Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-27, 20:31
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
E-sport på elitnivå kan jag knappast se som hälsosamt men med måtta är det ju det bara positivt så länge man har andra hobbies med.
Beror lite på, finns vissa på elitnivå som håller sig någorlunda vältrända. Helt enkelt för att man får bättre reaktionsförmåga om man inte är en soffpotatis
Citera
2016-10-17, 12:29
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag är idag 32 år och då jag var en tonåring var väl E-sport endast stort i Sydkorea vad jag kan minnas och då hölls det största tävlingarna på europeisk nivå i en teaterlokal.

Det är ju klart att många idrottare kan avundas lite då de vet att sponsorerna drar sig till E-sport, kan tänka mig att alla som skall delta i Rio 2016 kommer kanske aldrig uppnå det där miljoner dollar som de skulle ha förtjänat, däremot är det en stor åldersgrupp som tittar på OS till skillnad från E-sport.

Jag ser en utveckling som kan slå hål på något tragiskt, jag ser fler nackdelar med E-sport än fördelar. Vore det inte för mig att börja idrotta hade jag aldrig fått gå på fester, träffa tjejer och skaffa ett bra jobb. Jag tror att väldigt få e-sportare ser ut som Maddelisk eller Heaton rent fysiskt och det finns väldigt få forskare som kan ens säga att det är hälsosamt att sitta vid datorn och det har nog bevisat många gånger med dessa utbrott då gamers slår sönder sina datorer och tv-spel.

Jag ser e-sport i samma kategori som poker, dvs att man kan tjäna mycket pengar vid en turneringsvinst men thats it, känner en i min hemort som har 5 mille på poker och ingen vet ens vem han är. De poker och e-sport har gemensamt är att man för det mesta sitter och spelar själv och man kan bli spelberoende som leder till ekonomiska besvär som förstörda datorer eller skulder. Finns inte en enda fördel med att spela poker eller e-sport i längden.

Det är många desperata försök som gamers gör märker , allt från att ha "dopingkontroll" till att vilja gå in i Riksidrottsförbundet, men saken är den att varken poker/shack är det heller.

Saken är den att det är endast en ung åldersgrupp (bara män också) som glor på e-sport och fåtal tjejer.

Jag har själv gamat mycket och jag fick som sagt inga vänner eller flickvänner för det, många gamers kan fastna i den där världen där man kanske för stunden känner till behövd under CS.GO men direkt du slår på datorn och lämnar stolen kommer verkligheten ifatt. Spelar man däremot fotboll har man åtminstone rört på sig och träffat sin spelare och man är med i ett team.

Vad tycker ni? Bör e-sport accepteras i samhället till den grad att föräldrarna skall investera pengar på en dyr tangentbord än en hockeyutrustning? Det sistnämnda ger en större nätverk socialt och inom yrkesbranschen.

Får instämma med dig TS. När jag gick i gymnasiet och några år efter så kretsade livet kring datorspel. Kan inte se något positivt med det och jag hoppas inte E-sport blir något stort. Tyvärr så är ju ungdomar slapptaskar numera och kommer bara köra med det som ett argument mot sina föräldrar för att kunna sitta och spela dagarna i ända. Ju fler som spelar datorspel, ju sämre blir hälsan i samhället. Det går ju inte att komma ifrån.
Citera
2016-10-17, 15:20
  #123
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Får instämma med dig TS. När jag gick i gymnasiet och några år efter så kretsade livet kring datorspel. Kan inte se något positivt med det och jag hoppas inte E-sport blir något stort. Tyvärr så är ju ungdomar slapptaskar numera och kommer bara köra med det som ett argument mot sina föräldrar för att kunna sitta och spela dagarna i ända. Ju fler som spelar datorspel, ju sämre blir hälsan i samhället. Det går ju inte att komma ifrån.
Det fetade är problemet. Att ditt liv bara var spel. E-sport i sig är inget att direkt hetsa upp sig över. Dessutom går det faktiskt inte så bra att hålla sig på elitnivå inom spelvärlden om man bara sitter på sin röv och äter pizza och dricker Monster.
Citera
2016-10-17, 16:30
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det fetade är problemet. Att ditt liv bara var spel. E-sport i sig är inget att direkt hetsa upp sig över. Dessutom går det faktiskt inte så bra att hålla sig på elitnivå inom spelvärlden om man bara sitter på sin röv och äter pizza och dricker Monster.

Kan ju vara så. Jag ser ingen större skillnad på ungdomar som spelar datorspel och de som spelar i klaner för att de "vill bli bäst". De går väl alla under samma hälsofarliga tillstånd, dvs lite motion, för lite social kontakt etc. Ju fler som "satsar", ju fler socialfall kommer de bli.
Citera
2016-10-17, 16:33
  #125
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kan ju vara så. Jag ser ingen större skillnad på ungdomar som spelar datorspel och de som spelar i klaner för att de "vill bli bäst". De går väl alla under samma hälsofarliga tillstånd, dvs lite motion, för lite social kontakt etc. Ju fler som "satsar", ju fler socialfall kommer de bli.
Som sagt, det farliga är om ens liv bara kretsar runt att spela. Jag tror även att dom flesta är smarta nog att inse att man kan behöva ett "riktigt" jobb om det visar sig att det inte går vägen.
Citera
2016-10-18, 17:24
  #126
Medlem
E-sport är bra för ynglingar. Däremot när de börjar bli äldre och kanske får barn kommer de inse att de inte kan spela längre. Tittarna dras till tjejerna / yngre betydligt duktigare spelare. Sen har de, exempelvis som Hotshotgg, hoppat av skolan och har inget att visa för det. Till slut sitter de på jobbintervju med en generation av chefer som inte förstår gaming.

"Vad har du gjort under alla dessa år?"

"Jo jag var pro gamer och satt och spelade tv spel!"

Sen går jobben till de med erfarenhet istället.

Detta är utöver alla hälsoproblem samt sociala problem som andra styrkt.

Det blir inte föränns vår generation kommer upp i 45-50 som chefer när pro gamer som karriär har någon betydelse.
Citera
2016-10-18, 19:38
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Som sagt, det farliga är om ens liv bara kretsar runt att spela. Jag tror även att dom flesta är smarta nog att inse att man kan behöva ett "riktigt" jobb om det visar sig att det inte går vägen.

Men gillar man datorspel så är det antagligen ett skäl till varför man gillar att spela. Säg att man spelar 6 timmar om dagen i CS. Sen på fritiden spelar man andra spel. Låter som får bra sittfläsk. Men såklart du har lösningen där att man ska ha andra intressen vid sidan av. Det hade ju varit perfekt om så var fallet. Jag litar inte på ungdomarna där för hälsan blir ju sämre och sämre bland barnen i samhället. Minst var 10e räknas som överviktig.
Citera
2016-10-18, 19:49
  #128
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Men gillar man datorspel så är det antagligen ett skäl till varför man gillar att spela. Säg att man spelar 6 timmar om dagen i CS. Sen på fritiden spelar man andra spel. Låter som får bra sittfläsk. Men såklart du har lösningen där att man ska ha andra intressen vid sidan av. Det hade ju varit perfekt om så var fallet. Jag litar inte på ungdomarna där för hälsan blir ju sämre och sämre bland barnen i samhället. Minst var 10e räknas som överviktig.
Jag säger inte att alla klarar av att ha ett sunt förhållningssätt, jag säger bara att har man det så har jag svårt att se det ohälsosamma i E-sport.
Citera
2016-10-18, 19:51
  #129
Medlem
Firewaias avatar
Många förståsigpåare som hävdar att det enbart hör ungdomen till, kommer vara lika stigmatiserat i framtiden som idag, inte finns någon långvarighet osv osv.
E-sport idag har fler tittare än den ordinära sporten sammanlagt och det finns fortfarande stora krafter som jobbar för att göra det större. Idag kan du gå samma väg inom e-sport som vanlig sport, alltså blir du för gammal för spelandet så finns ambassadörs-roller, kommentatorer, tränare, lagledare och många andra roller att ta, eller varför inte bara ändra inriktning av spel?
Vi har den första generationen någonsin som vuxit upp med datorspel från barnsben, den stora majoriteten kommer knappast sluta bara för de blir äldre och stigmatiseringen som datorspelare tycker jag suddas bort mer och mer för vart år som går så jag håller inte med om något av detta.

Dock tror jag inte det är något att seriöst försöka satsa på, utan snarare något man växer in i pga sin hobby. Det är på tok för stor konkurrens för att kunna se det som någon överhuvudtaget stabil karriär. Det går många hundratusen misslyckade spelare på varje proffs.
Citera
2016-10-18, 20:46
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Många förståsigpåare som hävdar att det enbart hör ungdomen till, kommer vara lika stigmatiserat i framtiden som idag, inte finns någon långvarighet osv osv.
E-sport idag har fler tittare än den ordinära sporten sammanlagt och det finns fortfarande stora krafter som jobbar för att göra det större. Idag kan du gå samma väg inom e-sport som vanlig sport, alltså blir du för gammal för spelandet så finns ambassadörs-roller, kommentatorer, tränare, lagledare och många andra roller att ta, eller varför inte bara ändra inriktning av spel?
Vi har den första generationen någonsin som vuxit upp med datorspel från barnsben, den stora majoriteten kommer knappast sluta bara för de blir äldre och stigmatiseringen som datorspelare tycker jag suddas bort mer och mer för vart år som går så jag håller inte med om något av detta.

Dock tror jag inte det är något att seriöst försöka satsa på, utan snarare något man växer in i pga sin hobby. Det är på tok för stor konkurrens för att kunna se det som någon överhuvudtaget stabil karriär. Det går många hundratusen misslyckade spelare på varje proffs.

Tänkte samma tanke tidigare idag. Men så är det ju med fotboll och alla andra sporter också för den delen. Ska man som förälder stötta sina barn att satsa på E-sport tycker du och är E-sport likvärdig med vilken sport som helst?
Personligen så var jag "proffs" eller vad man ska kalla det då jag spelade i Sveriges bästa klan i modden Day of Defeat under något år. Från min synvinkel kan jag inte se charmen att sitta vid datorn och jag skulle aldrig börja nöta ett spel igen. Men det är väl för att jag förändrats och känner att jag lagt tillräckligt med tid på spelandet och vill göra annat i livet nu. Så kanske jag borde stötta de som vill att E-sport ska växa. Jag vet inte riktigt.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2016-10-18 kl. 20:49.
Citera
2016-10-18, 20:59
  #131
Medlem
Lichkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticTwelve
E-sport är bra för ynglingar. Däremot när de börjar bli äldre och kanske får barn kommer de inse att de inte kan spela längre. Tittarna dras till tjejerna / yngre betydligt duktigare spelare. Sen har de, exempelvis som Hotshotgg, hoppat av skolan och har inget att visa för det. Till slut sitter de på jobbintervju med en generation av chefer som inte förstår gaming.

"Vad har du gjort under alla dessa år?"

"Jo jag var pro gamer och satt och spelade tv spel!"

Sen går jobben till de med erfarenhet istället.

Detta är utöver alla hälsoproblem samt sociala problem som andra styrkt.

Det blir inte föränns vår generation kommer upp i 45-50 som chefer när pro gamer som karriär har någon betydelse.


Sociala problemet ser jag inte riktigt som ett fungerande argument inom Proffs gamers. Då dem flesta är ute och reser minst 1 gång i månaden och träffar och promotar, Hur kan det då bli sociala problem? Sitter framför publik på flera tusentals fans och är man då folkskygg te.x hur ska det gå till? Hur presterar man till fullo då om man sitter och mår dåligt över en sådan sak? Det är min fråga iallafall.
Citera
2016-10-18, 21:16
  #132
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Tänkte samma tanke tidigare idag. Men så är det ju med fotboll och alla andra sporter också för den delen. Ska man som förälder stötta sina barn att satsa på E-sport tycker du och är E-sport likvärdig med vilken sport som helst?
Personligen så var jag "proffs" eller vad man ska kalla det då jag spelade i Sveriges bästa klan i modden Day of Defeat under något år. Från min synvinkel kan jag inte se charmen att sitta vid datorn och jag skulle aldrig börja nöta ett spel igen. Men det är väl för att jag förändrats och känner att jag lagt tillräckligt med tid på spelandet och vill göra annat i livet nu. Så kanske jag borde stötta de som vill att E-sport ska växa. Jag vet inte riktigt.
Klart man som förälder alltid ska stötta sina barns hobby så länge det inte är något destruktivt, och det finns inget inneboende negativt med e-sport i sig. Men att satsa sina slantar på att lille Max 7 år ska bli CS-proffs som tonåring låter ungefär lika hälsosamt som stockholmsföräldrar som köper golfset och ställer sig i tee-kö 15 år i förväg till sin nyfödda unge. Se det som en stillasittande hobby som alla andra, och om ungen visar sig duktig nog och intresserad nog så är det klart att en karriär är möjlig.
Hobbies kommer och går, en del växer ifrån, en del isär en del aldrig något av det. Finns ingen anledning att kritisera en hobby bara för man själv inte sysslar med den eller har något till över för den. De negativa aspekter som folk räknar upp är alla extremt personliga. En stillasittande hobby främjar ett stillasittande liv, men att resa på röven och gå ett varv runt kvarteret är ett val, inte en del av e-sport.

Jag menar bara att det är viktigt att det växer fram naturligt och inget man försöker forcera fram.
__________________
Senast redigerad av Firewaia 2016-10-18 kl. 21:18.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback