Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-03, 16:58
  #1
Medlem
adolfbubblas avatar
Hej.

Först vill jag säga att den här routern suger balle. Varför tvingar dem oss använda en skit-router från ett okänt märke som inte ens har snabbt nog wi-fi (802.11n, 145 mbps) för att täcka 10% av fiber-hastigheten. Och det ska tydligen vara riktigt jobbigt att ersätta den med någon egen router. För att få bra wi-fi hastighet så måste man koppla den i serie med en annan router med snabbt wi-fi (802.11ac), men då ökar bl.a pingen pga. flera kopplingar.

Vi ska ha 200/400 mbps här, men har nu haft riktigt dåligt internet i ett bra tag, ned mot 10mbps, även med kabel, och har undrat vad som är felet. Efter en hård kamp med kundsupporten så fick vi till slut fram att det var en gammal firmware som var problemet. Och självklart så kan man inte uppdatera firmware manuellt så det var supporten tvungen att göra. Hur tänkte de där egentligen? Det måste ju vara tusentals personer som har samma problem och de säger inget eller uppdaterar åt en automatiskt om man inte ringer och klagar. Så det är ett tips till alla som har den skit-routern och har dålig hastighet.

Sen undrar jag om det är andra som har problem med den 3:e LAN-porten. Är den också dedikerat nåt speciellt bruk såsom 4:an, som är för TV? 3:an fungerar inte som en vanlig LAN-port till dator för oss iaf. Förvånar mig inte om det bara är att routern är trasig. Så vi måste klara oss med 2 LAN-portar nu. (tack och lov är det åtminstone gigabit-LAN på dessa...)

Sist undrar jag om någon vet var hastighets-begränsningen på fibern ligger. Är det i routern? I så fall borde man kunna logga in som super-admin och upphäva denna. Det är väl samma inloggning som han supporten använda för att uppdatera firmware osv. Har någon lyckats knäcka denna admin-kod eller vad det nu är?
Citera
2016-03-03, 20:16
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
Inteno är ett välkänt märke och gör bra saker, bl.a gateways (tjänstedelare.)

Manual:
http://www.intenogroup.com/Portals/0...1127213037.pdf

Vilken port som ska till vilken port ska ni ha fått reda på av leverantören. Det kan var lite olika.
Om du ska använda egen router så får du nog be leverantören att brygga FG500 så att bara din router används som router.

Gör en sökning här på FB på FG500 för jag tror detta har diskuterats förut.
Vilken leverantör är det?
Citera
2016-03-04, 19:27
  #3
Medlem
Luxuss avatar
intenon fungerar hyffsat för trådbunden trafik. WIFI däremot är riktigt dåligt.
Jag har även haft problem med att den slutat dela ut ipadresser till enheter och krävt omstarter. kört med bryggad senaste två åren i princip problemfritt.
Citera
2016-04-09, 18:38
  #4
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Inteno är ett välkänt märke och gör bra saker, bl.a gateways (tjänstedelare.)

Manual:
http://www.intenogroup.com/Portals/0...1127213037.pdf

Vilken port som ska till vilken port ska ni ha fått reda på av leverantören. Det kan var lite olika.
Om du ska använda egen router så får du nog be leverantören att brygga FG500 så att bara din router används som router.

Gör en sökning här på FB på FG500 för jag tror detta har diskuterats förut.
Vilken leverantör är det?

Hade sökt och läst allt om FG500 innan jag publicerade, gör alltid det innan jag skriver nåt.

Jag och många andra håller inte med och tycker Inteno är ett skitmärke. Bara sökt på FB och läs själv. Varför inte bara använda en vanlig router där man åtminstone kan uppgradera Firmware själv!?

Leverandör är NetAtOnce.
Har stängt av wifi på FG500 nu iaf och kör via TP-links Archer med 802.11ac, som är en redig sak.
Citera
2016-04-10, 15:18
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Men då kan du ju inte ha IP-TV. En gateway brukar man ha för att dela upp TV, telefon och data.

Dessutom:
Du hävdade att Inteno är ett okänt märke men det är det ju inte.
Citera
2016-04-13, 11:57
  #6
Medlem
Luxuss avatar
Jag hade inte hört talas om inteno innan jag fick en installerad så särskilt välkänt på konsumentmarknaden är det inte, däremot verkar det användas ganska brett hos isper.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback