Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-02, 18:23
  #1
Medlem
Jag är idag 32 år och då jag var en tonåring var väl E-sport endast stort i Sydkorea vad jag kan minnas och då hölls det största tävlingarna på europeisk nivå i en teaterlokal.

Det är ju klart att många idrottare kan avundas lite då de vet att sponsorerna drar sig till E-sport, kan tänka mig att alla som skall delta i Rio 2016 kommer kanske aldrig uppnå det där miljoner dollar som de skulle ha förtjänat, däremot är det en stor åldersgrupp som tittar på OS till skillnad från E-sport.

Jag ser en utveckling som kan slå hål på något tragiskt, jag ser fler nackdelar med E-sport än fördelar. Vore det inte för mig att börja idrotta hade jag aldrig fått gå på fester, träffa tjejer och skaffa ett bra jobb. Jag tror att väldigt få e-sportare ser ut som Maddelisk eller Heaton rent fysiskt och det finns väldigt få forskare som kan ens säga att det är hälsosamt att sitta vid datorn och det har nog bevisat många gånger med dessa utbrott då gamers slår sönder sina datorer och tv-spel.

Jag ser e-sport i samma kategori som poker, dvs att man kan tjäna mycket pengar vid en turneringsvinst men thats it, känner en i min hemort som har 5 mille på poker och ingen vet ens vem han är. De poker och e-sport har gemensamt är att man för det mesta sitter och spelar själv och man kan bli spelberoende som leder till ekonomiska besvär som förstörda datorer eller skulder. Finns inte en enda fördel med att spela poker eller e-sport i längden.

Det är många desperata försök som gamers gör märker , allt från att ha "dopingkontroll" till att vilja gå in i Riksidrottsförbundet, men saken är den att varken poker/shack är det heller.

Saken är den att det är endast en ung åldersgrupp (bara män också) som glor på e-sport och fåtal tjejer.

Jag har själv gamat mycket och jag fick som sagt inga vänner eller flickvänner för det, många gamers kan fastna i den där världen där man kanske för stunden känner till behövd under CS.GO men direkt du slår på datorn och lämnar stolen kommer verkligheten ifatt. Spelar man däremot fotboll har man åtminstone rört på sig och träffat sin spelare och man är med i ett team.

Vad tycker ni? Bör e-sport accepteras i samhället till den grad att föräldrarna skall investera pengar på en dyr tangentbord än en hockeyutrustning? Det sistnämnda ger en större nätverk socialt och inom yrkesbranschen.
Citera
2016-03-02, 18:38
  #2
Medlem
thejams avatar
Man får se det vad det är, underhållning. Det misstaget som ofta görs är att man jämför det med sport och försöker dra paralleller, när det i själva verket är 2 helt olika världar.

Vad du menar med "hälsosam framtid" har jag ingen aning om. Tror kanske det kommer bli lite större än vad det är nu, men det finns en gräns eftersom det endast är ett fåtal personer (i förhållande till populationen) som är intresserade av det. Klassiska sporter (tex fotboll) har kultur, historia och status kring sig som gör det tilltalande för en person som inte utövar det själv att följa det.

För att inte nämna att det snudd på krävs att man ska spela spelet själv för att man ska förstå vad som händer (med undantag FPS spel). Redan där blir publiken begränsad till endast dom som spelar spelet själv.

Så enligt mig kommer det kanske bli lite större än vad det är nu, men det kommer aldrig bli som vanliga sporter just för att gemene man inte kan relatera till det.

Edit: Om din fråga var om det var en bra karriär att satsa på så, visst. Är du top 1% i något av LoL, Dota2 eller CS:GO kan du säkert tjäna lite pengar på det. Men att det ska bli något du kan försörja dig på krävs det en jävla massa uppoffringar och TUR framförallt.
Citera
2016-03-02, 18:40
  #3
Medlem
1. Klart man inte får bra fysik av just gaming men hade Zlatan varit lika bra om han bara spelat matcher? Jag har inte träffat många gamers men dom jag ser dagligen är Youtubers och dom är i jävligt god form. Man kan ju ändå träna. Jag själv spelar varje dag, är fan i gott skick så sluta med det argumentet.

2. Ojämställdhet? Kom igen va menar du med det? Får inte tjejer spela/titta på?? Kan det vara så att killar är mer intresserade än tjejer?

3. Att du inte fick någon flickvän beror väl på att du inte försökte? Du spelade väl inte 24/7? Se det såhär, hur kan man få en tjej om du spelar i ett lag med bara killar? Jo du gör andra saker också utanför fotbollen (lixom).

För det sista vill jag bara säga att jag håller inte ned om mycket men jag tycker faktiskt att hela grejen med att poker/e-sport nästan ses som idrotter är märkligt.
Citera
2016-03-02, 18:42
  #4
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av to1992ga
1. Klart man inte får bra fysik av just gaming men hade Zlatan varit lika bra om han bara spelat matcher? Jag har inte träffat många gamers men dom jag ser dagligen är Youtubers och dom är i jävligt god form. Man kan ju ändå träna. Jag själv spelar varje dag, är fan i gott skick så sluta med det argumentet.

2. Ojämställdhet? Kom igen va menar du med det? Får inte tjejer spela/titta på?? Kan det vara så att killar är mer intresserade än tjejer?

3. Att du inte fick någon flickvän beror väl på att du inte försökte? Du spelade väl inte 24/7? Se det såhär, hur kan man få en tjej om du spelar i ett lag med bara killar? Jo du gör andra saker också utanför fotbollen (lixom).

För det sista vill jag bara säga att jag håller inte ned om mycket men jag tycker faktiskt att hela grejen med att poker/e-sport nästan ses som idrotter är märkligt.

Exakt. Det enda e-sport och sport har gemensamt är tävlingsmomentet. Men bara för att något är en tävling betyder det inte att det är en sport.
Citera
2016-03-02, 18:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av to1992ga
1. Klart man inte får bra fysik av just gaming men hade Zlatan varit lika bra om han bara spelat matcher? Jag har inte träffat många gamers men dom jag ser dagligen är Youtubers och dom är i jävligt god form. Man kan ju ändå träna. Jag själv spelar varje dag, är fan i gott skick så sluta med det argumentet.

2. Ojämställdhet? Kom igen va menar du med det? Får inte tjejer spela/titta på?? Kan det vara så att killar är mer intresserade än tjejer?

3. Att du inte fick någon flickvän beror väl på att du inte försökte? Du spelade väl inte 24/7? Se det såhär, hur kan man få en tjej om du spelar i ett lag med bara killar? Jo du gör andra saker också utanför fotbollen (lixom).

För det sista vill jag bara säga att jag håller inte ned om mycket men jag tycker faktiskt att hela grejen med att poker/e-sport nästan ses som idrotter är märkligt.

Spelar man fotoboll och gör mål så får du credd, vilket stärker ditt självförtroende , vilket tjejer ser. Jag gissar på att du är den där fitnesstypen som förnekar att det finns många Peter Griffins i e-sport
Citera
2016-03-02, 18:57
  #6
Avstängd
twigdolls avatar
Jag tycker varken de är kul att titta på någon som spelar counterstrike eller spelar fotboll. Som åskådare kan man dra åt helvete med sin talan eftersom en åskådare enbart är åskådare, ska man sitta där i en soffa och stirra på fotbolls-vm med en påse chips och några öl och sen ha mage till att säga att E-sport inte är hälsosam?

Det är väl under utveckling allting, inget säger att de är en omöjlighet att korsa fysiska idrotter och e-sporter?

Sport är inte ett annat ord för idrott försten.
Citera
2016-03-02, 19:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Spelar man fotoboll och gör mål så får du credd, vilket stärker ditt självförtroende , vilket tjejer ser. Jag gissar på att du är den där fitnesstypen som förnekar att det finns många Peter Griffins i e-sport

Åfan så varken utseende mm spelar roll? (offtopic i know) Går inte på gym men ser mig själv rätt så normal i min hydda. Fördomar uppstår ju från en viss sanning men tills alla gamers i världen ställer upp sig på ett led så kommer vi aldrig veta riktigt säkert hur dom ser ut.
Citera
2016-03-02, 22:48
  #8
Medlem
Växte upp med en som blev e-sportare. Aldrig träffat någon som är så socialtkompetent som han. Han röker inte eller dricker men han var med på fester och fungerade socialt ändå mot allas fördommar.

Han fick spela så mycket han ville och styra sitt liv som han ville. Jag fick inte spela när det var fint väder osv nu är jag ett vuxet barn och han har total kontroll över sitt liv.

Så det jag vill ha sagt med få bokstäver är att det behöver inte alls vara något negativt att satsa på e-sport.
Citera
2016-03-02, 22:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Spelar man fotoboll och gör mål så får du credd, vilket stärker ditt självförtroende , vilket tjejer ser.

Spelar man cs och dödar hela andra laget så ökar självförtroendet och omgivningen märker av det. Ville bara dra den liknelsen.
Citera
2016-03-03, 06:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battler
Spelar man cs och dödar hela andra laget så ökar självförtroendet och omgivningen märker av det. Ville bara dra den liknelsen.


?

INTE samma sak hörredu då kanske dina anhöriga ser ditt mål på fotbollsplan.
Citera
2016-03-03, 06:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battler
Växte upp med en som blev e-sportare. Aldrig träffat någon som är så socialtkompetent som han. Han röker inte eller dricker men han var med på fester och fungerade socialt ändå mot allas fördommar.

Han fick spela så mycket han ville och styra sitt liv som han ville. Jag fick inte spela när det var fint väder osv nu är jag ett vuxet barn och han har total kontroll över sitt liv.

Så det jag vill ha sagt med få bokstäver är att det behöver inte alls vara något negativt att satsa på e-sport.

Plockar du ut 100 fotbollspelare och e-sportare från amatörnivån lär vi få ett tydligt svar då det gäller fysiken och social kompetens, finns en anledning varför somliga hamnar i sk spelberoende? Är det ok att slå sönder datorn för att man förlorar? Rätt sällan man förstör något onödigt om man torskar i fotboll
Citera
2016-03-03, 06:28
  #12
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Rätt sällan man förstör något onödigt om man torskar i fotboll
Undantar man de övriga 21 spelarna och domaren, så finns det inte mycket att slå sönder på en fotbollsplan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback