Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-02, 16:01
  #1
Medlem
Hejsan!

Nu är det så att min dator (gamla macbook från 2010) är jävligt seg och alltför gammal för mig.
Så det jag söker just nu är en ny dator, det som krävs för det mesta är att jag ska kunna programmera, använda olika FTP program och textredigerare samt kunna använda Photoshop och andra liknande program och streama filmer.

Så rekommenderas det att köpas den senaste Macbook Pro Retina från 2015 om jag har rätt, för cirka 13 000? Eller borde jag kanske vänta och se om Apple snart släpper en ny version av Macbook pro?

Eller kanske ändra till en windows dator? Tips och idér är väldigt välkomna då jag behöver tips asap.
Klarar inte att ha kvar min sega Mac längre!

Kan även tillägga att Macbook Air är inget jag kommer köpa och behöver inte rekommenderas heller!

Tack!
Citera
2016-03-02, 16:23
  #2
Medlem
Soluss avatar
Om allt du ska göra med den är lite webbdesign och filmgluttande så fungerar ju i princip vilken dator som helst. Du får allt komma med lite mer ingående önskemål än sådär om man skall kunna föreslå något. Det enda jag kan säga är att om du köper en mac så är äpplet på skärmen jävligt dyrt, så att säga.
Citera
2016-03-02, 16:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Om allt du ska göra med den är lite webbdesign och filmgluttande så fungerar ju i princip vilken dator som helst. Du får allt komma med lite mer ingående önskemål än sådär om man skall kunna föreslå något. Det enda jag kan säga är att om du köper en mac så är äpplet på skärmen jävligt dyrt, så att säga.

Hej!
Jag är intresserad av datorer som har simpla design och har en go skärm att kolla på. Detta då jag tidigare märkt hur jobbigt det blir att programmera framför en skräm som inte har så skön upplösning eller vad man ska kalla det. Så detta är en viktig del innan jag väljer en dator.

Sedan enda behoven jag har är:
Köra Photoshop och andra Program från Adobe.
Streama filmer samt ladda ner en del filer, och detta vill jag kunna köra utan att datorn börjar bli seg efter några månader.
Kunna programmera och använda tillhörande program som FTP.
Även kunna använda och köra flera program samtidigt är viktig, så det måste datorn klara av.
Datorn ska vara snabb på att starta upp saker med mera, ingen större lagg osv.

Att batteriet håller då jag oftast är utanför hemmet är en självklarhet som måste finnas med innan jag köper en dator.

Om vilken dator som helst fungerar för detta som dudå tyckte, vilken skulle du helst rekommendera?

Jag vill undvika att min dator blir seg inom någon år samt vill jag kunna köra flera program på den och liknande så bör man satsa på mer ram minne med mera eller hur fungerar det?

Det jag kollar på just nu är:
http://www.elgiganten.se/product/dat...na-skarm-mf839 (Räcker 8GB Ram?)

http://www.elgiganten.se/product/dat...ar-dator-svart

Har även testat dom i butik och tyckt om hur simpel designen är samt upplösningen.
Citera
2016-03-02, 16:41
  #4
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Det enda jag kan säga är att om du köper en mac så är äpplet på skärmen jävligt dyrt, så att säga.
Dyrt i förhållande till vad? En MacBook Pro som man sköter och inte köper i absolut sista stund före ett specskifte håller i allmänhet dubbelt eller till och med tredubbelt så länge som en billig PC.

TS: Håll kvar vid Mac om du har råd. Bytet tillbaka till Windows är sällan en lycklig erfarenhet. Räkna med att det kommer nya versioner innan sommaren. Om du kan vänta till dess kan du antingen välja att få senaste specen eller att köpa nuvarande till rabatterat pris. Dina speckrav uppfylls gott och väl med nuvarande modell.
Citera
2016-03-02, 16:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Dyrt i förhållande till vad? En MacBook Pro som man sköter och inte köper i absolut sista stund före ett specskifte håller i allmänhet dubbelt eller till och med tredubbelt så länge som en billig PC.

TS: Håll kvar vid Mac om du har råd. Bytet tillbaka till Windows är sällan en lycklig erfarenhet. Räkna med att det kommer nya versioner innan sommaren. Om du kan vänta till dess kan du antingen välja att få senaste specen eller att köpa nuvarande till rabatterat pris. Dina speckrav uppfylls gott och väl med nuvarande modell.

Okej! Om det är så att Apple släpper en ny macbook mot sommaren så väntar hellre!
Citera
2016-03-02, 17:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extra-c
Hejsan!

Nu är det så att min dator (gamla macbook från 2010) är jävligt seg och alltför gammal för mig.
Så det jag söker just nu är en ny dator, det som krävs för det mesta är att jag ska kunna programmera, använda olika FTP program och textredigerare samt kunna använda Photoshop och andra liknande program och streama filmer.

Så rekommenderas det att köpas den senaste Macbook Pro Retina från 2015 om jag har rätt, för cirka 13 000? Eller borde jag kanske vänta och se om Apple snart släpper en ny version av Macbook pro?

Eller kanske ändra till en windows dator? Tips och idér är väldigt välkomna då jag behöver tips asap.
Klarar inte att ha kvar min sega Mac längre!

Kan även tillägga att Macbook Air är inget jag kommer köpa och behöver inte rekommenderas heller!

Tack!

Du kan ju pimpa den för typ 1000-lappen genom att sätta i en snabb SSD samt lite mer ram. Har gjort samma sak på en MB2010 och skillnaden blir massiv.
Citera
2016-03-03, 22:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slyngan
Du kan ju pimpa den för typ 1000-lappen genom att sätta i en snabb SSD samt lite mer ram. Har gjort samma sak på en MB2010 och skillnaden blir massiv.

Har inte tänkt på det, ska kolla upp det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback