Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-02, 11:30
  #1
Medlem
Hej!

Hittade lite information angående SpaceX:s Mars Colonial Transport som är tänkt att vara SpaceX:s raket som ska ta människor till Mars uppemot 100 åt gången. Musk sa under Hyperloop eventet som SpaceX höll i januari(?) att han tänkte presentera arkitekturen under International Aeronautical Congress som hålls i slutet av September.

Kom ihåg att den här information är inofficiell och bygger på rykten.

Vad som framkommit är att bland annat att diametern kommer vara 15m, den kan vara uppemot 180m hög och skulle klara av lyfta dubbelt så mycket som Saturn V upp till Low Earth Orbit, 236ton(Saturn V klarade ca 118 ton). MCT kommer även att vara byggd för att klara av en nukleär reaktor ombord.

Ska bli sjukt intressant vad detta leder till och om SpaceX klarar av att leverera

//Toastmastern
Citera
2016-03-02, 11:52
  #2
Avstängd
Intressant, vad ska dom 100pers göra på mars då
Citera
2016-03-02, 16:03
  #3
Medlem
psylophones avatar
Spännande, som jag har förstått det är spacex's långsiktiga plan att det ska finnas en bosättning på mars på ca. 1 miljon människor för att fungera som säkerhet ifall jorden skulle gå åt skogen.

Med hundra människor undrar man ju dock om de menar att bara skicka dit 100 pers utan någon annan utrustning än det som krävs för att ta sig till marsytan eller om det också inkluderar sådant som krävs för att de ska överleva på marsytan. Boendemoduler, växthus o.s.v.

Känns som att mängden utrustning som krävs för att hålla liv i 100 människor i en så ogästvänlig miljö som marsytan är rätt omfattande...
Citera
2016-03-02, 16:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psylophone
Spännande, som jag har förstått det är spacex's långsiktiga plan att det ska finnas en bosättning på mars på ca. 1 miljon människor för att fungera som säkerhet ifall jorden skulle gå åt skogen.

Med hundra människor undrar man ju dock om de menar att bara skicka dit 100 pers utan någon annan utrustning än det som krävs för att ta sig till marsytan eller om det också inkluderar sådant som krävs för att de ska överleva på marsytan. Boendemoduler, växthus o.s.v.

Känns som att mängden utrustning som krävs för att hålla liv i 100 människor i en så ogästvänlig miljö som marsytan är rätt omfattande...

Som jag har förstått det så kommer man inte börja med att skicka 100 människor utan i början gissar jag att transporterna kommer vara fulla med att möjlig utrustning för att kunna ta emot fler och fler människor. Men 1 miljon människor på Mars det är nog väldigt långt bort. Men man måste ju börja någonstans ^^
Citera
2016-03-30, 22:47
  #5
Medlem
Fris avatar
Jag tror att MCT kommer att vara någon form av återanvändningsbart rymdskepp. Kanske en variant av Aldrin cycler med soldriven elektrisk jonmotor som möjliggör mer exotiska banor. För en mångårig vistelse är det nog lättare att landa 100 människor på en Mars-koloni än t.ex. bara fyra. 100 är tillräckligt många för att sätta igång allt vänstrande och skvaller som motiverar människor att leva vidare oavsett levnadsstandard. 100 astronauter väger mindre än 10 ton, och det mesta de äter och dricker återanvänds. Utrymmen är väldigt generösa i viktlöshet där folk kan sova på väggar och tak. Det är inte så mycket svårare att skicka 100 istället för 10 människor till Mars. Det svåra är att skicka någon dit överhuvudtaget.
Citera
2016-03-31, 08:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag tror att MCT kommer att vara någon form av återanvändningsbart rymdskepp. Kanske en variant av Aldrin cycler med soldriven elektrisk jonmotor som möjliggör mer exotiska banor. För en mångårig vistelse är det nog lättare att landa 100 människor på en Mars-koloni än t.ex. bara fyra. 100 är tillräckligt många för att sätta igång allt vänstrande och skvaller som motiverar människor att leva vidare oavsett levnadsstandard. 100 astronauter väger mindre än 10 ton, och det mesta de äter och dricker återanvänds. Utrymmen är väldigt generösa i viktlöshet där folk kan sova på väggar och tak. Det är inte så mycket svårare att skicka 100 istället för 10 människor till Mars. Det svåra är att skicka någon dit överhuvudtaget.

Glöm inte att du måste ha några ton packning till de här 100 personerna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback