Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-02, 19:35
  #1
Medlem
Seaturtles avatar
Hej!
Jag har skaffat en youtube kanal där jag kommer att filma tutorials samt informations videos. För att kunna filma när som på dygnet behöver jag starkt studio ljus som ger vit dagsljus. Jag har kollat på flera olika Softbox. Jag vill gärna lägga totalt 500 kr på utrustningen om det går. Borde jag lägga mycket pengar på en softbox eller funkar budget alternativ? Sparar jag pengar på att göra en egen softbox? Behöver jag en eller två softbox för att få jämn ljusfördelning i bilden?

Vad säger ni om dessa alternativen?
1). http://www.tradera.com/item/342585/2...udio-belysning
2). http://www.cyberphoto.se/info.php?ar...pricerunner_se
3). http://www.amazon.com/Neewer%C2%AE-6...ywords=softbox
4). http://www.scandinavianphoto.se/prod...gn=pricerunner

Tack på förhand!
Citera
2016-03-02, 20:22
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle
Hej!
Jag har skaffat en youtube kanal där jag kommer att filma tutorials samt informations videos. För att kunna filma när som på dygnet behöver jag starkt studio ljus som ger vit dagsljus. Jag har kollat på flera olika Softbox. Jag vill gärna lägga totalt 500 kr på utrustningen om det går. Borde jag lägga mycket pengar på en softbox eller funkar budget alternativ? Sparar jag pengar på att göra en egen softbox? Behöver jag en eller två softbox för att få jämn ljusfördelning i bilden?

Vad säger ni om dessa alternativen?
1). http://www.tradera.com/item/342585/2...udio-belysning
2). http://www.cyberphoto.se/info.php?ar...pricerunner_se
3). http://www.amazon.com/Neewer%C2%AE-6...ywords=softbox
4). http://www.scandinavianphoto.se/prod...gn=pricerunner

Tack på förhand!

Dagens kameror fungerar ofta väldigt bra i vanligt rumsljus. Ska du bara sitta "i ett rum" och "filma", räcker det att du har bra allmänbelysning, samt några "lampor" så ditt ansikte/händer blir belysta.
Enklaste och billigaste sättet att fixa detta, är att "skruva i" starkare lampor i din takbelysning, samt ha ett par armaturer ("lampor") i närheten av ditt ansikte, alternativt dina händer.
Vitbalansen kan man ställa in i kameran. (Så färgerna blir rätt i dina filmer)
Citera
2016-03-02, 21:18
  #3
Medlem
Seaturtles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Dagens kameror fungerar ofta väldigt bra i vanligt rumsljus. Ska du bara sitta "i ett rum" och "filma", räcker det att du har bra allmänbelysning, samt några "lampor" så ditt ansikte/händer blir belysta.
Enklaste och billigaste sättet att fixa detta, är att "skruva i" starkare lampor i din takbelysning, samt ha ett par armaturer ("lampor") i närheten av ditt ansikte, alternativt dina händer.
Vitbalansen kan man ställa in i kameran. (Så färgerna blir rätt i dina filmer)

Det räcker inte riktigt, speciellt när man ska filma på kvällen. Men då räcker det med en stark dagsljusglödlampa och en hemma snickrad softbox? Hur ska man koppla in glödlamporna, antar att de inte går in i vanliga golvlampor
Citera
2016-03-02, 22:41
  #4
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle
Hej!
Jag har skaffat en youtube kanal där jag kommer att filma tutorials samt informations videos. För att kunna filma när som på dygnet behöver jag starkt studio ljus som ger vit dagsljus. Jag har kollat på flera olika Softbox. Jag vill gärna lägga totalt 500 kr på utrustningen om det går. Borde jag lägga mycket pengar på en softbox eller funkar budget alternativ? Sparar jag pengar på att göra en egen softbox? Behöver jag en eller två softbox för att få jämn ljusfördelning i bilden?

Vad säger ni om dessa alternativen?
1). http://www.tradera.com/item/342585/2...udio-belysning
2). http://www.cyberphoto.se/info.php?ar...pricerunner_se
3). http://www.amazon.com/Neewer%C2%AE-6...ywords=softbox
4). http://www.scandinavianphoto.se/prod...gn=pricerunner

Tack på förhand!

Om du har en studio, vad ska du med dagsljus till? Dagsljuslampor behövs bara när du filmar i dagsljus. Är dagsljus ett problem?

De där softboxarna har väldigt luddiga beskrivningar. Cyberphotovarianten verkar vara för blixtar enbart. Blixt är ganska värdelöst när man filmar... Och hur stora effekter klarar de andra softboxarna? Om man sätter i en 100 watts halogen, börjar skiten brinna då? Stirra dig inte blind på softboxar. Du kan göra väldigt mycket med en bygglampa från Jula för 29 spänn och (vitt)bakplåtspapper som diffusionsfilter. Du kan även studsa ljuset i en frigolitskiva. Såna kan man "hitta" i massor på närmsta bygge om man inte har lust att spendera 15:- spänn i bygghandeln för en.
Citera
2016-03-03, 19:08
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Om du har en studio, vad ska du med dagsljus till? Dagsljuslampor behövs bara när du filmar i dagsljus. Är dagsljus ett problem?

De där softboxarna har väldigt luddiga beskrivningar. Cyberphotovarianten verkar vara för blixtar enbart. Blixt är ganska värdelöst när man filmar... Och hur stora effekter klarar de andra softboxarna? Om man sätter i en 100 watts halogen, börjar skiten brinna då? Stirra dig inte blind på softboxar. Du kan göra väldigt mycket med en bygglampa från Jula för 29 spänn och (vitt)bakplåtspapper som diffusionsfilter. Du kan även studsa ljuset i en frigolitskiva. Såna kan man "hitta" i massor på närmsta bygge om man inte har lust att spendera 15:- spänn i bygghandeln för en.

+1 för tipset med bakplåtspapper! Har själv aldrig tänkt på detta, men det är ju nästan genialt! Bakplåtspapper tål ju i alla fall 200 grader, så det kanske funkar. Dock blir det varmare än så framför en halogenkastare på 500w... Men en god idé kanske för LED-lampor, eller lågenergilampor.
När det gäller färgtemperaturen är det inte så viktigt längre, eftersom man kan justera detta i kameran, alternativt köra efterbehandling i programvara. Det var värre förr, med kemisk film.
Citera
2016-03-04, 13:12
  #6
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
+1 för tipset med bakplåtspapper! Har själv aldrig tänkt på detta, men det är ju nästan genialt! Bakplåtspapper tål ju i alla fall 200 grader, så det kanske funkar. Dock blir det varmare än så framför en halogenkastare på 500w... Men en god idé kanske för LED-lampor, eller lågenergilampor.

Varmt blir det. Se bara till att pappret är en liten bit från lampan. Ett annat tips är täckpapper. Finns i rullar i färgaffären. Den oblekta varianten fungerar som CTS filter som, om man sätter det ovanpå ett fönster som det läcker in solljus i, gör om soljuset så det matchar dina glödlampor i färgtemp.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
När det gäller färgtemperaturen är det inte så viktigt längre, eftersom man kan justera detta i kameran, alternativt köra efterbehandling i programvara. Det var värre förr, med kemisk film.

Färgtempen är alltid viktig när man filmar. Man kan visserligen ställa in sin kamera på konstljus eller dagsljus men ingen kamera klarar inte av båda vitpunkterna samtidigt. Har du kameran inställd på dagslus och du använder både glödlampor och dagsljus (från ett fönster tex) så kommer konstljuset lysa sjukligt rött. Har du kameran inställd på konstljus kommer alla ytor som träffas av dagsljuset lysa blått. Sånt kan man inte fixa efteråt hur man än försöker om din förgrund har rätt färg och bakgrunden lyser blått. Eller om ena sidan av en persons ansikte ser bra ut medan andra sidan lyser blått. Ändrar du om färgerna efteråt så blir kanske det blåa vitt men andra sidan blir ju röd. Undvik blandljus som pesten. Välj en dominerande färgtemperatur. Dagsljus eller konstljus (tungsten). Mycket dagsljus? Använd dagsljuslampor (om inomhus konvertera konstljuslamporna till dagsljus med blåfilter alt konvertera solen med rödfilter eller täck över fönster med svarta sopsäckar helt och hållet). Inomhus utan några jobbiga fönster alls som släpper in solljus? Kör på med glödlampor. Det är den enklaste och billigaste lösningen. Glödlampor kan dimras och kontrolleras på sätt som inte alla dagsljus lampor kan. Glödlampor har dessutom den bästa färgåtergivningen av alla lampor. Man kör alltid så i studio.
Citera
2016-03-04, 22:05
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Varmt blir det. Se bara till att pappret är en liten bit från lampan. Ett annat tips är täckpapper. Finns i rullar i färgaffären. Den oblekta varianten fungerar som CTS filter som, om man sätter det ovanpå ett fönster som det läcker in solljus i, gör om soljuset så det matchar dina glödlampor i färgtemp.



Färgtempen är alltid viktig när man filmar. Man kan visserligen ställa in sin kamera på konstljus eller dagsljus men ingen kamera klarar inte av båda vitpunkterna samtidigt. Har du kameran inställd på dagslus och du använder både glödlampor och dagsljus (från ett fönster tex) så kommer konstljuset lysa sjukligt rött. Har du kameran inställd på konstljus kommer alla ytor som träffas av dagsljuset lysa blått. Sånt kan man inte fixa efteråt hur man än försöker om din förgrund har rätt färg och bakgrunden lyser blått. Eller om ena sidan av en persons ansikte ser bra ut medan andra sidan lyser blått. Ändrar du om färgerna efteråt så blir kanske det blåa vitt men andra sidan blir ju röd. Undvik blandljus som pesten. Välj en dominerande färgtemperatur. Dagsljus eller konstljus (tungsten). Mycket dagsljus? Använd dagsljuslampor (om inomhus konvertera konstljuslamporna till dagsljus med blåfilter alt konvertera solen med rödfilter eller täck över fönster med svarta sopsäckar helt och hållet). Inomhus utan några jobbiga fönster alls som släpper in solljus? Kör på med glödlampor. Det är den enklaste och billigaste lösningen. Glödlampor kan dimras och kontrolleras på sätt som inte alla dagsljus lampor kan. Glödlampor har dessutom den bästa färgåtergivningen av alla lampor. Man kör alltid så i studio.

Direkt imponerad! Blir dock intresserad av "indirekt ljus". Kan vara betydligt billigare än vad vi räknat upp här. Kan vara en enklare väg?
Citera
2016-03-05, 17:52
  #8
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Direkt imponerad! Blir dock intresserad av "indirekt ljus". Kan vara betydligt billigare än vad vi räknat upp här. Kan vara en enklare väg?

Visst. Indirekt ljus är när man studsar ljus i något vitt som en frigolitskiva. Utomhus ger det väldigt bra resultat när man studsar solljus. Inomhus behöver man fortfarande en ljuskälla men har man ett vitt tak eller en vit vägg så kan man studsa sin lampa i det. Skaffa en frigga, eller två, så har du alltid en vit vägg tillhanda.
Citera
2016-03-05, 21:59
  #9
Medlem
DennisOlofs avatar
Lånar tråden lite och undrar också vilken typ av ljus man behöver.

Har en del lysrör här hemma och ganska kraftig belysning men tyvärr så fladdrar en del ljus, det syns på några videosnuttar jag har.

Är det då vanligt ljus samt LED man primärt ska använda och inte lysrör eller finns det lysrör som är anpassade och fungerar ?

Eller är det så att man måste ha rätt typ av utrustning anpassad så att man sedan kan använda lysrör ?
Citera
2016-03-06, 01:32
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Lånar tråden lite och undrar också vilken typ av ljus man behöver.

Har en del lysrör här hemma och ganska kraftig belysning men tyvärr så fladdrar en del ljus, det syns på några videosnuttar jag har.

Är det då vanligt ljus samt LED man primärt ska använda och inte lysrör eller finns det lysrör som är anpassade och fungerar ?

Eller är det så att man måste ha rätt typ av utrustning anpassad så att man sedan kan använda lysrör ?
Brukar finnas inställningar för ljustyp i kamerans menyer. Kolla det!
Citera
2016-03-06, 02:01
  #11
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Lånar tråden lite och undrar också vilken typ av ljus man behöver.

Har en del lysrör här hemma och ganska kraftig belysning men tyvärr så fladdrar en del ljus, det syns på några videosnuttar jag har.

Är det då vanligt ljus samt LED man primärt ska använda och inte lysrör eller finns det lysrör som är anpassade och fungerar ?

Eller är det så att man måste ha rätt typ av utrustning anpassad så att man sedan kan använda lysrör ?

Det är säkert inget fel med din utrustning. vissa lampor kan ge fladder av olika anledningar. De kan gå p en frekvens som är ur synk med kamerans slutartid. En dassig lampa som är låst på 50 hz kan ge fladder om man filmar på 24 fps vilket ger en slutartid på 1/48 dels sekund. Kameran kan ta en bild när lampan inte lyser på full effekt.

Lysrör kan ge väldigt bra ljus med hög färgåtergivning och är ett standard verktyg inom professionell filminspelning. Mer så än LEDs som mer är en nödlösning när man har dålig tillgång till ström. Men det gäller att både ha rätt sorts lysrör och rätt sorts ballast i armaturen (eller driftdon som det även heter). Har man en gammaldags magnetisk ballast med glimtändare och allt så går röret på nätets 50 hz. Det kan vara anledningen till att dina lysrör "fladdrar". Elektroniska ballaster kan gå på mycket högre frekvenser än 50 hz och vissa ger så stabilt ljus att de fungerar i slow motion.

Själva lysröret bör ha en färgkod som börjar med en 9:a. Det betyder 90+ i CRI där 100 är bäst. Det är en oerhört bra färgåtergivning. De andra 2 siffrorna står för färgtemperaturen. 30 som i 30 hundra kelvin. Tungsten alltså. 50 som 50 hundra kelvin. Solljus. 930 rör är tungsten rör och 950 är dagsljus rör. De är kalibrerade rör i filmkvalité. Lysrör är alltså den billigaste sortens dagsljuslampor man kan hitta. Men lita inte på kompaktlysrören som t.ex Kjell & company har. De är 865 rör med en sämre färgåtergivning på 80 nånting. Det finns dock inget hinder för kompaktlysrör i både 930 och 950 utformning. Det har bara inte kommit än. Vad jag vet.
Citera
2016-03-06, 12:26
  #12
Moderator
rotadents avatar
Produkter och köpråd (Foto) --> Filmproduktion
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback