Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-12-22, 10:37
  #25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Det är lite roligt att se en reklamfilm från en producent av pellets på TV. Bilder på en vacker skog och en röst som förklarar hur förträfflig deras produkt är.
Hur tänkte de där?
Att vi ska tänka; "oj, vi måste bidra till att rädda vår skog från klimatförändringar och gå över till att använda pellets"? Jag tänker snarare;"det är alltså den fina skogen de tänker förstöra för att göra pellets! Nej tack! Jag behåller min värmepump."

En sak bör man förstå.
Hållbart är inte det samma som miljövänligt.
Ur ett rent hållbarhetsperspektiv kan vi fokusera på att se till att vi nyttjar naturresurser på ett hållbart sätt men utan hänsyn till att vi förstör naturliga biotoper och att vi minskar den biologiska mångfalden. Vi utgår från det som enbart gynnar människan.
Biobränsle bygger på detta.
Ska vi satsa stort på biobränsle så kommer det självklart att kräva plats och minska möjligheten till att bevara naturliga biotoper på ett drastiskt sätt. Säg hej då till regnskogarna.
Tyvärr har många miljövänner inte detta klart för sig och är väldigt okritiska när talet om biobränsle kommer upp.
Tyvärr ser jag ingen möjlighet att inte öka användningen av biobränsle med tanke på att vi ska ersätta 80% av vår energiproduktion med något annat. Det kan innebära att medicinen kommer att ge värre biverkningar än det den ska kurera. En enorm negativ påverkan på naturen och den biologiska mångfalden.
Det är nog orangutangerna och tigrarna vi ska oroa oss över, inte isbjörnarna som är fredade och fler än nånsin.

Visst ser det ut att vara lätt att hitta några värdeladdade ord som gör reklamen mer effektiv.

Förnyelsebart, fossilfritt och biobränsle är tre sådana ord. Låter bra, kan vara bra, men kan också vara dåligt. I min värld innebär det att jag som du förordar en värmepump som innebär en förbrukning av ca 25% av den mängd energi som skulle förbrukas före pellets. Lägg sedan till tillförlitlighet och miljöpåverkan (under förutsättning att el kan produceras någorlunda rent), så vinner pumpen med mycket god marginal.

Biobränsle, för uppvärmning, matlagning och transporter har ganska stor betydelse. Ur miljösynpunkt vore det genomgående bättre om förbrukningen kunde minska genom effektivisering av all energianvändning och övergå till en större andel el. Under förutsättning av att det finns el tillgänglig som är miljövänlig och inte för dyr.

Om jag ändå ska kasta in en brasklapp, så är det att jag vill se att utöver orangutanger, tigrar och många andra djur, även isbjörnar ska ha någonstans att leva.

Lite tillspetsat kanske, men man kan säga att vi människor är på väg att eliminera åtskilliga andra arter.

Citera
2016-12-22, 14:54
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Visst ser det ut att vara lätt att hitta några värdeladdade ord som gör reklamen mer effektiv.

Förnyelsebart, fossilfritt och biobränsle är tre sådana ord. Låter bra, kan vara bra, men kan också vara dåligt. I min värld innebär det att jag som du förordar en värmepump som innebär en förbrukning av ca 25% av den mängd energi som skulle förbrukas före pellets. Lägg sedan till tillförlitlighet och miljöpåverkan (under förutsättning att el kan produceras någorlunda rent), så vinner pumpen med mycket god marginal.

Biobränsle, för uppvärmning, matlagning och transporter har ganska stor betydelse. Ur miljösynpunkt vore det genomgående bättre om förbrukningen kunde minska genom effektivisering av all energianvändning och övergå till en större andel el. Under förutsättning av att det finns el tillgänglig som är miljövänlig och inte för dyr.

Om jag ändå ska kasta in en brasklapp, så är det att jag vill se att utöver orangutanger, tigrar och många andra djur, även isbjörnar ska ha någonstans att leva.

Lite tillspetsat kanske, men man kan säga att vi människor är på väg att eliminera åtskilliga andra arter.

Isbjörnarna klarar sig för att de är fredade och rör sig i områden där de inte konkurrerar med människor. Det är värre för djuren som slåss om livsutrymmet med oss och deras livsutrymme riskerar att försvinna i en energihungrig värld där biobränsle ska ersätta fossilt bränsle.

Värmepump är ett bra alternativ i Sverige eftersom den el vi producerar är klimatneutral.
Citera
2018-09-04, 21:27
  #27
Medlem
Shankss avatar
Jag tycker det här är ett strålande initiativ och jag har sagt det länge. Miljörörelsen köper skog till marknadspris för att skydda den. Men de jobbar ju inte så. Det är alltid andra som ska betala för dem.

Tänk om Greenpeace eller Naturskyddsföreningen verkligen gjorde slag i saken och köpte skog. Ta och utnyttja äganderätten fullt ut. Med de bidrag de får och med den avkastningen skogsbruket ger så kan de ju fortsätta investera....
Citera
2018-09-05, 07:40
  #28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Tänk om Greenpeace eller Naturskyddsföreningen verkligen gjorde slag i saken och köpte skog. Ta och utnyttja äganderätten fullt ut. Med de bidrag de får och med den avkastningen skogsbruket ger så kan de ju fortsätta investera....
Hur får man avkastning av skyddad urskog?
Citera
2018-09-10, 19:50
  #29
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hur får man avkastning av skyddad urskog?

Det var precis det jag menade. Det är alltid de som inte äger något som ska klaga på de som äger.
Citera
2018-09-10, 20:10
  #30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Det var precis det jag menade. Det är alltid de som inte äger något som ska klaga på de som äger.
Menar du att vi inte skall ha någon skyddad skog alls, eller hur tänker du här?
Citera
2018-09-10, 20:13
  #31
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Menar du att vi inte skall ha någon skyddad skog alls, eller hur tänker du här?

Tänker väl att de får köpa skogen till marknadspris och se till så att den inte avverkas i så fall.
Citera
2018-09-10, 20:53
  #32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Tänker väl att de får köpa skogen till marknadspris och se till så att den inte avverkas i så fall.
Då återkommer jag till frågan vad du egentligen menade när du skrev "Med de bidrag de får och med den avkastningen skogsbruket ger så kan de ju fortsätta investera....". Vilken avkastning får man om man inte avverkar?

Sen kan man ju vara ännu "smartare" som i USA där staten äger mycket skog och inte säljer skogen, bara avverkningsrätten. Den som vill skydda skogen måste då köpa denna rätt år efter år till fullt pris medan den som vill avverka köper den en gång och hugger ned skogen.
Citera
2018-09-19, 16:18
  #33
Medlem
Att lpta naturen stå ör inte detsamma som naturvård. Skog kräver massor av naturvård. Om du ör intresserad av miljö gå nån såndär moderat sverigedemokrat-skånekurs i lantbruk eller skogsbruk eller byt intresse och låt skogen bara stå stilla även om det är dåligt. . Miljö är besvärligt.
Citera
2018-09-19, 16:20
  #34
Medlem
Låt sverigedemonrater och skåningar ta hand om miljön som har rätta kunskapen.och utbildning. Det är besvärligt och arbetskrävande att hålla på med miljö.
Citera
2019-02-24, 14:20
  #35
Medlem
Det finns en mycket romantiserad bild av "urskog". På vår jaktmark har vi ett par nyckelbiotopsområden. Skogsområden som inte brukas på något sätt utan där naturen får ha sin gång. Efter 15-20år är skogen där helt otillgänglig.
Stadsbornas bild av en urskog är en gles, gallrad skog. Resultat av skogsbruk.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback