Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-03-04, 02:53
Medlem
Svenskares avatar
Vill du genomgå en förändring så får du skärpa dig. Hitta en förebild och försök gör om dig till denne, så kan du dölja ditt jag i det en tid tills du fått bättre självkänsla. Att sitta och sucka hjälper dig inte, man måste förskjuta dåliga tankar. Ta bort dem, även om du upplever det som hyckleri inför dig själv.

Sedan tar du och satsar på det du är bra på. Har du något, vad som helst, som du är bra på! Förstärk intresset för detta och hitta dig själv i det. Om inte så kommer du bli tvungen att checka ut vid 25 som du befarade. Det är endast du som kan göra något åt din situation och den kommer verkligen inte att ändras framför datorn eller i dina redan invanda mönster.
Citera
2016-03-04, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fundersamsomfanken
Vad som är lidande är i många (om inte de flesta?) en individuell fråga. Varsågod för övrigt.

Inte för att vara spydig men det du nämnt har jag redan gjort. Jag förstår att förändring inte sker över en natt men jag har lagt ner över 1.5 år på att förändra mitt liv. Det har inte gett mig någonting av betydelse. Folk kanske pratar lite mer med mig, men det är fortfarande samma visa (dvs jag är bara den man pratar med ifall ingen annan bättre finns tillgänglig).
Det är en ganska stor frustration att kämpande inte lönar sig.

Håller inte med om det du säger med ett virtuellt liv. Man kan knyta bra kontakter på detta sätt och man kan träffa de man möter virtuellt irl, vilket jag gjort en gång faktiskt men det var flera år sedan.
Man ska inte förlita sig på ett virtuellt liv som jag gjorde innan, det är inte bra alls och det tär också på psyket. Men skulle jag få välja mellan att endast ha virtuella vänner eller inga vänner alls (som nu alltså), så hade jag valt det förstnämnda.

Förövrigt tycker jag detta med att "du är ung" inte är speciellt intressant. Jag har haft det så här egentligen i hela mitt liv, det var dock inte lika allvarligt när jag var yngre (sen förstod jag inte allting heller). Vill ge dig en eloge dock för att du vill hjälpa till.

Vad jag menar är att "20-23" år inte är en ålder att ge upp på; många har suttit fast nånstans vid den åldern.
Sen är det såklart en process, många behöver psykologisk hjälp upp till de är betydligt äldre än så innan de mår bra i livet.
1,5 år är ingenting i sammanhanget.

Ett bra sätt att må bättre är att höja sin status. Skaffa sig en utbildning att vara stolt över och ett jobb att vara stolt över. Sen får man automatiskt mer respekt och vågar prata mer.
Bor man hemma hos sin mamma och är arbetslös har man inte mycket möjlighet till personlig förbättring.

Det jag säger är sant, det är ingen propaganda. Tro på det bäst du vill eller inte.
Citera
2016-03-05, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fundersamsomfanken

Ska jag vara uppriktig så är jag en person som uppskattar små saker i livet.
Pratar vi om fysiska föremål (främst tekniska prylar, mobiltelefon t.ex) så har jag nästan det jag vill ha.
Vad jag skulle vilja uppnå i livet:
1. Bli en person som folk ser upp till och blir inspirerad utav. Jag har idéer men knappt någon har varit intresserad och jag är säker på att folk skrattat åt mig bakom ryggen. Jag har inte slutat men det är jobbigt när uppskattningen är liten. Sen har jag problem med att sitta still så jag tappar koncentrationen enkelt och skjuter upp saker vilket orsakar fördröjningar.
2. Bara att få ha vänner man kan umgås med ibland, 1 gång i månaden skulle vara helt okej för mig faktiskt eller ett par gånger om året. Jag uppskattar små saker livet (jag vet att jag låter som en hycklare men sätt dig i mina skor så kan du nog förstå att man vill ha lite mer). Jag umgicks med några på gymnasiet och vi gjorde inga märkvärdiga saker men jag tyckte vi hade jävligt roligt ändå.
3. Ha en flickvän, de flesta behöver någon. Jag är visserligen inte desperat, det kommer väl när det kommer (och jag kommer aldrig toffla för en tjej för övrigt).
4. Ha en stabil inkomst (skulle jag kunna tjäna runt 20.000 efter skatt skulle jag vara rätt nöjd) och ett boende. Jag vägrar dock att utbilda mig främst för att jag inte vet vad jag ska utbilda mig till men främst för att jag inte tror på att en utbildning är en garanti för jobb. Många tar dyra lån och får sen inte sitt jobb i alla fall och jag vill inte hamna i en sådan sits.

Jag förväntar mig inte särskilt mycket m.a.o. Jag vill bara vara normal och få göra saker som en människa mår bra utav. Att göra allting ensam och knappt prata med människor är inte naturligt för de flesta människor. Jag jobbade ett tag på ett större företag men jag kände mig bara utanför där, precis som i grundskolan och gymnasiet så jag slutade. Kommer nog bli detsamma i arbetslivet ö.h.t, vilket bara gör saker och ting mer komplicerat. Men jag måste arbeta eftersom jag behöver pengar.

1. Bli en person folk ser upp till? Varför vill du ha andras gillande? Varför kan du inte se upp till dig själv? Jo, för att du sitter och gnäller bakom datorn, varför skulle du eller någon annan se upp till en sån person? Men om du prompt vill att andra ska gilla dig och tycka du är en förebild så får du börja med att gilla dig själv först, tycka att det du gör är bra. Och det kommer du inte göra förens du slutar ser dig själv som ett misslyckat offer som styrs av din omgivning. Du får, med all välmening, inte låta dig styras av exempelvis att folk inte vill umgås med dig. Börjar leva efter dina värderingar. Dina värderingar måste bli dina handlingar. Exempelvis så märker jag ju att du tycker att folk ska se upp till dig. Om du nu vill det, men inte gör något för att komma dit så lever du ju inte efter dina värderingar, eller hur?

2. Vänner är bra, men i rätt tillfällen och rätt typ av vänner. Du vill ha vänner som bekräftar dig eftersom du inte kan bekräfta dig själv än. Men ska jag vara ärlig så tänker du fel då du nu har varit ensam en period, om du då får vänner i en period vet man inte hur länge dem stannar, det kan vara allt mellan 1 vecka till 1 år till hela livet, men oavsett så vet du inte när nästa period av ensamhet kommer och då är det bättre att ha förberett sig på det redan innan, istället för att bli dissad och ta det som en käftsmäll, som plötsligt blir ett litet tjuvnyp istället om du vet hur du ska tänka. Det handlar om att det du vill få ut av vänner - dvs bekräftelse, kan du lära dig att få ut av dig själv genom att bekräfta dig själv. Självklart behöver du omgivningens bekräftelse också, men om största delen av bekräftelsen kommer från dig själv så blir du inte lika desperat efter att hitta vänner.

3. Flickvän säger du. Likadant här, en flickvän är som en vän som ger dig närhet. Närhet kan då få via exempelvis en massör så grotta inte ner dig alltför mycket i det.

Anledningen till att jag ger dig råd om att tänka om är för att om du hela tiden tänker "jag vill ha, jag vill ha" så kommer du inte få det mer bara för det. Tvärtom. Därför ger jag dig nu alternativa vägar för att bli mer nöjd i din tillvaro utan att kräva något från andra. Med dessa verktyg är jag övertygad om att du både automatiskt kommer bli en förebild, tjäna bra med deg, få vänner och kanske till och med lyckas få en partner på köpet. Genom att vända fokus på vad du är nu och saker du kan påverka så kommer många av de andra bitarna på köpet. Men jag själv är ju dock i samma sits som du är så vad vet jag.

Förakta inte min kunskap, utan välsigna dig med den så kommer det gå bra för dig för helvete Le också mycket. Positivitet gillar jag. Var lite macho också kanske om du känner för det. Även om det står ett par vänstermänniskor bredvid dig med Veronica Maggio-trunk på bussen så skit i det.

....kanske kan ni bli kompisar....
Citera
2016-03-06, 23:42
Medlem
Gustaf85s avatar
A lot of good stuff about self improvement here, Im interested in reprogramming my subconsious "true mind" and not just on a deceptive and aware conscious level so why not throw that in here and ask if anyone has some experience from that. The experience of fooling yourself into making the program come true.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in