Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-02, 16:35
  #1
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Västerbottens läns landsting polisnamäler den politiske vilden Henrik Agerhäll för interpellationer han framfört i talarstolen. Bland annat har han lämnat

Citat:
...förslag på att vårdpersonal ska göra en rasprofilering när en patient påstår sig vara papperslös och söker vård.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...-landstinget-1

Den här polisanmälan verkar väldigt underlig. Hur ser egentligen yttrandefriheten ut för politisk valda? Ett ytligt läsande av yttrandefrihetslagen gör mig inte klokare. Vad får en vald ledamot av något fullmäktige yttra från talarstolen? Kan en vald ledamot ha straffansvar för uttryckta politiska uppfattningar eller framlagda förslag? Förslagsrätten är väl skyddad i grundlagen?

Riksdagsledamöter har väl viss immunitet mot sådant de gör i tjänsten, men gäller det också för eventuella brott mot yttrandefrihetslagen för vad de säger från talarstolen?
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2016-03-02 kl. 16:38.
Citera
2016-03-02, 23:39
  #2
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Västerbottens läns landsting polisnamäler den politiske vilden Henrik Agerhäll för interpellationer han framfört i talarstolen. Bland annat har han lämnat



http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...-landstinget-1

Den här polisanmälan verkar väldigt underlig. Hur ser egentligen yttrandefriheten ut för politisk valda? Ett ytligt läsande av yttrandefrihetslagen gör mig inte klokare. Vad får en vald ledamot av något fullmäktige yttra från talarstolen? Kan en vald ledamot ha straffansvar för uttryckta politiska uppfattningar eller framlagda förslag? Förslagsrätten är väl skyddad i grundlagen?

Riksdagsledamöter har väl viss immunitet mot sådant de gör i tjänsten, men gäller det också för eventuella brott mot yttrandefrihetslagen för vad de säger från talarstolen?

Antar att du med "yttrandefrihetslagen" menar yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Den grundlagen är inte tillämplig i det här fallet eftersom den (om man ska förenkla det) endast skyddar yttranden i särskilda medier som t.ex. radio och TV. Agerhäll sitter i landstingsfullmäktige och har därför inte samma skydd som en riksdagsledamot har enligt bl.a. 4 kap. 12 § regeringsformen. Som jag tolkar det bör han kunna straffas för det han gör i samband med sitt uppdrag som ledamot i landstingsfullmäktige precis som vilken annan person som helst eftersom det (mig veterligen) inte finns något särskilt skydd liknande det i RF för dessa i vare sig kommunallagen eller i någon annan författning.
Citera
2016-03-03, 15:07
  #3
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Som jag tolkar det bör han kunna straffas för det han gör i samband med sitt uppdrag som ledamot i landstingsfullmäktige precis som vilken annan person som helst eftersom det (mig veterligen) inte finns något särskilt skydd liknande det i RF för dessa i vare sig kommunallagen eller i någon annan författning.

Ok, tack.

Jag förstår att det måste finnas en skillnad på riksdagsledamöter och andra valda, eftersom riksdagen stiftar lagar. Men eftersom den grundlagsskyddade förslagsrätten gäller också för landstingsfullmäktige blir jag lite fundersam över att man enligt den lagen har rätt att föreslå vad man vill, men å andra sidan skulle kunna bli straffad för att man uttrycker det muntligt.

Mycket udda att landstinget väljer att polisanmäla. Tror inte att de riktigt tänkt igenom konsekvenserna av om interpellationer i valda församlingar kan leda till åtal.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback