Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-07, 12:11
  #13
Medlem
DennisOlofs avatar
Sadoman, stort tack för den utförliga förklaringen.

Nu förstår jag hur det hänger ihop, misstänkte att lysrör är bättre, jag gillar dom för det ger så mycket mer ljus, samt man kan välja mellan temperatur och allt annat du anger, det går ju inte på samma sätt med LED, inte vad jag vet i alla fall, sedan är ju LED betydligt dyrare också. Nu har jag ju en skräpkamera, inget seriöst egentligen men var ändå lite fundersam på att vissa lysrör inte fladdrar, samt att det blev en annan ljusbild, men då måste det vara för att jag har dagljus på vissa lysrör och varmvit på andra. Vet inte exakt då jag inte kollat upp detaljerna men man ser det på videosekvenserna att det skiljer sig vilket är intressant

Antar att man tjänar mycket på att lära sig om ljud, ljus vid filmning, fotografering och gör man rätt där från början så slipper man massa extrajobb i post production.

Igen, tack.
Citera
2016-03-08, 03:08
  #14
Medlem
Sadomans avatar
Du kanske har blandade standard lysrör. Kolla vad det står på de. Står det 827 eller 840 så är det lite tråkigt. 827 lyser beige och 840 drar åt grönt. Och de har helt olika färgtemp, varken dagsljus eller tungsten. Och blandar man de så blir det en geggamojja av konstigt ljus. Man vill ha balanserade lysrör typ 930 för tungsten eller 950 för dagsljus men de finns sällan i affärerna. Där finns bara 827. 830 och 840 som är de allra vanligaste. Men man kan hitta balanserade rör på nätet. De går för under hundralappen styck. Armaturer går för runt femhundringen.

Det finns ledar som kan byta färgtemp men de är väldigt dyra. De kallas bicolor. Och de inte så väldigt dyra kinesiska kan ha tvivelaktig färgåtergivning. De har helt enkelt dubbla uppsättningar med ledar, tungsten och dagsljus, och sen fadar man mellan dessa genom att vrida på ett reglage. Och man kan dimra också. Det är få lysrörs system man kan dimra men de blir ju inte så varma så vill man "dimra ner" så kan man bara vira in röret i ND filter så blir den ljussvagare.
Citera
2016-03-12, 22:29
  #15
Medlem
DennisOlofs avatar
Har tittat lite på det nu igen och fenomenet uppträder i köket, där finns det lysrör i taket och även lysrör på ett annat ställa. Tror inte dom är samma färgtemp ens. Så det här problemet uppstår inte så länge man bara har en ljuskälla, t.ex. lysrör eller att det måste vara två av samma lysrör i en armatur, om det är flera lysrör eller att man bara har en armatur på åt gången, om det nu bara finns ett lysrör i varje armatur ?

Annars antar jag att om man har flera lysrör i en lokal så ska alla vara samma typ ? slipper man det här problemet då ?

Inte så viktigt men mer intressant hur det uppstår och varför. Antar man kan kompensera för det men det gäller ju dyrare kameror som DSLR och inte vanliga skräpkameror. Tror faktiskt att vi har dagljus i taket i köket, jag ogillar dom vanliga som ger ett mjukare ljus, funkar i sovrum och så. Men annars föredrar jag dagljus varianterna, dom ger ganska skarpt ljus men mycket bättre.
Citera
2017-07-01, 13:01
  #16
Medlem
Sadoman - Du nämner att varianten av lysrör 827 och 840 inte är bra alls.
Men vad säger du om 830 då ? Vi pratar om videofilmning i 1080P där man
verkligen vill undvika allt flimrande - Skulle det kunna fungera med lysrör
med varianten 830 ?
Citera
2017-07-02, 14:56
  #17
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahane999
Sadoman - Du nämner att varianten av lysrör 827 och 840 inte är bra alls.
Men vad säger du om 830 då ? Vi pratar om videofilmning i 1080P där man
verkligen vill undvika allt flimrande - Skulle det kunna fungera med lysrör
med varianten 830 ?

830 rör använder samma teknologi. Enda skillnaden är att färgtempen är något högre (3000k) men färgåtergivningen är lika dålig. Närmare glödlampor än de andra dock och bör se bättre ut.
Hur mycket rören flimrar beror på armaturerna och om du filmar i slow motion eller inte. filmar du inte i slow mo så bör du inte få problem med flimmer. Men gamla magnetiska ballaster ger flimmer som man kan uppfatta med ögonen. Elektroniska highspeed ballaster kan ge flimmerfritt ljus. Gäller att veta vad man har. Magnetiska ballaster väger flera kilon så det är ett sätt att se skillnad: känn på vikten. Proffsarmaturer som Kino Flo är flickerfria.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback