidmätning kommer att ske medelst kugghjul, btw... )

Vet inte. Varför ändra något som fungerar? Napoleon misslyckades med sin decimalisering av tidsenheterna och framtida marsianer vill nog ha något kvar från jordens gamla tidmätning.
Så min premiss är:

7 dygn per vecka.
24 timmar per dygn.
60 minuter per timme.
60 sekunder per minut.
1 sekund fortfarande tiden det tar för cesium 133 att vibrera 9192631770 gånger.
Inga "marstimmar" eller "marsveckor". Dock behövs marsmånader.

Med den premissen, hur ska man hantera att marsdygnet är närmare 25 timmar än 24? Vad gör man med den överskjutande tiden? 37 minuter blir över per sideriskt dygn. Men det synodiska dygnet varierar något under det marsianska året. Kan man matcha in skottimmar i den skillnaden?
Citera
2016-03-30, 23:29
  #7
Medlem
Fris avatar
Det där med att Mars båda månar går i motsatt riktning över himmelen och korsar varandra har nog förbryllat och inspirerat de eventuella martianer som en gång karvade in månkalendrar i benbitar de också.
Citera
2016-03-30, 23:31
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Eftersom mars har 22(!) månar, alla små, kan man skippa månaderna föreslår jag.
Då året är 2,15 gånger längre än jordens får man hitta liknelser.
Ex. ett år på 112 veckor på 7 dagar.
En skottdag var 9e år + 1 extra var 3 skottår ger väldig korrekt beräkning!
haha du har så fel.
Citera
2016-03-30, 23:33
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Skulle ha dubbelkollat Wikipedia.
På den Svenska står 22, på den engelska 2...

Månen Deimos har en cykel på 2,7 dagar för uppgång och nergång.
Kanske kan en tidsenhet vara den tiden!
nej det står inte 22 skaffa glasögon.
Citera
2016-03-31, 00:34
  #10
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokconny
nej det står inte 22 skaffa glasögon.

Wikipedia är inte så torsk på pengar att de inte kan fixa ett skrivfel på en hel månad. De är inte felfria och fel smyger sig in här och där. Det kan ha stått 22 månar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback